Már lehet pályázni az NFM-nél arra az 1,6 milliárd forintos keretre, amelyből az azonos műszaki tartalmú dízelüzemű és gázüzemű járművek árkülönbözete fedezhető.

Támogatásra szeptember végéig vagy a keret kimerüléséig pályázhatnak olyan állami vagy önkormányzati tulajdonú közlekedési társaságok, amelyek sűrített földgáz meghajtású (CNG) autóbuszok beszerzését segítő kiírására.

Csak olyan önkormányzati, vagy állami tulajdonú közlekedési társaságok pályázhatnak, amelyeknek van érvényes közszolgáltatási szerződése. A pénzből kizárólag új, alacsony padlójú, földgázüzemű autóbusz vásárolható. A vissza nem térítendő támogatás mértéke szóló kialakítású járművenként legfeljebb 18 millió forint, csuklósonként legfeljebb 24 millió forint. A pályázók biztosítékadási kötelezettség mellett a teljes támogatási összeg negyedéig, de legfeljebb 300 millió forintig előleget is igényelhetnek az NFM közleménye szerint.

A pályázónak a járművek üzembe állítását követő két hónapon belül véglegesen ki kell vonnia a forgalomból legalább ugyanannyi, környezetvédelmi szempontból elavult buszt. Ki kell alakítania a járművek közlekedtetéséhez szükséges infrastruktúrát is, amelyet utána legalább 3 évig fenn is tart.

Az egyik lehetséges eladó, a német hátterű MAN Kamion és Busz Kereskedelmi Kft. már elé is ment a pályázatnak: március 26-tól a BKV Zrt. és a Volánbusz Zrt. rendelkezésére bocsátott egy ilyen buszt, hogy kipróbálhassák, milyen gázüzemű autóbuszt üzemeltetni, illetve azzal utazni. A Lion’s City A37-es járművet egy-egy hónapig használhatja az egyik, illetve a másik társaság.

A CNG használata környezetkímélő a kőolaj-alapú üzemanyagokéhoz képest, és olcsóbb is, jövedéki adója pedig egyelőre nulla. E gázüzemű buszok használata azonban csak Budapesten lenne újdonság, A Tisza Volánnak például  43 ilyenje van, ebből az elsőként beszerzettek Ikarus gyártmányok, a többi Mercedes-Benz Citaro. Múlt évi hírek szerint az idén a Miskolci Közlekedési Vállalat is üzembe szeretne helyezni CNG üzemű buszokat.

A sűrített gázos buszok elterjedése a gázkereskedőknek is érdekük. A BKV-nál és a Volánbusznál most folyó tesztet például a Főgáz támogatja. A cégnek egyelőre egy ilyen nyilvános töltőállomása van a főváros pesti oldalán, és hamarosan nyit egy újabbat is, a budain. A Tisza Volánt a GdF Suez látja el CNG-vel, amely (múlt évi adatok szerint) 11 töltőállomáson keresztül évi 1-1,2 millió köbméter CNG üzemanyagot ad el a Tisza Volán mellett taxitársaságoknak és magánvállalatok flottájának is.

Hatalmas, sőt, európai méretű a lendület termelői oldalon is a CNG terjedésének segítése érdekében. Az orosz Gazprom már évek óta azon dolgozik, hogy Oroszországban exportpiacain is meghonosodjon a gáz üzemanyagként való használata a személy- és a teherszállításban egyaránt.