A Sólyom Hungarian Airways Kft. 2013 augusztusának közepén mutatta be Álmos vezérre keresztelt gépét a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren, a gép néhány órás tartózkodás után elrepült Budapestről, s azóta sem tért vissza.

A cég vezetői ugyan azt ígérték, hogy néhány hónapon belül már menetrendszerűen működnek, mindez máig sem történt meg, a tevékenység engedélyeztetése még mindig tart. A Nemzeti Közlekedési Hatóság Légügyi Hivatala 2014. október 28-án bocsátotta ki a Sólyom Hungarian Airways AOC-jét, azaz légijármű-üzembentartási engedélyét. A legnagyobb késedelmet az okozta az engedélyezési eljárásban, hogy a korábban Ferihegyen is bemutatózó Boeing–737-500-as kézikönyvének beszerezése a Boeingtól – ami feltétele az AOC kiadásának – mintegy hét hónapig tartott.

Ennek a repülőgépnek azonban 2014. október 28-án lejárt a légialkalmassági felülvizsgálati bizonyítványa, így a Sólyom Hungarian Airways 2014. október 28-án előterjesztett kérelmére a Légügyi Hivatal az AOC-t nyomban fel is függesztette, mert az AOC feltétele, hogy a társaság rendelkezzen legalább egy érvényes légialkalmassági bizonyítvánnyal bíró légi járművel.

A Sólyom Hungarian Airways az elmúlt hónapokban az AOC kiadásához szükséges minden személyi, tárgyi és valamennyi nemzeti és közösségi jogszabályi feltétel fennállását igazolta a hivatalnak, és igyekszik ezt fenntartani addig, amíg újra légialkalmas repülőgépet tud üzembe helyezni – közölte lapunkkal az NKH. A hatóság azt is hozzátette: ha a Sólyom igazolja az általa bérelt Boeing–737-500-as légialkalmasságát, vagy igazolja akár egy másik légialkalmas légi jármű rendelkezésre állását, és a gép átmegy az ilyenkor szokásos hatósági auditon, az AOC újra aktív státusba helyezhető.

A Sólyom az AOC mellett már korábban megszerezte a CAMO jogosítást is. (A CAMO a Continuing AirWorthiness Management Organisation, azaz a Folyamatos Légialkalmasság-fenntartó Szervezet megnevezésének rövidítése.) A CAMO szervezet fontos része minden légitársaságnak, feladata az üzemeltetett repülőgépek légialkalmasságának fenntartása.

A harmadik és egyben talán legfontosabb hatósági engedély egy légitársaság indításához az OL, azaz Operating Licence. Ahogy a légitársasági működéshez szükséges összes engedély kiadásának feltételeit, az OL kiadását is alapvetően uniós és az ehhez kapcsolódó magyar jogszabályok pontosan szabályozzák.

Az OL kiadásának elsődleges feltétele, hogy a légitársaság rendelkezzen egy realisztikus és a hatóság által validált és jóváhagyott üzleti tervvel, amely az üzemelés megkezdésétől számított 24 hónapos időtartamra igazolja az operáció életképességét és finanszírozhatóságát, esetleges negatív eredményű üzemelés mellett megfelelő pénzügyi garanciákkal.
További feltétel, hogy a légitársaságnak az üzemelés első három hónapjára fedezettel kell rendelkeznie, hogy nulla forint bevételt feltételezve is fedezni tudja az üzemelés összes költségét.

Ennek megalapozottságát az üzleti tervben kell részletesen bemutatni, melyhez a Magyar Könyvvizsgálói Kamaránál bejegyzett könyvvizsgáló vagy nyilvántartásba vett könyvvizsgálói társaság nyilatkozatával ellátva kell benyújtani a hatósági eljárás részeként. Általánosságban a fedezet bankgarancia vagy bankbetét formájában rendelkezésre kell hogy álljon, ezt az OL kiadásához hitelt érdemlően igazolni kell a hatóságnak.  Emellett annak a cégnek, aki OL-t akar szerezni, könyvvizsgálói jelentéssel ellátott éves beszámolót – amennyiben már működő vállalkozásról van szó – és nullás adóigazolást is fel kell tudnia mutatni.

A Sólyom Hungarian Airways viszont még nem véglegesítette üzleti tervét – amely függ a használni kívánt repülőgép(ek) típusától és számától is –, így nem tudta még maradéktalanul teljesíteni az OL kiadásának feltételeit, és AOC engedélye még fel van függesztve, ezért indulása továbbra sem engedélyezhető – közölte az NKH.

A hatályos cégbírósági adatok szerint a társaság „rendben működik”, bár 2013 októberében végrehajtást rendelt el ellene a Dél-budapesti Adóigazgatósága. A cég beszámolója szerint székhelye továbbra is a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 1-es terminálján található, bár információink szerint ott már nem lehet fellelni a céget. Tulajdonosa pedig a Sólyom Befektetési és Vagyonkezelési Holdig Kft., amely pedig négy magánszemély birtokában van.

Az űrbe is szállítanának

A társaságot, pontosabban annak jogelődjét 1999 novemberében alapították, és 2000 januárjában jegyezte be a cégbíróság. A Sólyom Hungarian Airways nevet 2013 májusától viseli, júliustól pedig a légi személyszállítás lett a cég főtevékenysége. Ettől az évtől számos, a légi közlekedéssel kapcsolatos tevékenységgel bővült a cég portfóliója, a cégbírósági adatok szerint a társaság akár űrszállítást is végezhet. A társaság tevékenysége e nélkül is rendkívül széles körű, hisz akár távközlési szolgáltatást is nyújthatna, vagy folyóiratot, könyveket is kiadhatna, sőt munkaerő-kölcsönzést is folytathatna.


Szerettük volna megtudni Lucsik Jánostól, a  cég egyik tulajdonosától, ügyvezetőjétől, hogy milyen terveik vannak a Sólyom Hungarian Airways Kft.-vel, de elfoglaltságára hivatkozott, és nem tudtunk beszélni vele. Arra is kíváncsiak lettünk volna, hogy milyen tevékenységet folytatott tavaly a Sólyom Hungarian Airways, amely még növelte is bevételét 2013-hoz képest, és az így megközelítette a 22 millió forintot.

Mindeközben a bevétel dupláját fizették – a cégbírósági adatok szerint 29 főt foglalkoztató társaságnál – személyi jellegű kiadásokra, és az anyagi jellegű ráfordítások is meghaladták a 30 millió forintot. Így nem meglepő, hogy a cég üzemi vesztesége több mint 100 millió forint volt – ez azonban körülbelül a fele a 2013-as üzemi veszteségnek –, miközben a társaság tavalyi mérleg szerinti vesztesége is meghaladta a 37,5 millió forintot. A mérlegből az is kiderül, hogy a hárommillió forintos jegyzett tőkéjű (amelyből egymillió a készpénz) és 41,7 millió forintos saját tőkéjű cégnek tavaly csaknem 230 millió forintos rövid lejáratú kötelezettsége volt.