BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Bátrabbak lehetnek a magyar exportőrök

Az egyszerűbbé váló vámügyintézéssel jobban járhatnak a magyar cégek, sőt olyan piacokra is betörhetnek, amelyektől eddig a túlzott bürokrácia tartotta távol őket. Az Export Kooperáció szerint az adminisztratív akadályok leomlásával végre előtérbe kerülhet a bátrabb vállalatstratégia és a tudatos üzletfejlesztés.

Még decemberben döntött az indonéziai Balin a Világkereskedelmi Szervezet (WTO) az elmúlt 20 év legjelentősebb globális kereskedelmi megállapodásáról. A 160 ország szakminiszterének részvételével zajló konferencián elfogadott intézkedéscsomag fontos eleme, hogy a vámeljárások egyszerűbbé és átláthatóbbá tételével lehetővé teszi a nemzetközi áruforgalom fellendülését. „A megállapodás az egyszerűbb dokumentációnak köszönhetően segíti az exportőröket és a finanszírozó szervezeteket is, így hozzájárulhat a globális kereskedelem fellendüléséhez” - mondta Kovács Viktor, a Budapest Bank vállalati központi hitelezési és értékesítési csoportjának vezetője.

"Az adminisztratív és operatív akadályok elhárultával a jövőben egyre inkább stratégiai kérdés lesz a külpiacra lépés. Azaz akinek jó terméke, szolgáltatása van, minden erejével arra összpontosíthat, hogyan tudja az értékét eljuttatni a vevőkhöz és az ügyfelekhez” – kommentálja a kereskedelmi megállapodást Gyurácz Németh Iván, az M27 ABSOLVO partnere, az Export Kooperáció tagja. Míg korábban a túlzott adminisztráció jelentős mértékben igénybe vette egy-egy cég erőforrásait, sőt emiatt akár el is fordulhattak egy-egy országtól, a decemberi döntés után fellélegezhetnek a nemzetközi piacokat kereső hazai vállalkozások. „Végre a lényegi kérdések kerülhetnek a középpontba: a vállalatstratégia, az üzletfejlesztés, az üzleti lehetőségek kutatása és a tudatos tervezés” – hangsúlyozza az export szakértő.

„A WTO pazar időzítéssel épp akkor hozza helyzetbe hazánk vállalkozásait, amikor minden korábbinál nagyobb szükség és talán szándék is mutatkozik a nemzetközi piacokon történő megmérettetésre. A belső kereslet élénkülése egyelőre csak kommunikációs szinten létezik, és ott is inkább csak igényként, mintsem mérhető eredményként” – mondja Póka Valentin, a Coface nemzetközi hitelbiztosító hazai értékesítési és marketing vezetője. Így minden olyan külső tényező, amely a magyar cégek, és azon belül is a magyar tulajdonú kis- és középvállalkozások export pozícióit erősítheti, jelentősen felértékelődik. „Ugyanakkor hiába válnak majd szabadabbá piacok, a vevők karakterében nem történik jelentős változás, így a helyes exportstratégia felépítése, a megfelelő partnerek megtalálása, a kockázatok optimális kezelése fontosabb lehet, mint valaha” – hangsúlyozza az Export Kooperáció nemzetközi hitelbiztosító tagja.

Az új és egyszerűbb adminisztráció, a jelentősen csökkentett addicionális terhek és költségek a már gyakorlottabb exportőrök számára nagyobb kockázatvállalást - akár újabb piacok meghódítását is -, míg az eddig visszafogottabb vállalkozások esetében bátrabb export értékesítési stratégiát eredményezhet.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.