Egyre forróbb a talaj a GM alatt - 13 haláleset a gyújtáskapcsoló miatt
A bizonyítottan 13 halálesetet okozó gyújtáskapcsolót gyártó Delphi, a GM és a közlekedési felügyelet (NHTSA) egymásra mutogat az ügyben. A Kongresszus kereskedelmi bizottsága pedig arra volt kíváncsi, hogyan hagyhatta jóvá a gyújtáskapcsoló használatát a menedzsment és miért tartott nyolc évig, hogy fény derüljön a hibára.
Az igazságügyi minisztérium büntetőeljárást indított az ügyben, a Kongresszus pedig mintegy kétszázezer oldalnyi dokumentumot kapott a GM-től és a közlekedési hatóságtól, amelyeket jelenleg vizsgál. A GM elismerte, hogy tizenhárom haláleset a hibás kapcsoló miatt következett be, és további tizennégy halálos balesetről feltételezhető ugyanez. Mary Barra, a General Motors vezérigazgatója előre elkészített tanúvallomásában elnézést kért az áldozatok rokonaitól, és hozzátette: nem tudja, miért tartott ennyi ideig a hiba felfedése, de ki fogják deríteni.
Az adatok szerint a Cobalt gyújtáskapcsoló tervezését vezető mérnök, Ray DeGiorgio egy 2013-ban bekövetkezett baleset kapcsán cáfolta, hogy ő hagyta volna jóvá a szerkezet korábbi átalakítását, miközben a Kongresszus birtokában lévő dokumentumok bizonyítják: 2006-ban ő adott utasítást a Delphinek a mechanika legyártására. A Delphi korábban közölte a GM-mel, hogy az állítólagosan javított, 2008-2011 között gyártott kapcsolók sem felelnek meg a GM előírásnak. Nem tudni, mit lépett erre a GM, viszont továbbra is a Delphi gyártja a kapcsolókat. Eközben az NHTSA is ellentámadásba lendült, David Friedman ügyvezető elnök szerint a GM kritikus információt titkolt el.
A közlekedési minisztérium 2011-es vizsgálata kimutatta, hogy a felügyelet nem képes a panaszok hatékony kezelésére. Az NHTSA ugyanis, noha tudott a hibáról, nem indított vizsgálatot. Az NHTSA szerint viszont azóta javítottak működésükön.


