Jól mutatja a nyugati exportra alkalmatlan autókat gyártó Lada bajait, hogy amíg a héthavi összesítés szerint július végéig csupán 16 százalékkal csökkentek eladásai 220 ezer darabra, addig a múlt hónapban már 25 százalékos volt a visszaesés. A teljes személyautó és kishaszonjármű piac ugyanakkor a hét hónap alatt 9,9 százalékkal mérséklődött, de a júliusi adatok már 23 százalékos zuhanást mutatnak.
A negatív tendencia azonban már jó ideje látható volt, ezért a cégvezetés június elején 13 ezer fős létszámleépítést jelentett be, míg korábba csak 7500-zal akarták mérsékelni az alkalmazottak számát. Az AvtoVAZ az elmúlt év végén még 65 891 embernek adott munkát. A június azért különösen jelentős hónap a vállalat életében, mert abban a hónapban növelte a korábban kisebbségi tulajdonos Renault-Nissan csoport 67,1 százalékra tulajdonrészét abban a holdingban, amely az AvtoVAZ 74,51 százalékával rendelkezik. A holding kisebbségi tulajdonosa az orosz állam.
Hogy ez a bevásárlás mekkora üzlet, az kérdéses, mert évek óta nem jött hír arról, hogy az AvtoVAZ nyereséges lenne. Mindenestre a Renault akkor azt nyilatkozta, hogy az ukrán helyzet miatti szankciók és a piacesés ellenére bízik Oroszország fejlődésében. A francia cég eddig csak vesztett az orosz kalandon azóta, hogy 2008-ban egymilliárd dollárt fizetett az AvtoVAZ első 25 százalékáért.
Ami a mi helyzetet illeti, májusban még Bo Andersson Lada-vezérigazgató a helyi piac akár 20 százalékos esésére számított, de úgy vélt a cég kiszállítása 15 százaléknál kisebb mértékben fognak esni az idei évben. Az AvtoVAZ tavalyi 456 300 darabos gyártási teljesítménye 15 százalékkal maradt el a tavaly előttitől, míg a második helyen végzett Renault 11 százalékkal 211 ezerre növelte értékesítési darabszámát.
November óta vezeti az AvtoVAZ csoport Lada márkáját Bo Andersson, a General Motors egykori kereskedelmi igazgatója, aki a GAZ újraélesztésében is szerepet vállalt. Pontosan tudja, milyen nehéz november óta folyamatosan nehezedő körülmények között talpra állítani a márkát, amely a hazai piacon kívül főként az ukrán, kazah, fehérorosz, azeri valamint az egyiptomi, tunéziai, perui és nicaraguai piacon kapós.
Régi elképzelések, új modellek
Egy hónapja Bo Andersson vezérigazgató 2016-ra 6 százalékos forgalomarányos nyereséget és pozitív cash flow-t tervezett. Az idei első félévben a termelékenységet negyedével, a minőséget ötödével javították, így a Togliatti-gyárban a napi 2400 helyett év végére már 3 ezer kocsi gyártását várta. Renault alapra létrehozták az X-Ray modellt és a Vesta kisautót, aminek az alapára a tervek szerint 8 ezer euró lehet. Azonban két évtizede csak koncepció kocsikban volt erős a Lada, amelynek alkatrészellátása a helyi monopóliumoktól függ. Andresson ezért szíve szerint Törökországból vásárolna.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.