Cégvilág

Rendszám a robogókra is?

Ismét napirendre került az ötven köbcentis kismotorok felrendszámozásának ügye. A lépés komoly mértékben tisztíthatná a piacot, ám az is igaz, hogy a tulajdonosoknak költségekkel járna.

A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) azt javasolja, hogy 95 ezer forintról 20 ezerre csökkentsék a legfeljebb 125 köbcentiméteres motorkerékpárok regisztrációs adóját, ugyanakkor továbbra is kiállnak az ötven köbcentisek felrendszámozása mellett – mondta el lapunknak Szloboda Tamás, az MGE motorkerékpár importőröket képviselő elnökségi tagja. A motorkereskedelem nem sínylette meg a regisztrációs 2004-es bevezetését, annál inkább a mértékének emelését és a teljesítményalapú adó hatálybalépését 2007-ben. Míg a súlyadó kedvezményezettjei éppen a motorosok voltak, a teljesítményadó nagy csapás számukra, hiszen a korszerű hatszázas modellek teljesítménye simán eléri a száz lóerőt.

Szloboda Tamás szerint ugyanakkor a regisztrációs adó 2007. januári jelentős emelése főleg a kisebb, 50–125 köbcentis járműveket sújtotta, hiszen a 95 ezer forintos adó a jármű fogyasztói árának 25-30 százaléka. Pedig inkább támogatni kellene ezek vásárlását. A szabályozás adta kiskapuk miatt a rendszám nélküli motorok igen népszerűek. Az 50 köbcentis járműveket – hivatalosan segédmotoros kerékpárokat – ugyanis nem kell külön forgalomba helyeztetni, és sok esetben arra szakosodott vállalkozók ötvenesként hoznak be Olaszországból és Japánból használt 80–125 köbcentis robogókat. Miután ezeket nem kell forgalomba helyeztetni, hivatalos ellenőrzés hiányában nem is róják le utánuk a regisztrációs adót, nem kötnek rá kötelező felelősségbiztosítást, és könnyű kibújni az áfa valamint a vám megfizetése alól. Ráadásul sok esetben tisztázatlanok a tulajdoni viszonyok – lopják is a robogókat, amelyekből szakmai becslések szerint közel 300 ezer lehet hazánkban. Azonban tegyük hozzá azt is, hogy a regisztrációs adó irreálisan magas szintje készteti arra a robogósok egy részét, hogy rendszám nélkül járjanak.

Az MGE szakértője úgy véli, a kisrobogók 80 százaléka nem felel meg a segédmotoros kerékpár kategória előírásainak – legfeljebb 50 köbcentis, egyszemélyes, maximális sebessége 45 kilométer –, amelyek ugyanakkor közlekedésbiztonsági szempontból kérdéses elemet is tartalmaznak. Így például hivatalosan csak legfeljebb 45 kilométeres sebességgel haladhatnak, ám ez balesetveszélyes, hiszen az autóforgalom legalább ötvennel megy. Ha szabályos a robogós, keskeny útjainkon nincs nagyobb biztonságban, mint a kerékpáros, viszont csak egy-két vidéki Babettával tartják be a sebességkorlátozást. A robogósok ugyanis először kiveszik a gyári fojtást, így még az 50 köbcentis modellek is gyorsabbak lehetnek hatvannál, nem is beszélve a 80–125 köbcentisekről. Úgy kerülnek utakra a 100–125 köbcentiméteresek – sőt, a kereskedők szerint néha kétszázasok is –, hogy az értékesítőnek nem kötelező vizsgáztatva, rendszámmal eladni a járműveket. A rendszám nélküli, nyolcvannal száguldó robogók viszont veszélyeztetik a közlekedésben részt vevőket, és ha cikázásukkal balesetet okoznak, könnyedén eltűnnek a forgalomban.

Plusz költségek a motorosoknak

A kismotorok felrendszámozása igen komoly plusz költségeket hozna a tulajdonosoknak. A jelenlegi szabályozás szerint ugyanis a segédmotor-kerékpárokra mindössze kötelező gépjármű felelősség biztosítást kell kötni – ennek összege évi néhány ezer forint –, amelyhez csak a jármű adásvételéről szóló szerződés szükséges. Ez utóbbival lehet igazolni a jármű eredetét is.

Ha viszont a forgalmi rendszámot bevezetik, az addicionális kiadásokkal jár: így a tulajdonos állja a rendszámtábla költségét, és vásárláskor az így már szintén szükségessé váló átírás költségeit is.

Ha viszont a forgalmi rendszámot bevezetik, az addicionális kiadásokkal jár: így a tulajdonos állja a rendszámtábla költségét, és vásárláskor az így már szintén szükségessé váló átírás költségeit is. -->

közlekedés robogó rendszám
Kapcsolódó cikkek