A KAVOSZ VF szakemberei megfeszített tempóban dolgoznak annak érdekében, hogy minél előbb élhessenek a fuvarozók ezzel a lehetőséggel. A termék specialitásai – például csak egy bizonyos kör és egy konkrét célra veheti igénybe, valamint állami garancia és kamattámogatás is kapcsolódik hozzá – miatt a hitelkonstrukció kidolgozása rendkívül bonyolult feladat, és normál körülmények között 6-12 hónapot venne igénybe – közölte Krisán László. Ehhez képest egyre inkább tarthatónak tűnik a Nemzetgazdasági Minisztériumtól kapott felkérést követően 2 hónapon belülre – augusztus első felére - ígért indulás.
A fuvarozók érdeklődnek a lehetőség iránt, már eddig is több százan jelezték a KAVOSZ ügyfélszolgálatán, hogy igénybe vennék a kedvezményes forgóeszközhitelt. Az előzetes várakozások szerint összesen mintegy 5000 vállalkozás élhet majd ezzel a lehetőséggel, és a kihelyezett összeg elérheti a 10 milliárd forintot.
A magyar kormány még június közepén döntött úgy, hogy a magántulajdonos árufuvarozók versenyképességének javítására bevezetnek egy e-útdíj fizetésre használható, államilag támogatott forgóeszközhitel konstrukciót. Az intézkedés eredeti célja az volt, hogy a kis- és középvállalkozó fuvarozóknak ne okozzon átmeneti likviditási nehézséget a használatarányos útdíjfizetés július elsejei bevezetése. Mivel a rendszer rajtjára nem sikerült piacra dobni az új hitelterméket, a fuvarozóknak egyelőre más módon kell betömniük azt a lyukat, amelyet az egyelőre jellemzően előre fizetett úthasználati díj üt a költségvetésükön.
Mint arról pénteki lapszámunkban beszámoltunk, a használatarányos útdíjrendszer működésének első hónapjában 14 milliárd forint volt a megszolgált útdíj, vagyis a fizetésre kötelezettek által megtett útszakaszok után fizetendő tarifa. Az első hónap eredménye megfelelt az előzetes várakozásoknak. A bevétel mintegy háromnegyede a viszonylati jegyekből származott, míg a fennmaradó részt a bevallási közreműködőkön keresztül, fedélzeti egységek (OBU – on board unit) segítségével teljesítették a fuvarozók. Középtávon azonban az a cél, hogy megforduljon ez az arány.
A használatarányos útdíjfizetés 2013. július 1-én indult el Magyarországon, az első nap kétszer is le kellett állítani a rendszert. A helyzet a jelek szerint mostanra normalizálódott, és az első hónap 14 milliárd forintos forgalma azt prognosztizálja, hogy végül tartható lesz a kormány által egy évre várt nagyjából 150 milliárd forintos bevétel.
Hiteles segítség
A négy százalékos állami kamattámogatás mellett nyújtott kedvezménye forgóeszköz hitel nettó kamata legfeljebb BUBOR+1,5 százalék lehet. A KAVOSZ Vállalkozásfejlesztési Zrt. ( KAVOSZ VF) által kidolgozott konstrukció keretében a tervek szerint a vállalkozások az általuk üzemeltetett, útdíj fizetésére kötelezett gépjárművek után kamiononként legfeljebb egymillió forintos rulírozó forgóeszközhitelhez juthatnak. A futamidő 1 év, amely új hitelszerződés megkötésével kétszer meghosszabbítható. Az igényléseket mintegy 70 ponton fogadják be.