BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az oroszok sem veszik a Ladát

A következő három hónap alatt összesen 25 ezerrel csökkenti a Lada gyártását a talpra állni évtizedek óta képtelen AvtoVAZ. A főtulajdonos, a Renault-Nissan pedig fut a pénze után, de eddig csak terv a Lada nyereségessége.

Az autóértékesítés akadozik Oroszországban, mert a gazdasági növekedés lelassulása miatt a lakosság elhalasztja a tartós fogyasztási cikkek vásárlását. A fogyasztói hangulat romlását eredményezték a nyugati országok által bejelentett szankciók is – írta Reuters. A hírügynökség szerint a Renault-Nissan csoport többségi tulajdonában lévő AvtoVAZ a múlt hónapban 47 ezer Ladát valamint 12 100 Nissan és Renault autót bocsátott ki, viszont csak 28 ezer Ladát adott el a hazai piacon, így a cégvezetés egyebek között a készletgazdálkodásra hivatkozva határozott a termelés visszafogásáról.

Jól mutatja a nyugati exportra alkalmatlan autókat gyártó Lada bajait, hogy amíg a héthavi összesítés szerint július végéig csupán 16 százalékkal csökkentek eladásai 220 ezer darabra, addig a múlt hónapban már 25 százalékos volt a visszaesés. A teljes személyautó és kishaszonjármű piac ugyanakkor a hét hónap alatt 9,9 százalékkal mérséklődött, de a júliusi adatok már 23 százalékos zuhanást mutatnak.

A negatív tendencia azonban már jó ideje látható volt, ezért a cégvezetés június elején 13 ezer fős létszámleépítést jelentett be, míg korábba csak 7500-zal akarták mérsékelni az alkalmazottak számát. Az AvtoVAZ az elmúlt év végén még 65 891 embernek adott munkát. A június azért különösen jelentős hónap a vállalat életében, mert abban a hónapban növelte a korábban kisebbségi tulajdonos Renault-Nissan csoport 67,1 százalékra tulajdonrészét abban a holdingban, amely az AvtoVAZ 74,51 százalékával rendelkezik. A holding kisebbségi tulajdonosa az orosz állam.

Hogy ez a bevásárlás mekkora üzlet, az kérdéses, mert évek óta nem jött hír arról, hogy az AvtoVAZ nyereséges lenne. Mindenestre a Renault akkor azt nyilatkozta, hogy az ukrán helyzet miatti szankciók és a piacesés ellenére bízik Oroszország fejlődésében. A francia cég eddig csak vesztett az orosz kalandon azóta, hogy 2008-ban egymilliárd dollárt fizetett az AvtoVAZ első 25 százalékáért.

Ami a mi helyzetet illeti, májusban még Bo Andersson Lada-vezérigazgató a helyi piac akár 20 százalékos esésére számított, de úgy vélt a cég kiszállítása 15 százaléknál kisebb mértékben fognak esni az idei évben. Az AvtoVAZ tavalyi 456 300 darabos gyártási teljesítménye 15 százalékkal maradt el a tavaly előttitől, míg a második helyen végzett Renault 11 százalékkal 211 ezerre növelte értékesítési darabszámát.

November óta vezeti az AvtoVAZ csoport Lada márkáját Bo Andersson, a General Motors egykori kereskedelmi igazgatója, aki a GAZ újraélesztésében is szerepet vállalt. Pontosan tudja, milyen nehéz november óta folyamatosan nehezedő körülmények között talpra állítani a márkát, amely a hazai piacon kívül főként az ukrán, kazah, fehérorosz, azeri valamint az egyiptomi, tunéziai, perui és nicaraguai piacon kapós.

Régi elképzelések, új modellek

Egy hónapja Bo Andersson vezérigazgató 2016-ra 6 százalékos forgalomarányos nyereséget és pozitív cash flow-t tervezett. Az idei első félévben a termelékenységet negyedével, a minőséget ötödével javították, így a Togliatti-gyárban a napi 2400 helyett év végére már 3 ezer kocsi gyártását várta. Renault alapra létrehozták az X-Ray modellt és a Vesta kisautót, aminek az alapára a tervek szerint 8 ezer euró lehet. Azonban két évtizede csak koncepció kocsikban volt erős a Lada, amelynek alkatrészellátása a helyi monopóliumoktól függ. Andresson ezért szíve szerint Törökországból vásárolna.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.