BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Forradalmi belső építészet

Immár nemcsak összeszerelik, hanem teljes egészében Győrben gyártják a sportkocsit. De ennél sokkal fontosabb változás is akad

Egy új típus vagy modellgeneráció debütálásakor rendszerint a külső formatervezők és mérnökök aratják le a babérokat, míg az utastér tervezői kissé háttérbe szorulnak. Hiszen a belsőben lehet játszani a felhasznált anyagokkal, színekkel, dekorbetétekkel és a többi, de a végeredmény a legritkább esetben nevezhető forradalminak. Az Audi TT új nemzedékénél viszont igen! Látványosan újraértelmezték, s egy XXI. századi, modern sportkocsihoz méltó pilótafülkét alkottak, amelyikbe minden nap élmény beleülni.

Az integrált fejtámlás, határozott oldaltartást nyújtó sportülésekben helyet foglalva a vezető minimalista stílusú, mégis izgalmasan újszerű műszerfallal nézhet farkasszemet. Ezt a hatást úgy érték el, hogy a hagyományos értelemben vett középkonzolt felszámolták (alig féltucatnyi gomb található itt), s a központi képernyőt, illetve a klíma kezelőegységét nagyon vagány és ötletes módon helyezték el. Utóbbit például a repülőgépek turbinájára hajazó szellőzőrostélyokba integrálták: az aprócska kijelzővel ellátott középrész csavargatható és nyomkodható. A középső hárommal szabályozható a klíma, vagy a sima szellőzés, a befújás erőssége és iránya, a hőmérséklet, valamint a külső, belső levegőkeringetés míg a két szélsőről a feláras ülésfűtés állítható. Ezenkívül minden információ a műszeregység helyébe lépő 12,3 colos TFT-képernyőn jelenik meg. Az 1440x540 pixeles felbontás tűéles, az Nvidia Tegra-3-as processzorral megtámogatott grafika szépen kidolgozott, a menürendszer pedig logikusan felépített. Kezelni a multifunkciós kormányról vagy a kézírás-felismerős MMI vezérlőegységről lehet – bár gombja volt, de a hangvezérlés hiányzott a tesztautóból.

A digitális műszeregységnek kétféle nézete van, melyek között a bal oldali kormányküllőn található View gombbal lehet váltani. Infotainment nézetben szinte az egész képernyőt a navigációs térkép, a multimédiás tartalmak, a menürendszer vagy egyéb információk töltik ki. Nagyon látványos, de az alsó sarkokba helyezett apró órák menet közben nehezen leolvashatók. Így vezetéshez ideálisabb a hagyományos elrendezéshez hasonló klasszikus megjelenítés a nagyméretű sebesség- és fordulatszámmérővel – minden más a közöttük húzódó információs sávban jelenik meg. Persze ennek a vezetőcentrikus kialakításnak az utas szempontjából megvannak a hátrányai, de végül senki nem panaszkodott, aki beült a TT-be.

A felhasznált anyagok igényesek, a minőségérzet kifogástalan, ahogy azt az Auditól megszokhattuk. A térkínálat elöl passzentos, hátul viszont nem igazán beszélhetünk ilyesmiről: például a plusz 2 szükségülés még gyerekeknek is szűkös – amúgy 140 centis magasságkorlátozás van érvényben. Mivel a támlák 50:50 arányban dönthetők, érdemesebb a 305 literes csomagtartó bővítéseként felfogni.

A TT designja sarkosabbá és élesebbé vált, míg a változatlan külső méretek dacára arányai lendületesebbek – a 37 mm-rel növelt tengelytáv rövidebb első-hátsó túlnyúlásokat eredményez. A karosszéria merevsége 23 százalékkal javult, miközben a kocsi tömegéből átlagosan 50 kilót sikerült lefaragni, és a súlypont leheletnyivel alacsonyabbra került. A vezetési pozíció sportosan mély, az alján csapott, háromküllős sportkormány jó fogású, az Audi Drive Select menetdinamikaszabályzóval kedvünkre állíthatjuk az autó karakterét. Hétköznapi közlekedésben a motor, sebességváltó érzékenységét legjobb automatán hagyni, minden mást élesre lehet állítani. A kormány mögötti fülekkel is vezérelhető, hatfokozatú S tronic duplakuplungos automata remekül alkalmazkodik a vezető pillanatnyi habitusához, jó ritmusban és gyorsan felkapcsolgat, vagy éppenséggel hosszan kihúzatja a motort.

A 2,0 literes, turbófeltöltésű benzines lazán, avagy harapósan reagál a gázadásra, és élénken pörög fel. 230 lóerős és 370 Nm-es teljesítményével élvezetesen gyorsítja a kocsit: rajtautomatikával 5,3 másodperc alatt lövi százra, de sztrádatempóról is nagyot lép. Ráérősen autózva 8-10 liter környékén „iszik” a TT, taposva akár a dupláját is fogyasztja. A quattro összkerékhajtással hatékonyan viszi talajra az erőt, az ötödik generációs Haldex-kuplung villámgyorsan csoportosítja elölről hátra a nyomatékot, amikor szükség van rá, s közben a kormánymozdulatokat is figyeli a vezérlés. Határozottan fogja az utat, nagy tempónál is stabilan és többnyire semlegesen fordul, de csúszós felületen röpke pillanatokra meg lehet indítani a hátsó részét. Precízebb, élvezetesebben vezethető, egyszóval sportosabb elődeinél. Ehhez jól passzol a feszes hangolású futómű, a hétköznapi használathoz azonban kifizetődő extra a 402 590 forintos mágneses lengéscsillapítás. Az Audi elég sok mindent feláras opcióként kínál a TT-hez, így a tesztautó esetén a 13,7 milliós indulóár közel 18 millióra ugrott.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.