Cégvilág

Részben áthárítják a fuvarozók az elektronikus útdíjat

Az elektronikus útdíj olyan többletterhet jelent a hazai belföldi fuvarozóknak, amelynek részbeni áthárítása a megrendelőkre nem kerülhető el - hívta fel a figyelmet a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) hétfői közleményében.

A NiT Hungary továbbra sem vitatja, hogy az ország közúti infrastruktúrája szempontjából nem fenntartható a helyzet, hogy a környező országok közül Magyarországon kell messze a legkevesebbet fizetni annak használatáért.

A fuvarozók szerint ugyanakkor nem lehet figyelmen kívül hagyni, hogy egy belföldi közúti közlekedési szolgáltató költségszerkezetében eddig egy-két százalékot kitevő úthasználati díj 2013. július 1. után az üzemanyag után a második legnagyobb költségelem lesz.

Az ipartestület számításai szerint például a tranzitforgalom szempontjából fontos Záhony-Rédics vonalon - ahol az 580 kilométeres útból 510 kilométer fizetős szakasz - egy EURO II besorolású, öttengelyes szerelvénnyel és a nettó 85,34 forintos kilométerenkénti díjjal számolva 2013. második felétől nettó 43 500 forintért lehet majd eljutni, ami több mint 16-szoros növekedés a jelenlegi rendszerben fizetendő összeghez képest.

"A hírek szerint a tervezett elektronikus úthasználati díj tarifája a régiónkban nálunk lenne a legmagasabb kilométerenként. Ha így vezetik be a jövő nyáron, akkor érdemes lenne a kormányzat részéről megvizsgálni a kompenzáció lehetőségét is" – mondta lapunknak korábban Wáberer György, a szakma nevében hozzátéve: "ha ilyen magas úthasználati díjat fogunk fizetni, cserében szerencsésnek tartanám, ha a fuvarozó cégek iparűzési adóját megszüntetnék, hiszen a környező országokban működő versenytársaink sem fizetnek iparűzési adót. Emellett, mivel nálunk 30-40 százalékkal magasabb a súlyadó, mint az említett országokban, jó lenne, ha az adót az európai uniós minimumra mérsékelnék."

 

NiT Hungary elektronikus útdíj áruszállítás Wáberer
Kapcsolódó cikkek