A KAVOSZ VF szakemberei megfeszített tempóban dolgoznak annak érdekében, hogy minél előbb élhessenek a fuvarozók ezzel a lehetőséggel. A termék specialitásai – például csak egy bizonyos kör és egy konkrét célra veheti igénybe, valamint állami garancia és kamattámogatás is kapcsolódik hozzá – miatt a hitelkonstrukció kidolgozása rendkívül bonyolult feladat, és normál körülmények között 6-12 hónapot venne igénybe – közölte Krisán László. Ehhez képest egyre inkább tarthatónak tűnik a Nemzetgazdasági Minisztériumtól kapott felkérést követően 2 hónapon belülre – augusztus első felére - ígért indulás.
A fuvarozók érdeklődnek a lehetőség iránt, már eddig is több százan jelezték a KAVOSZ ügyfélszolgálatán, hogy igénybe vennék a kedvezményes forgóeszközhitelt. Az előzetes várakozások szerint összesen mintegy 5000 vállalkozás élhet majd ezzel a lehetőséggel, és a kihelyezett összeg elérheti a 10 milliárd forintot.
A magyar kormány még június közepén döntött úgy, hogy a magántulajdonos árufuvarozók versenyképességének javítására bevezetnek egy e-útdíj fizetésre használható, államilag támogatott forgóeszközhitel konstrukciót. Az intézkedés eredeti célja az volt, hogy a kis- és középvállalkozó fuvarozóknak ne okozzon átmeneti likviditási nehézséget a használatarányos útdíjfizetés július elsejei bevezetése. Mivel a rendszer rajtjára nem sikerült piacra dobni az új hitelterméket, a fuvarozóknak egyelőre más módon kell betömniük azt a lyukat, amelyet az egyelőre jellemzően előre fizetett úthasználati díj üt a költségvetésükön.
Mint arról pénteki lapszámunkban beszámoltunk, a használatarányos útdíjrendszer működésének első hónapjában 14 milliárd forint volt a megszolgált útdíj, vagyis a fizetésre kötelezettek által megtett útszakaszok után fizetendő tarifa. Az első hónap eredménye megfelelt az előzetes várakozásoknak. A bevétel mintegy háromnegyede a viszonylati jegyekből származott, míg a fennmaradó részt a bevallási közreműködőkön keresztül, fedélzeti egységek (OBU – on board unit) segítségével teljesítették a fuvarozók. Középtávon azonban az a cél, hogy megforduljon ez az arány.
A használatarányos útdíjfizetés 2013. július 1-én indult el Magyarországon, az első nap kétszer is le kellett állítani a rendszert. A helyzet a jelek szerint mostanra normalizálódott, és az első hónap 14 milliárd forintos forgalma azt prognosztizálja, hogy végül tartható lesz a kormány által egy évre várt nagyjából 150 milliárd forintos bevétel.
Hiteles segítség
A négy százalékos állami kamattámogatás mellett nyújtott kedvezménye forgóeszköz hitel nettó kamata legfeljebb BUBOR+1,5 százalék lehet. A KAVOSZ Vállalkozásfejlesztési Zrt. ( KAVOSZ VF) által kidolgozott konstrukció keretében a tervek szerint a vállalkozások az általuk üzemeltetett, útdíj fizetésére kötelezett gépjárművek után kamiononként legfeljebb egymillió forintos rulírozó forgóeszközhitelhez juthatnak. A futamidő 1 év, amely új hitelszerződés megkötésével kétszer meghosszabbítható. Az igényléseket mintegy 70 ponton fogadják be.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.