A postatörvény módosításával a Magyar Posta jogosult lett alvállalkozói szerződések megkötésére, ugyanakkor a jogszabály rögzíti, hogy a gyűjtési, feldolgozási, szállítási, valamint a címhelyen való kézbesítési tevékenységet továbbra is az állami vállalatnak kell ellátnia. „Ebből következően, a partnerszervezet az egyetemes postai szolgáltatás ezen kívül eső tevékenységeit láthatja majd el. A jogszabályváltozás eredményeként, a Magyar Posta Zrt-re vonatkozó feltételek azonosak lesznek a versenytársakéval. A Magyar Posta Zrt. egyelőre nem hozott döntést arról, hogy élni kíván-e a jogszabály adta lehetőséggel” – közölte a Világgazdasággal a társaság.
Méltánytalan többletteher címén pedig azt írja elő a törvénymódosítás, hogy a Magyar Posta Zrt.-t térítés illeti mag a központi költségvetésből. Ennek nagyságát pedig a szakminiszter határozza meg. Eredetileg a postai liberalizációnak köszönhetően a piacra belépő cégek hozzájárulásaiból kompenzálták volna a Magyar Postát, amiért egyetemes szolgáltatóként veszteséges tevékenységet is kell végeznie. A kötelező feladatokból fakadó veszteséget rivális hiánya miatt – az osztrák hátterű Feibra nem kapott engedélyt – azonban az államnak kell majd kiegyenlítenie.
A törvénymódosítás indoklása szerint egy ĄU bizottsági határozat kimondja, hogy egyes vállalkozások javára közszolgáltatás ellentételezése formájában nyújtott állami támogatás a belső piaccal összeegyeztethetőnek minősül és mentesül Ą bejelentési követelmény alól, ha a dotáció nem haladja meg Ą 15 millió euró (mintegy 5 milliárd forint) éves összeget.
Nem lesz egyszerű fillére pontosan kiszámítani, hogy mennyi a vállalat méltánytalan többletterhe. A szabályokat egy 2012-es NFM rendelet rögzítette, de ezek az Európai Bizottság jóváhagyó határozatának meghozataláig nem lépnek hatályba. „Be kell mutatni az egyetemes postai hálózat azon szolgáltató helyeit, amelyeket a szolgáltató nem vagy csak korlátozott mértékben működtetne, esetleg más feltételekkel és más minőségben nyújtaná a szolgáltatást” – szól a rendelet szövege. Vagyis egyfajta listát kellene készíteni azokról a vidéki kispostákról, amelyeket piaci körülményeket között nem üzemeltetnének.
Azt is fel kell tüntetni a hipotetikus üzleti modellben, hogy milyen módon, mely termékeket és szolgáltatásokat nyújtanának kereskedelmi feltételek mellett, és milyen módon biztosítanák a kézbesítést. Ugyanakkor szintén számszerűsíteni kell a rendelet szerint, hogy a postahelyek értékes reklámfelületet biztosítanak, valamint a vállalatnagyságból következően jobb a tárgyalási pozíciója a cégnek a szállítókkal szemben.
A Magyar Posta jövőjében azonban a levelek helyett (tavaly összesen csaknem 600 millió darab küldeményt kezeltek) egyre inkább a pénzforgalmi tevékenységen lehet a hangsúly. Németh Lászlóné, postaügyekért is felelős államtitkár nemrég arról beszélt, hogy az amúgy 2013-ban nyereséggel záró társaság visszaeső levélforgalmát pénzforgalmi termékek, értékpapírok forgalmazásával, betétgyűjtéssel kívánják pótolni, illetve óraleolvasással, díjbeszedéssel bővítenék.
„A Magyar Posta Zrt. stratégiai célja, hogy növelje jelenlétét és piaci részesedését a pénzügyi szektorban” – közölte a vállalat. Ennek érdekében saját forrásokból 28,5 milliárd forintért megvásárolták az FHB Jelzálogbank Nyrt. tulajdonában lévő FHB Kereskedelmi Bank Zrt. alaptőkéjének 49 százalékát megtestesítő „A” sorozatú törzsrészvényeit. Szarka Zsolt, a Posta vezérigazgatója 2009-től Az FHB Szolgáltató Zrt. vezérigazgató-helyettese, majd 2011-től a Bankcsoport Banküzemi és operációs igazgatóságainak vezetője, valamint az FHB Zrt. és FHB Ingatlan Zrt. felügyelőbizottságának tagja volt.
A vállalat teljes tevékenységének mintegy egynegyedét adja a pénzforgalmi szolgáltatás, évente mintegy 300 milliárd forint állami értékpapírt értékesítenek, valamint gyakran 1 milliónál is több csekket dolgoznak fel naponta. Éves jelentésükben pedig úgy fogalmaznak, hogy a „takarékszövetkezeti együttműködés lehetőséget biztosít a jövőben a banki, biztosítási, befektetési és postai termékek teljes skálájának egy hatékonyan üzemeltetett országos hálózaton keresztül történő kínálatára”.
A postacsoport mára a hagyományos és az elektronikus csatornák tekintetében is a díjbeszedési piac legjelentősebb hazai szereplőjévé vált, miután tavaly tulajdont szerzett a Díjbeszedő Holding Zrt-ben, továbbá a Díjnet Zrt-ben. Az akvizíciónak köszönhetően a nyomdai szegmensben megjelent a román és a moldáv piacokon is.
A társaság a Magyar Posta Biztosító termékeinek forgalmazásában is sikeres volt, az ebből fakadó bevételek 10 százalékos növekedést mutattak. Cselekvési programjának egyik fontos pillére lett az e-kereskedelem bővülése által vezérelt csomaglogisztikai piac is. Ez az üzletág 10 százalékos növekedést könyvelt el 2012-höz képest: minden eddigi rekordot megdöntve csomagküldemények száma csaknem 11,5 millió darab volt.
Újabb milliárdos médiatender
A Magyar Posta média- és márkakommunikációs médiastratégiáinak kidolgozására, illetve médiaügynökségi feladataikra tárgyalásos eljáráson keres partnert – írta a Kreatív Online. A Tenders Electronic Daily oldal alapján úgy fogalmaztak: a 12 hónapos megbízás becsült értéke nettó 1,69 milliárd forint. Az ajánlattételi határidő október 1-je volt. Tavaly nettó 1,4 milliárd forint értékű médiatender zajlott a Magyar Postánál, akkor az IMG és az Initiative Media indullt, és az utóbbi győzött, csak úgy mint egy évvel korábban. A vállalat a nyomtatott, az elektronikus és az online médiában, valamint kültéri hirdetési felületeken kíván megjelenni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.