2014 elején még a nagyvállalatok 52 százaléka számított bevételei növekedésére, az év végére viszont ez az arány 39 százalékra esett vissza, és a stagnálást várók kerültek többségbe, 56 százalékos aránnyal.
A nagyvállalatok jelenleg átlag 2,75 százalékos árbevétel-növekedéssel terveznek – közölte Peter Roebben, a K&H Vállalati üzletágának vezetője. (A GfK Hungária Piackutató Intézettel együttműködve készített felmérésbe 550, évi kétmilliárd forintnál nagyobb árbevételű cég döntéshozóját vonják be.)
A cégek nem bíznak belföldi értékesítésük bővülésében: az év során 41-ről 32 százalékra csökkent az e téren javulásra számító cégek aránya, ezzel párhuzamosan pedig a várt bevételnövekedés átlagos mértéke 3,3-ról 2,5 százalékra zsugorodott.
Az exportértékesítéssel kapcsolatban viszont javul a tendencia: az előző negyedévi 28 százalékról 33 százalékra emelkedett a nagyobb exportárbevételre számító vállalatok aránya, 63 százalékuk pedig stagnálást vár. Összességében a külpiaci értékesítésből átlag 3,2 százalékos árbevétel-növekedést terveznek, szemben az elmúlt negyedévi 2,4 százalékkal. A kedvezőbb exportvárakozásokat Peter Roebben szerint vélhetően az magyarázza, hogy a nagyvállalatok bíznak az unió gazdaságának élénkülésében.
A profitvárakozásokat illetően kedvezőbb a kép: az előző negyedévi 1,8 százalék után most 2,2 százalékos eredménynövekedésre számítanak a cégvezetők (2014 elején még 2,4 százalékot vártak). A nagyobb profitra főként a 10 milliárd forint éves árbevételt meghaladó cégek számítanak: 42 százalékuk vár jobb eredményeket, míg a 10 milliárd alattiak körében ez az arány csupán 32 százalék.