A befektető leginkább a bizonytalanságot nem szereti – mondta el Doszpod Endre, a PortfoLion Kockázati Tőkealap-kezelő Zrt. partnere a Világgazdaság és az M27 ABSOLVO üzleti reggelijén. „Ha átláthatatlannak tartja a céget, akkor bizonyos, hogy nem fog befektetni.” Doszpod hangsúlyozta, hogy a bizalom is megrendül, ha például az alapvető dokumentumok hiányoznak. Szerinte a vállalatnak és a befektetőnek őszintének kell lennie egymással, különben később alakulhatnak ki problémák.
„Ha kiderül, hogy a vállalat korábban nem a valós képet festette magáról, annak komoly reputációs kockázata is van” – vélekedett Horgos Lénárd, az M27 ABSOLVO partnere.
Benedek Zoltán, a Mazars Tranzakciós Szolgáltatások üzleti igazgatója úgy vélte, egy átvilágítási folyamatot számos tényező meghatároz. Teljesen más a motivációja egy szakmai és egy pénzügyi befektetőnek, így ez hatással van az átvilágításra is. A vizsgálat körét befolyásolja például az árazási módszer, a befektető kockázatvállalási szintje, a múltbeli kapcsolat és az időzítés. „Meghatározóak az adókockázatok is” – tette hozzá.
„A befektető adózás tekintetében 2-3 évet visszamenőleg megnéz” – mondta Benedek Zoltán. Dr. Gally Eszter, a Réti, Antall és Társai Ügyvédi Iroda tagja kiemelte: jogi szempontból a hatályos szerződéseken túl korábbi szerződéseket is meg kell nézni. „Az átvilágítás jogi szempontból függ a cég tevékenységi körétől is” – jegyzete meg. Befektetői oldalról is az a szándék, hogy minél gyorsabban készüljön el az átvilágítás, de ennek az ideje nagyban függ attól, hogy mikor érkeznek meg a dokumentumok – tette hozzá.
„A tárgyalási pozíciónkat is befolyásolja, hogy mennyire vagyunk felkészültek” – hívta fel a figyelmet Benedek Zoltán. A pénzügyi befektetők és a kockázati tőkések mindig nagy növekedés előtt álló cégekbe fektetnek. A befektetők IT, a gyógyászat, gyógyszeripar és divatcégekben látnak nagy fantáziát. Szerinte befektetőt minden vállalati életciklusban lehet találni.
A pénzügyi befektető alapvetően a cég pénzgeneráló képességét helyezi fókuszba, és a cégérték növelésében érdekelt. A szakmai befektető ezzel szemben a stratégiai előnyökre és szinergiákra fókuszál; piacok szeretne szerezni és terjeszkedni akar. Saját üzleti tervet épít, és nem annyira érdekli, hogy a társaság jelenleg mit szeretne megvalósítani.
A pénzügyi befektető ezzel szemben egy üzleti tervbe, menedzsmentbe fektet, vagyis azt meg is akarja tartani – hangsúlyozta. Az üzleti terv alapfeltételezéseit is végignézik, ugyanakkor a szakmai befektető saját üzleti tervet készít. Ebben belekalkulálja azt is, hogy mennyi költséget tud megtakarítani a cég átvételével.
A pénzügyi befektető hosszú távon 3-5 éves időtávon keresi a cég eladási lehetőségeit. Ugyanakkor a szakmai befektetőnél nincs eladási szándék, tette hozzá a Mazars igazgatója. „Mindkét befektetőre igaz, hogy a jövőbe fektet be, és a múltbeli kockázatokat nem akarja felvállalni.”
Gally Eszter a versenyjogi korlátozások kapcsán kiemelte, hogy nagy különbség van szakmai és pénzügyi befektetőnél. El szokott sikkadni az átvilágítások során, hogy versenyjogilag életképes-e a konstrukció, pedig ezt nem szabad figyelmen kívül hagyni – mondta.
Gally Eszter kiemelte, pénzügyileg, jogilag és adózás szempontjából is le kell folytatni az átvilágítást.
Üzletrész vásárlásánál a társaság mindennapi üzleti működése tovább folyik, vagyis nem lesz zökkenő ebben, mondta Gally. Sok munkavállaló esetén, vagy akkor, ha a dolgozók nagy hozzáadott értéket adnak a vállalathoz, ez a megoldás jó lehet. „Viszont a céget a múltjával és a jelenével együtt veszem meg, a kockázatokkal együtt” – mutatott rá a szakértő.
Eszköz adás-vételnél (egy termék, ötlet kiragadásával) változás lesz a cég életében, mert elmegy egy üzletág, a cég elveszít egy infrastruktúrát és munkavállalókat. Ez összetettebb vagy költségesebb is lehet akár, mint a teljes cégeladás. Ezzel bizonyos kockázatokat nem kell felvállalni.
Benedek Zoltán szerint az előkészítés szakasza a legfontosabb, ami után elindul a tranzakció. Ezt követően a kockázati tőkésnek együtt kell működnie a régi tulajdonosokkal. Meg kell keresnünk azt a befektetőt, aki számunkra a legmegfelelőbb. Az átvilágítás feltárja a kockázatokat, amely befolyásolhatja az árat is. A szerződés pedig zárási feltételeket ír elő, amely a szerződés megkötésétől több hónapos folyamat is lehet, mondta Benedek.
Az átvilágításra fel kell készülni, bár a cégértékelés viszonylag szubjektív – hangsúlyozta a Mazars igazgatója. A tranzakciós ár soha nem fog megegyezni a cégérékkel. A tárgyalási pozíció és az információk is befolyásolják az árakt. A cégről alkotott kép, a megbízhatóság, az átláthatóság is befolyásolja a tranzakciós árat. „Ha nem tudom előkeresni a 2-3 éves dokumentumokat, akkor a befektető kockázatokat láthat”, tette hozzá.
Egy tranzakciósban mindig probléma, ha meglepetés történik. Aláássa a bizalmat és sokkal rosszabb tranzakciós árat vagy feltételeket fogunk látni. „Ha egy cégről kiderül, hogy eladó, akkor már önmagában ez csökkenti az árat”, mondta Benedek.
A projektet mindig titkosak, és különböző kódneveken említik a cégeket – hangsúlyozta Benedek Zoltán. Elektronikus és fizikai adatszobákban tárolhatják a dokumentumokat, amihez a befektető hozzáférhet.
Tipikus kockázatok
A pénzügyi átvilágítás lényege, hogy megértsük, milyen tényezők mozgatják a társaság bevételét. Szükség van a saját tőke helyzetének értékelésére, a hitelek, lízingszerződés ismeretére. Az árazásnál a működőtőke-változások és a beruházások szintje is fontos, mondta Benedek Zoltán. A pénzügyi átvilágítás kiterjed az eredménykimutatás, a cash-flow, a mérleg, a beruházás, a működőtőke és a finanszírozás kérdésére is. Üzletág, eszköz értékesítésénél pedig a befektetőt érdekelni fogja, hogyan néz ki a mérleg ezen tételek nélkül.
A nemzetközi befektető nem a magyar számviteli rendszer alapján elkészített sztenderdekre lesz kíváncsi. Problémát szokott okozni, hogy magyar mérlegstruktúrában áll össze a kimutatás, ami túl sok információt nem ad. „A költséghelyek érdeklik a befektetőket” – tette hozzá. „Az érdekli a befektetőt, hogy mi mozgatja az üzletet.”
Az árbevétel szerkezetét minden befektető mélyen szereti látni (régiónként, termékenként, szezonálisan, és azt is, hogy organikus vagy akvizíciós a növekedés). Kockázat például, ha egy vevő adja-e a vállalat bevételeinek nagy részét, mert ha ez kiesik, az komoly árbevétel-csökkenést okoz. Ha viszont nincs egy hosszú távú szerződés sem, az is bizonytalanságot jelent, hiába volt az elmúlt években stabil bevétel.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.