Nem hiába emelte ötször is profitvárakozását a Ryanair a 2014/2015-ös üzleti évben: a március 31-gyel záruló 12 hónapban végül 867 millió euró adózott eredményt ért el Európa legnagyobb diszkont légitársasága, 66 százalékkal többet, mint egy évvel korábban.

A vállalat utolsó, idén februárban adott előrejelzése 840-850 millió euró volt, de akkor a befektetők inkább arra a figyelmeztetésre reagáltak, hogy a most folyó üzleti évben csak visszafogott profitbővülésre számít a Ryanair, mivel üzemanyagköltségei 90 százalékát túl magasan, hordónként 92 dolláros olajár alapján fedezte le erre az időszakra.

Márpedig a légitársaságok nyereségét jórészt az olajárak összeomlása dobta meg az elmúlt lassan egy évben, és azok jártak jól, amelyek nem vagy csak kis részben fedezték le korábban ilyen kiadásaikat. Így tudtak a fapadosok olyan engedményeket adni, amelyekre a Ryanair mostani közleményében úgy reagált: ostobaság volna, ha nem számítanánk irracionális árakra riválisaink részéről. Az alacsonyabb olajárak, finanszírozási, illetve repülőgép-kiadások ellenére gyengébben jövedelmező periódus jöhet – int a közlemény –, különösen a második félévben, azaz a téli szezonban.

A piac azonban nem erre, hanem a lezárt év szép számaira mozdult rá: a Ryanair árfolyama 6,87 százalékkal 11,70 euróig is emelkedett Dublinban – ez a rekord a társaság 1997. májusi tőzsdére vitele óta. Meggyőző lehetett az is, hogy az árbevétel 12 százalékkal 5,65 milliárd euróra emelkedett, az utaslétszám pedig 11 százalékkal 90,6 millióra nőtt, így 88 százalékos töltöttséget értek el az egy évvel korábbi 83 százalék után.

A folyó évre a százmilliót meghaladó összlétszámot tűzte ki célul a vállalat, amely az elmúlt két évben sokat tett azért, hogy megszabaduljon barátságtalan hírétől. Javították a kiszolgálás színvonalát, egyszerűsítették a jegyvásárlást, lehetővé tették egy extra kézipoggyász felvitelét - emlékeztetett a Bloombergnek adott interjúban Neil Sorahan pénzügy igazgató.

Ágazati szakértők azt is hozzátették, hogy a Ryanair továbbra is agresszíven terjeszkedik a rövid távú útvonalakon, illetve az üzleti utazók desztinációin, és tíz éven belül el akarja érni az évi 160 millió utast is. A népszerűség növelésében segíthet, hogy – amint a légitársaság is kiemeli – a Ryanair gépeinek mintegy 50 százaléka már az elsődleges légikikötőkbe megy (olyan nagy városok esetében mint például Róma, Brüsszel vagy Berlin), nem pedig az utasok tényleges célpontjától távoli kisebb repülőterekre.

Az még nem tiszta, hogy a társaság mit lép a csaknem 30 százalékos tulajdonában levő Aer Lingus ügyében. A tíz heathrow-i leszállási joggal rendelkező ír nemzeti légitársaságra a British Airways és az Iberia anyavállalata, az International Airlines Group (IAG) tett egymilliárd fontos ajánlatot még januárban, azzal a feltétellel, hogy mind a Ryanair, mind a 25 százalékban tulajdonos ír állam eladja a részesedését. A legutóbbi hírek szerint Dublin hajlik erre, feltéve, hogy az Aer Lingus megtarthatja az Írország és London közti járatait, a Ryanair viszont eddig csak azt jelezte, hogy megvárja az ajánlat konkrét részleteit. Az IAG-nek azért lehet fontos az írországi erősítés – kommentálta a Financial Times –, mert a dublini repülőtérnek még van elég szabad kifutópályája a transzatlanti járatokhoz.