Cégvilág

Tavaly alig készült magyar autóbusz

Egy nap eltéréssel rendezték meg a közelmúltban a 11. Buszfesztivált és a második Busexpót Tökölön illetve Zsámbékon. Már ez is jelzi, hogy mennyire nincs egyetértés az ágazatban. Igaz, gyakorlatilag megszűnt a magyar autóbuszgyártás

Közel három évtizede, 1985-ben 13 500 Ikarus autóbusz készült Magyarországon. Tíz évvel később már csak 1490, majd 2005-ben pedig 1009-et bocsátott ki az azóta megszűnt Alfabausz és a NABI a még megmaradt négy gyártóval együttesen. Tavaly körülbelül 55 busz készült, noha Magyarországon még mindig van négy buszgyártó – mondta Vincze-Pap Sándor, a Magyar Buszgyártók Szövetsége (Mabusz) elnöke, aki a négy gyártó közé nem számítja a Rábát. Egyebek mellett azért, mert abban a hatvan Rába-Volvo csuklós buszban, amit a Volánbusz Zrt. vásárol, egy csavar sem magyar: a járművek Wroclawban készülnek.


A Mabusz tavaly februárban – amikor a hazai autóbuszgyártók a „beszerzési-stop” miatt már második éve nem szállíthattak új buszokat az állami tulajdonú közszolgáltatóknak – élesen elítélte az állami tulajdonba került Rába Nyrt. és a Volvo Bus Corporation együttműködési megállapodását, mondván: a szerződés előkészítésébe, pontosabban a buszgyártás, buszbeszerzés bármifajta koncepciójának kialakításába semmilyen formában nem vonták be a magánkézben lévő hazai gyártókat, beszállítókat. „A patrióta gazdaságpolitikai megközelítést a hazai buszgyártók nem érzik, viszont hiányát annál inkább megsínylik” – jelentette ki a Mabusz-elnök.

Az elmúlt néhány évben a még működő hazai autóbuszgyártók a leromlott állapotú magyar buszpark cseréjét várva milliárdos nagyságrendű befektetéseket hajtottak végre. Ezzel létrehozták azt a szellemi- és technológiai kapacitást, amely ma évi ezer, teljes egészében hazai fejlesztésű és akár 85 százalékban magyar részegységeket tartalmazó jármű elkészítését tenné lehetővé.

Ezek a cégek a Magyar Autóbuszgyártó Kft., mint az Ikarus márkanév birtokosa, a Kravtex, a NABI-ból lett Mabi és a Csaba Metál. Jóllehet gyakorlatilag nincsen megrendelésük, mégsem állt le a fejlesztéssel az Econell City, az Innovell, Optinell modelleket tervezője, a Kravtex. Az Ikarus egyik modellje is új formatervet kapott tavaly, és az új formatervvel készültek a Skoda-Ikarus trolibuszok, amelyek közül tíz már működik Szegeden.

„Az ARC Ikarus ilyennel szeretett volna pályázni a budapesti trolibusz tenderen, de részben a cég saját hibája, részben a tenderkiírás miatt ez nem sikerült" – mondta Vincze-Pap Sándor, hozzátéve, hogy mindamellett az új formatervvel három Ikarus autóbuszt a BKV már összeszerelt a leszállított részegységekből. Így ugyanis olcsóbb az üzlet, ugyanakkor a közlekedési vállalat szakemberei az összeszerelés közben megtanulják a busz javítását is. Ezzel a konstrukcióval, amelyben összesen 18 autóbusz készülhet, a BKV kikerülte a közbeszerzést, másrészt jó minőségű magyar terméket vásárolt. A Mabusz elnöke szerint ilyen konstrukciót külföldi szállító nem vállal, így ez is akadálya lehet a Wroclawban készülő Rába-Volvo buszok beszerzésének.

A buszgyártókat érzékenyen érintette, hogy miközben van magyar gyártókapacitás, a Volánbusz 106 szóló MAN és 61 Rába-Volvo csuklóst vásárol. Ráadásul úgy – emelte ki Vincze-Pap Sándor – hogy az utóbbiak már készen voltak, amikor kiderült, hogy nem felelnek meg a tavaly kiírt közbeszerzési pályázat paramétereinek. A magyar buszgyártók aztán döbbenten látták, hogy április 18-án megjelent egy tájékoztató a szerződés módosításáról, amelyben a kész buszra szabták az elvárásokat. Így például az ülések közti folyosó szélessége az eredeti kiírásban még 540 milliméter volt, a módosítás viszont már csak 515 millimétert vár el. Ugyancsak eltárás van egyebek között az alacsony padlószinten lévő ülések számában. Amíg tavaly nyolc alacsony padlószinten lévő ülést írtak elő, április közepe óta már csak hetet, mert annyi van a kész buszban.

Így nem is csoda, hogy az említett négy gyártó nem elsősorban a buszgyártásból él, jóllehet a legfontosabb szakembereiket megtartották. A Kravtex-Kühne mezőgazdasági gépeket készít és gépipari szerkezeteket gyárt exportra, a Csaba Metál Zrt. innovációs díjakat kapott gépipari fejlesztéseiért és fejlett öntödei kapacitásai mellett komplett gépipari és járműipari szerkezeteket, pótkocsikat gyárt külföldre, az ARC Ikarus pedig elsősorban pótalkatrészekkel foglalkozik. A Mabinál ugyanakkor más a helyzet.

Amikor az egykor az amerikai piacra szállító NABI beszüntette a tevékenységét, a kaposvári üzemét, ahol a műanyag karosszériákat gyártották, egy török vállalkozó vette meg, amely kompozit anyagból készülő szélkerék lapátokat és motorházakat gyárt majd. A NABI mátyásföldi gyáregységét és a NABI Sirius busz jogait pedig a magyar Evopro csoport vásárolta meg és létrehozta a Mabi-bus Kft.-t. Ez utóbbi már be is mutatta a műanyag karosszériás Modulo buszcsalád elektromos hajtású prototípusát, a Medio Electricet.


Fiatalodhat az autóbusz-állomány

Az elöregedett autóbuszpark korszerűsítésére 150 milliárd forintnyi megemelt keret áll rendelkezésre, amelyből a következő években évi 400-500 új busz beszerzésére nyílik lehetőség. Az új járművek vásárlására közbeszerzési pályázatokat írnak ki, amelyeken a hazai gyártók is jó eséllyel indulhatnak – jelentette be a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára. Völner Pál hozzátette hogy az elmúlt időszakban elsősorban a főváros és az agglomeráció autóbuszparkjának cseréjén volt a hangsúly, ennek során 300 új, az utasok kényelmét magas fokon szolgáló kocsi áll üzembe, közülük 150 már közlekedik is.


Ikarusz buszgyártás autóbusz mabi-bus csaba-metál Nabi kravtex-kühne
Kapcsolódó cikkek