Michelin: aggasztó kilátások
A francia óriáscég már április végén jelezte: vette a negatív előjeleket. Marc Henry pénzügyi igazgató akkor úgy fogalmazott, ha az értékesítési volumenek a mai szinten maradnak, „bizonyos mértékű átalakításra” lesz szükség a vállalat európai termelőegységeiben, hozzátéve, hogy ezzel kapcsolatban egyelőre nem született döntés. A konszern adatai szerint az előző negyedévben az európai piacon 11 százalékot tett ki a visszaesés és a mindössze 1 százalékos észak-amerikai csökkenést elsősorban a Brazíliában elért plusz 7 százalék ellensúlyozta.
Miközben a Citi elemzői aggódnak a speciális abroncsok piaca miatt, a Michelin észak-amerikai földmunkagép-abroncs gyártó részlegének vezetője, Bruce Besancon úgy véli, a kissé gyengébb első félév után a második hat hónap fellendülést hoz és összességében jó évet zárhat az OTR (földmunkagép, bánya munkagép) szegmens.
Hasonlóan vélekedik a rivális Yokohama OTR üzletágának értékesítési alelnöke is. Gary Nash a Rubber Newsnak elmondta: 2013-ban a 2008-ban látott magasságokba emelkedhetnek az eladások, az emelkedést az 50 hüvelyknél (127 centiméter) is nagyobb átmérőjű abroncsok vezethetik. A gyártók láthatóan hisznek vagy legalább is tavaly hittek a fellendülésben, hiszen a Michelin például összesen 750 millió dolláros befektetéssel épít egy új radiál OTR abroncsgyárat illetve bővít egy másikat az Egyesült Államokban. A rivális Bridgestone több mint 920 millió dollárt költ erre, a Yokohama pedig a Shandong Xingda Tyre Co. Ltd-vel kötött beszállítói megállapodással igyekszik biztosítani a termelést.
A Yokohama pedig olyannyira bízik a kereslet emelkedésében, hogy várakozásuk szerint hamarosan a piaci spekulációtól kell tartaniuk. „Ezen a piacon egyelőre magasabb a kínálat, mint a kereslet, de 2013 végén, amikor a kereslet megugrik, minen megváltozhat. Az árupiaci brókerek látják ezt és így megugorhat az ármanipuláció” – mondta a Trucking Infónak Rick Phillips, a Yokohama kereskedelmi igazgatója.
Miből készítsünk abroncsot?
Az abroncsgyártás egyik fő alapanyagának ára drámaian emelkedett az elmúlt tíz évben, az ültetvényeknek otthont adó dél-kelet ázsiai országokban pedig egyre gyakoribbak az extrém időjárási jelenségek. A mintegy kétezer, gumit adó fafajta közül eddig főleg a heveát és a guayulét használta az ipar. Előbbi kizárólag Délkelet-Ázsiában termeszthető és a legtermékenyebb fajta, utóbbi viszont az amerikai kontinens délnyugati részének klímáját is elviseli.A Cooper Tire az Arizonai Egyetemmel és az agrárminisztériummal karöltve 6,9 millió dolláros program keretében vizsgálja, hogyan lehetne elterjeszteni a hevea fafajtát a kontinensen.
A Cooper Tire az Arizonai Egyetemmel és az agrárminisztériummal karöltve 6,9 millió dolláros program keretében vizsgálja, hogyan lehetne elterjeszteni a hevea fafajtát a kontinensen.-->


