BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Michelin: aggasztó kilátások

Az abroncspiacról érkező aggasztó márciusi hírek és a nem túl szívderítő éves előrejelzés után már nem csak a Michelin, de az elemzők is megkongatták a vészharangot a francia konszern sorsa kapcsán. A nagy gumiabroncsgyártók beruházásokkal menekülnek előre

A Citigroup szakértői arra számítanak, hogy a nyersanyagárak esése és a szektor csökkenő beruházásai megnyirbálhatják a Michelin eredményeit. A Citi elemzői véleményében úgy fogalmaz: ha a legrosszabb forgatókönyv valósul meg, akkor a zuhanó nyersanyagárak és a szektorba áramló csökkenő befektetések kombinációja visszaveti a Michelin speciális abroncsok gyártásából szerzett profitját. Az elemzői vélemény múlt csütörtöki publikálását követően a Michelin papírjai az egyik legnagyobb esést produkálták a CAC40-ben, az év eleje óta pedig eddig 6,27 százalékot veszített értékéből a részvény. A francia konszern árfolyama az elmúlt egy évben átlagosan 74 euró alatt maradt, a múlt hónap historikus adatai pedig épphogy csak 60 euró feletti árat mutatnak.

A francia óriáscég már április végén jelezte: vette a negatív előjeleket. Marc Henry pénzügyi igazgató akkor úgy fogalmazott, ha az értékesítési volumenek a mai szinten maradnak, „bizonyos mértékű átalakításra” lesz szükség a vállalat európai termelőegységeiben, hozzátéve, hogy ezzel kapcsolatban egyelőre nem született döntés. A konszern adatai szerint az előző negyedévben az európai piacon 11 százalékot tett ki a visszaesés és a mindössze 1 százalékos észak-amerikai csökkenést elsősorban a Brazíliában elért plusz 7 százalék ellensúlyozta.

Miközben a Citi elemzői aggódnak a speciális abroncsok piaca miatt, a Michelin észak-amerikai földmunkagép-abroncs gyártó részlegének vezetője, Bruce Besancon úgy véli, a kissé gyengébb első félév után a második hat hónap fellendülést hoz és összességében jó évet zárhat az OTR (földmunkagép, bánya munkagép) szegmens.

Hasonlóan vélekedik a rivális Yokohama OTR üzletágának értékesítési alelnöke is. Gary Nash a Rubber Newsnak elmondta: 2013-ban a 2008-ban látott magasságokba emelkedhetnek az eladások, az emelkedést az 50 hüvelyknél (127 centiméter) is nagyobb átmérőjű abroncsok vezethetik. A gyártók láthatóan hisznek vagy legalább is tavaly hittek a fellendülésben, hiszen a Michelin például összesen 750 millió dolláros befektetéssel épít egy új radiál OTR abroncsgyárat illetve bővít egy másikat az Egyesült Államokban. A rivális Bridgestone több mint 920 millió dollárt költ erre, a Yokohama pedig a Shandong Xingda Tyre Co. Ltd-vel kötött beszállítói megállapodással igyekszik biztosítani a termelést.

A Yokohama pedig olyannyira bízik a kereslet emelkedésében, hogy várakozásuk szerint hamarosan a piaci spekulációtól kell tartaniuk. „Ezen a piacon egyelőre magasabb a kínálat, mint a kereslet, de 2013 végén, amikor a kereslet megugrik, minen megváltozhat. Az árupiaci brókerek látják ezt és így megugorhat az ármanipuláció” – mondta a Trucking Infónak Rick Phillips, a Yokohama kereskedelmi igazgatója.

Miből készítsünk abroncsot?

Az abroncsgyártás egyik fő alapanyagának ára drámaian emelkedett az elmúlt tíz évben, az ültetvényeknek otthont adó dél-kelet ázsiai országokban pedig egyre gyakoribbak az extrém időjárási jelenségek. A mintegy kétezer, gumit adó fafajta közül eddig főleg a heveát és a guayulét használta az ipar. Előbbi kizárólag Délkelet-Ázsiában termeszthető és a legtermékenyebb fajta, utóbbi viszont az amerikai kontinens délnyugati részének klímáját is elviseli.

A Cooper Tire az Arizonai Egyetemmel és az agrárminisztériummal karöltve 6,9 millió dolláros program keretében vizsgálja, hogyan lehetne elterjeszteni a hevea fafajtát a kontinensen.

A Cooper Tire az Arizonai Egyetemmel és az agrárminisztériummal karöltve 6,9 millió dolláros program keretében vizsgálja, hogyan lehetne elterjeszteni a hevea fafajtát a kontinensen.-->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.