Cégvilág

Játékpiac: Gyorsan kitöltik a Gulliver után maradt piaci rést

Tavaly harmadával növelte bevételét a játékimporttal és kiskereskedelemmel foglalkozó Formatex Kft., a jelentős fejlődés főként egy bolthálózat felvásárlásának volt köszönhető. A társaság az idén tovább nőne, a tervekben fontos szerepet játszik az internetes értékesítés további felfuttatása is.

A múlt évben harmadával növelte bevételét 2012-höz képest a Formatex Kft., az idén pedig további tíz százalékos fejlődést várnak a játék kiskereskedelemmel és importtal foglalkozó cégnél – tudtuk meg Borhi Jánostól, a vállalat ügyvezető-tulajdonosától. A 2013-as jelentős bővülésben és a 3,6 milliárd forintos forgalom elérésében meghatározó szerepet játszott, hogy a társaság 2012 őszén felvásárolta a Játéksziget bolthálózatot, amely ma 7 üzlettel működik az ország különböző pontjain és a játékszaküzletek prémium kategóriáját képviseli a piacon.

Borhi János elmondása szerint az elmúlt években jelentősen átalakultak a hazai fogyasztók játékvásárlási szokásai. „Míg néhány éve még kétharmad részben az olcsó, kínai árura volt kereslet és csak egyharmad részben a minőségi termékre, az arány napjainkra megfordult. Az emberek kevesebbet költenek játékra, és nagyon meggondolják, hogy mit vesznek, ezért maradnak a már jól ismert márkáknál, vagy a televízióból megismert újdonságokat választják” - számolt be a trendekről a Formatex vezetője.

A múlt karácsonyi tapasztalatok is azt mutatják, hogy csökken az egy-egy vásárlás alkalmával elköltött összeg, hiszen míg a korábbi években karácsonykor ez 12-15 ezer forint volt, addig 2013 végén 6-8 ezer forint között alakult. A magas presztízsű márkák forgalma ugyanakkor kevésbé érezte meg a válságot, a fogyasztók továbbra is keresik és megfizetik ezeket a játékokat, egyes termékek pedig extra reklámköltéssel zárkóztak fel hozzájuk – tette hozzá Borhi János.

A magyar játékpiacon jelentős átrendeződés és koncentráció tapasztalható a Formatex vezetője szerint, azonban olyan nagyságrendű csődre, mint a szektor egyik meghatározó szereplőjének számító Gulliveré már nem számít a szakember. A Gulliver üzleteinek múlt év végi bezárása egyébként két szempontból is érintette a Formatex-et. A vállalat kiskereskedelmi áruházai közül azok, amelyek közel voltak a bezárt boltokhoz kis mértékben növelni tudták forgalmukat, ugyanakkor a cég importtevékenységét negatívan befolyásolta ez a csőd. Borhi János közlése szerint hosszútávon a Gulliver megszűnésével keletkező piaci űrt kitölti a szegmens többi szereplője.

A közelgő húsvét kapcsán a mind az importot, mind a kiskereskedelmet figyelembe véve a tavalyinál nagyobb forgalomra számítanak a Formatex-nél.

A társaság vezetőjének beszámolója szerint a magyar játékpiacon is egyre meghatározóbb az online értékesítés, bár részesedése itthon még 10 százalék alatti, szemben például a Nyugat-Európában jellemző 30-40 százalékkal. A társaság idei fejlesztéseinek egyik fókuszterülete lesz a webáruház, céljuk a szolgáltatások színvonalának további emelése, a választék bővítése és egyéb kényelmi megoldások bevezetése.

Új központban

Az 1995-ben alapított Formatex Kft. magyar tulajdonú, családi vállalkozás. A társaság kezdetben maketteket és azok elkészítéséhez szükséges kellékeket és kiegészítőket importált Magyarországra, portfólióját fokozatosan bővítette. Ma a cég által importált márkák megtalálhatók a hipermarketek, játékbolt hálózatok és 150-nél is több független játékkereskedő és webáruház választékában, valamint több eladási ponton Csehországban, Lengyelországban és Szlovákiában. A 110 főt foglalkoztató vállalat tavaly költözött be új székházába.


formatex játék
Kapcsolódó cikkek