Tervek Egy veszteséges lapba ruházott be magánvagyonából az Amazon alapítója, kérdés, mit tesz majd vele
Magánvagyonából, egy titokban előkészített tranzakcióval vásárolta meg az Amazon.com alapítója a héten a The Washington Postot. A patinás lap nyolcvan év után cserélt gazdát, ám ennél is nagyobb kérdés: Jeff Bezosnak miért éri meg kifizetni 250 millió dollárt egy cégért, amelyik az év első felében 43,9 millió dollár veszteséget termelt.
A legkézenfekvőbb magyarázat egyelőre az, a 49 éves üzletember szereti a kihívásokat. Bill Gates, a Microsoft alapítója Gutenberghez hasonlította Bezost, aki 18 milliárd dolláros vagyonával a világ 19-ik leggazdagabb embere. Ezt egy olyan üzleti modellnek köszönheti, amelyet mára már minden kereskedő igyekszik átvenni, ám alapításakor még finoman szólva kockázatosnak tűnt.
Bezos 1994-ben Seattle-ben alapította meg az internetes kereskedelem alapkövének számító Amazont. Akkor, amikor az internet még többnyire lelkes egyetemisták játszótere volt.
A Wall Streeteen dolgozó Bezos egy legfelsőbb bírósági döntésben látta meg a fantáziát. Ez azt mondta ki, hogy a kereskedők nem kötelesek eladásaik után forgalmi adót szedni olyan államokban, ahol fizikailag nincsenek jelen. A New York–Seattle vonatúton felvázolt üzleti modell forradalmasította a világ kereskedelmét, Jeff Bezost pedig öt évvel később a Time magazin az Év emberének választotta. Az üzletembernek azonban további tervei voltak: 2000-ben űrutazással foglalkozó start-up céget alapított, amelyet hat évig sikerült titokban tartania. A Blue Originről először 2006-ban beszélt, amikor az első tesztrepülésekre készültek már.
Egy évvel később érkezett az Amazon nagy dobása: az addigra már a világ legnagyobb könyvkereskedőjeként számontartott virtuális bolt könyvolvasó táblagépet dobott piacra. A termék forradalmasította a könyvolvasási szokásokat, és megágyazott a három évvel később bemutatott iPadnek is.
Ehhez képest meglepő, hogy Bezos most visszafordult a papír felé. Egy korábbi nyilatkozataiból azért sejteni lehet a szándékait: „Az emberek a weben nem fizetnek a hírekért és ez szerintem nem is fog változni, viszont készek fizetni a táblagépes előfizetésekért. A táblák még inkább át fogják szőni a mindennapjainkat. Ebből pedig az újságok is profitálnak. Az újságírás nem fog eltűnni, de egy dologban biztos vagyok: 20 év múlva már nem lesznek nyomtatott újságok.”
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.