Cégvilág

Siemens: hatalmas leépítés

Közel 12 ezer dolgozójától válik meg Európa legnagyobb ipari csoportja, a németországi Siemens, amely a lépéstől egymilliárd eurós megtakarítást vár. A terv már csak amiatt is kiválthatja a németországi szakszervezetek haragját, hogy a társaság nemrég garanciát vállalat a francia kormánynál arra, hogy három éven át nem bocsát el senkit az Alstomtól, ha megvásárolhatja annak energetikai üzletágát. A Simens már túl van egy 15 ezer fős leépítésen.

Költségei csökkentése érdekében 11,6 ezer dolgozójától, összes foglalkoztatottja 3 százalékától válik meg a németországi Siemens, jelentette be Joe Kaeser vezérigazgató a Bloomberg hírügynökség tudósítása szerint.

A lépéstől Európa legnagyobb ipari csoportja körülbelül egymilliárd eurós megtakarítást remél. Az elküldendők közül 7600-an az eddiginél karcsúbb vállalati divíziós felépítés miatt válnak majd fölöslegessé, erről Joe Kaiser tegnap befektetőknek és elemzőknek tartott, online New York-i konferencián számolt be. További 4000 főt azért küldenek le, mert egyszerűsödni fog a Siemens regionális tevékenysége is.

Lesznek olyanok is, akik az eddigitől eltérő feladatot kapnak. Például nagyon sokan foglalkoznak a csoportnál elemzéssel és a tevékenységek koordinálásával, ezen dolgozóknak körülbelül a 20 százalékára például várhatóan más területen szükség lesz, a jelenlegin viszont nem.

A Bloomberg szerint a tervek ki fogják váltani a németországi szakszervezetek haragját, főleg, miután a Siemens nem is olyan régen garanciát vállalat a francia kormánynál arra, hogy három éven át nem bocsát el senkit az Alstomtól megvásárlandó energetikai üzletágban, ha azt megvásárolhatja. A 17 milliárd dolláros ajánlatával vele versenyben lévő amerikai GE azonban többet ajánlott: még ezer új franciaországi munkahelyet is teremtene.

A Siemens, amely június 16-ig fogja bejelenteni saját teljes, részvénycserés ajánlatát, korábban azt hangsúlyozta, hogy az általa támogatott ügylet révén két európai óriás jönne létre, az általa ellenőrzött energetikai, és az Alstomnál maradó, sőt, a csere révén erősödő vasúti járműgyártási. A Siemens németországi szakszervezetei szerint ez a megoldás számára csak akkor fogadható el, ha az az egyik új formációnál sem jár elbocsátásokkal.

Joe Kaeser tegnap elismerően nyilatkozott az Alstomnak gáz- és gőzturbina üzletágáról, és jelezte, hogy ahhoz hasonló további jó üzleteket keres, amilyen az a hónap eleji ügylet is volt, amelyben cége 1,3 milliárd dollárért megszerezte a Rolls-Royce Inc. energia üzletágának közel egészét. Arra viszont nem lát jó okot, hogy ipari automata gyártót vásároljon. Ez utóbbi közlésére 3,4 százalékkal esett a németországi Kuka AG részvényeinek árfolyama. (A Kuka név Magyarországon azóta ismert általánosan, hogy amióta évtizedekkel ezelőtt megjelentek az utcákon a társaság pneumatikus berendezéseivel ellátott szemétszállító autók.)

A leépítési hírre a Siemens részvényárfolyama ma délelőtt 0,5 százalékkal 98,24 euróra erősödött Frankfurtban, ennek alapján a csoport most körülbelül 86 milliárd eurót ér. Mindazonáltal az árfolyam ebben az évben eddig 1,1 százalékot esett. A társaság még egyeztet az elküldendők végső számáról. Nem jelöltek határidőt arra nézve, hogy a megbeszéléseknek mikorra kell lezárulniuk.

Joe Kaiser, akkor korábban a Siemens pénzügyi vezérigazgatója volt, azonnal a vállalati stratégia átalakításához kezdett, amint tavaly tavasszal kinevezték vezérigazgatónak. Ezzel a Bloomberg magyarázata szerint az volt a célja, hogy visszaszerezze az elődje, Peter Löscher irányítása idején elveszített befektetői bizalmat.

A nemrég nyilvánosságra hozott új terv szerint az eddigi négy szektor helyett kilenc divízióból fog állni a 167 éves társaság, amely a villamosításra, az automatizálásra, a digitalizálásra és az egészségügyet érintő fejlesztésekre fog összpontosítani. E területek irányítása egymástól el fog különülni. Az átalakítástól 2016 végéig várható az említett, egymilliárd eurós megtakarítás. „Nem kívánjuk eladni az egészségügyi üzletágunkat, de rugalmasak vagyunk az alakításával kapcsolatban” – jelentette ki a vezérigazgató. A Siemens ugyanis túl sokat fektetett az egészségügyi diagnosztikába, beleértve azt is, hogy 2007-ben hétmilliárd dollárért megvásárolta a Dade Behring Holdings Inc-t.

A Siemens már elbocsátott 15 ezer dolgozót, ebből ötezret Németországban. Ezt a programot még Löscher indította azon terv részeként, amely a folyó pénzügyi év végéig 6,3 milliárd euró megtakarítást irányoz elő.

Útdíjrendszer egész Európára

A Siemens lefekteti az országhatárokon túlnyúló díjrögzítés műszaki alapjait. A Sitraffic Sensus fedélzeti egység (on-board unit, OBU) a jármű helyzetét (pozícióját) vagy szatellit-adatokból, vagy mikrohullámú kommunikáció segítségével állapítja meg. Ezzel az OBU minden jelenleg használatos útdíj-technológiát lefed. Az új OBU egyik különlegessége az a képessége, hogy különféle szatellitrendszerek adatait fel tudja használni a helyzet-meghatározásra. Például a városokban is lehetővé teszi a pontosabb helymeghatározást, ahol a magasépületek a szatellit-összeköttetést leárnyékolhatják. Az OBU eleget tesz az elektronikus útdíj-szolgálatok (European Electronic Toll Services, EETS) szabványának, és egész Európában alkalmazható. A Siemens nemrégiben mutatta be a megoldást az Intertraffic 2014 szakvásáron, Amszterdamban.

Siemens Kaiser
Kapcsolódó cikkek