A veszélyes áruk (tűz- és robbanásveszélyes, illetve egészségkárosító tulajdonsággal bíró anyagok) közúti szállítását az ADR nevű európai egyezmény szabályozza. Az előírások kétévente frissülnek, hogy a veszélyes anyagok tárolása és szállítása mindig a legkorszerűbb eljárás szerint történjen.
Az idén egyrészt húsz új tétellel bővült a veszélyes áruk köre. Másrészt módosultak a veszélyes rakományról a közlekedés többi résztvevőjét, illetve baj esetén a katasztrófavédelmi egységeket tájékoztató bárcákra vonatkozó előírások. Átdolgozták az ömlesztett – darabos, szemcsés – veszélyes áruk szállítására vonatkozó rendelkezéseket is. Továbbá cserélni kell a szállítás során esetlegesen bekövetkező baleset vagy más veszélyhelyzetre vonatkozó útmutatásokat tartalmazó írásbeli utasításokat, amelyek kiegészültek az e-cigaretták és egyéb eszközök használati tilalmával.
A veszélyes áruk szállításánál különösen fontos a jármű és a rakomány helyzetének, aktuális állapotának nyomon követése, illetve a környezeti feltételek folyamatos ellenőrzése - hívta fel a figyelmet Bagossy Tamás, a WebEye Magyarország ügyvezetője. Az ilyen szállítmányoknál ugyanis problémát jelenthet a túlzott fény- és hőhatás, a páratartalom, a szivárgás, de akár a gépjármű rezgése is. Folyamatos telematikai felügyelet mellett a diszpécseri oldal azonban azonnal láthatja, ha eltérés mutatkozik az adatokban, és baj esetén mindjárt értesítheti a járművezetőt.
A telematikai megoldások az alapadatokon (járművek helyzete és sebessége) túl, olyan problémákat is jelezni tudnak (például a tartálykocsi esetleges szivárgása), amelyeket a gépkocsi személyzete gyakran csak későn venne észre.
Mivel az ilyen rakományok fuvarozása nagyobb felelősséggel jár, a veszélyes árut szállító járművezetőknek rendszeres oktatásokon és felkészítő tanfolyamokon kell részt venniük. Az intelligens közlekedési rendszerek térnyerésével az informatika az eddiginél jobban integrálható a szállítmányozási feladatokba, aminek fokozott jelentősége van a veszélyes áruk szállításánál.
A WebEye Magyarország évek óta segíti például telematikai szolgáltatásaival a közúti árufuvarozással és szállítmányozással foglalkozó Révész Trans Kft.-t a veszélyes áruk biztonságos célba juttatásában. Ocsenász Attila, a társaság ADR biztonsági tanácsadója elmondta, hogy számos megbízás kezelésénél fontos szerepe van az előzetes útvonaltervezés és a riasztási funkciók összekapcsolásának. Példa erre, hogy a veszélyes áruk fuvarozásakor nem használható útvonalak elkerülését segítő navigációs megoldás.
Az ADR–tagállamok hatóságai azonban az alagutakra és más területekre bizonyos áruk szállíthatóságára tiltást, illetve korlátozást vezettek be. Mivel az útvonaltervező programban automatikus riasztások állíthatóak be arra az esetre, ha a járművek érintenék ezeket a zónákat, megelőzhetőek az esetleges szabálysértések és büntetések.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.