Az oroszok sem veszik a Ladát
Jól mutatja a nyugati exportra alkalmatlan autókat gyártó Lada bajait, hogy amíg a héthavi összesítés szerint július végéig csupán 16 százalékkal csökkentek eladásai 220 ezer darabra, addig a múlt hónapban már 25 százalékos volt a visszaesés. A teljes személyautó és kishaszonjármű piac ugyanakkor a hét hónap alatt 9,9 százalékkal mérséklődött, de a júliusi adatok már 23 százalékos zuhanást mutatnak.
A negatív tendencia azonban már jó ideje látható volt, ezért a cégvezetés június elején 13 ezer fős létszámleépítést jelentett be, míg korábba csak 7500-zal akarták mérsékelni az alkalmazottak számát. Az AvtoVAZ az elmúlt év végén még 65 891 embernek adott munkát. A június azért különösen jelentős hónap a vállalat életében, mert abban a hónapban növelte a korábban kisebbségi tulajdonos Renault-Nissan csoport 67,1 százalékra tulajdonrészét abban a holdingban, amely az AvtoVAZ 74,51 százalékával rendelkezik. A holding kisebbségi tulajdonosa az orosz állam.
Hogy ez a bevásárlás mekkora üzlet, az kérdéses, mert évek óta nem jött hír arról, hogy az AvtoVAZ nyereséges lenne. Mindenestre a Renault akkor azt nyilatkozta, hogy az ukrán helyzet miatti szankciók és a piacesés ellenére bízik Oroszország fejlődésében. A francia cég eddig csak vesztett az orosz kalandon azóta, hogy 2008-ban egymilliárd dollárt fizetett az AvtoVAZ első 25 százalékáért.
Ami a mi helyzetet illeti, májusban még Bo Andersson Lada-vezérigazgató a helyi piac akár 20 százalékos esésére számított, de úgy vélt a cég kiszállítása 15 százaléknál kisebb mértékben fognak esni az idei évben. Az AvtoVAZ tavalyi 456 300 darabos gyártási teljesítménye 15 százalékkal maradt el a tavaly előttitől, míg a második helyen végzett Renault 11 százalékkal 211 ezerre növelte értékesítési darabszámát.
November óta vezeti az AvtoVAZ csoport Lada márkáját Bo Andersson, a General Motors egykori kereskedelmi igazgatója, aki a GAZ újraélesztésében is szerepet vállalt. Pontosan tudja, milyen nehéz november óta folyamatosan nehezedő körülmények között talpra állítani a márkát, amely a hazai piacon kívül főként az ukrán, kazah, fehérorosz, azeri valamint az egyiptomi, tunéziai, perui és nicaraguai piacon kapós.
Régi elképzelések, új modellek
Egy hónapja Bo Andersson vezérigazgató 2016-ra 6 százalékos forgalomarányos nyereséget és pozitív cash flow-t tervezett. Az idei első félévben a termelékenységet negyedével, a minőséget ötödével javították, így a Togliatti-gyárban a napi 2400 helyett év végére már 3 ezer kocsi gyártását várta. Renault alapra létrehozták az X-Ray modellt és a Vesta kisautót, aminek az alapára a tervek szerint 8 ezer euró lehet. Azonban két évtizede csak koncepció kocsikban volt erős a Lada, amelynek alkatrészellátása a helyi monopóliumoktól függ. Andresson ezért szíve szerint Törökországból vásárolna.