Egyelőre csak papír-alapú és nem feltölthető jegyet és bérletet adnak a budapesti tömegközlekedés számára nettó egy 5,7 milliárd forintos szerződés alapján telepített és telepítendő jegyautomaták, de mint a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) sajtókommunikációs osztályától megtudtuk, ennél jóval többet tudnak a készülékek. A legfontosabb, hogy elektronikus jegyrendszer ez év végétől kezdődő bevezetésével az automatáknál e-utazási kártyákat is vásárolhatunk, illetve feltölthetjük a meglévő kártyáinkat is. Ám mivel az e-jegyrendszert fokozatosan és több ütemben vezetik majd be, a bérleteket és a jegyeket a BKK külön-külön ütemben tervezi új „utasmédián”, azaz csippel ellátott utazási kártyán kibocsátani, hogy az utasoknak könnyebb legyen az átállás. Így az átállás három évében még a papíralapú jegyek is használatban lesznek. Erre egyébként azért is szükség van, mert 1-2 évig is eltart, amíg az összes járművet és állomást felszerelik az e-jegy leolvasóval. Tehát olyan is lesz, hogy a bérleteket már az elektronikus jegyrendszerben bocsátják ki, de jegyek még papír alapúak lesznek.
A bérletigazolványt felváltó csipkártya virtuális termékként ahhoz hasonlóan fog működni, ahogyan egy bankszámlához tartozó bankkártya. Csak itt a számlát a BKK vezeti, a bankkártyának az utazási kártya felel meg, a bérlet pedig a számlán lesz nyilvántartva. A bérletesek fényképes és névre szóló kártyát kapnak. A bérletet a tulajdonosa automatikusan meghosszabbíthatja, a kártyát elvesztésekor letilthatja, a bérletet pedig új kártyára töltheti. A vonaljegy típusú termékek helyett időalapú jegy lesz, de utazhatunk majd a kártyához tartozó pénzegyenleg terhére is.
Az új készülékeket szállító T-Systems Magyarország Zrt. a fenti összegért a készülékeket nemcsak legyártotta, de szállítja, telepíti, felkészíti az e-rendszerre való átállásra, és 5 évig üzemelteti is. A beruházáshoz szükséges 3 milliárd forintot a Fővárosi Önkormányzat és a BKK fejlesztési megállapodása biztosítja, a 300 gép üzemeltetése tehát 5 évre 2,7 milliárd forintba kerül.
A projekt előszítése körülbelül másfél évig tartott. A BKK – a Fővárosi Közgyűlés jóváhagyását követően – 2013. szeptember 6-án írta alá az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bankkal (EBRD) azt a kölcsönszerződést, amelynek értelmében a pénzintézet 54,5 millió euróval finanszírozza a projekt bevezetését. A hitel önrészét és az előkészítési költségeket a főváros állja. A 2013 júniusában indult a projekt EBRD-szabályok szerinti beszerzési eljárása az előminősítéssel. Az előminősített érdeklődők mostanáig már beadták az ajánlataikat is, a nyertes szállító kihirdetésére és a szerződés megkötésére 2014. III. negyedévére várható. A nyertes szállító ezután kezdheti a rendszer tervezését.
Kellenek az ellenőrök is
A BKK nem kívánja leépíteni az ellenőröket annak ellenére, hogy valamennyi metró- és egyes kiemelt hévállomáson is lesz automata be- és kiléptető kapu. A személyes felügyelet a tervek szerint ezeken a helyszíneken is megmarad, de a társaság felszíni járművekre is átirányít ezen dolgozóiból, ahol a jelenleginél is nagyobb lesz a lefedettség. Az elektronikus jegyeket is szükséges ellenőrizni, ehhez az ellenőrök speciális kézi ellenőrző készülékeket kapnak. A BKK jegy- és hévjegy-ellenőrei főállásban, határozatlan idejű munkaszerződéssel dolgoznak, havi átlagos bruttó jövedelmük közel 180 ezer forint. A biztonsági őröket és a segéd-jegyellenőröket szerződéses jogviszonyban, alvállalkozón keresztül foglalkoztatja.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.