Idén júniusban a tavalyihoz képest 17,5 százalékkal több, 7348 új személygépkocsit helyeztek forgalomba Magyarországon – derül ki a DataHouse legfrissebb adataiból.

Az előző hónapban tehát a bázishoz képest mintegy ezerrel több új autó talált gazdára, ez egy kedvező tendencia eredménye, hisz ha 2013 júniusához hasonlítjuk a változást, akkor itt már 47,5 százalékos a növekedés, hisz 2013 júniusában még kevesebb mint ötezer új autót sikerült eladni. Ez a tendencia a féléves adatokban is jól látható, bár 2013-hoz képest „csupán” 36,3 százalékos a gyarapodás: 2013 első hat hónapjában ugyanis 27 167 új autó talált gazdára, miközben idén 37 025. Ebben az időszakban tehát mintegy tízezerrel gyarapodott az új autók száma, idén a tavalyihoz képest viszont csak körülbelül négyezerrel, bár ez is 12,1 százalékos bővülés.

Idén tehát több mint 37 ezer új személygépkocsit helyeztek forgalomba, és ha ez a tendencia folytatódik az év további részében is, akkor az idei eladás jóval meghaladja a tavalyit, ami valamivel több, mint 67 ezer volt. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) is 75 ezer új személygépkocsi eladásával számolt év eleji prognózisában. A lineárisan és időarányosan 99 százalékos teljesítmény azt jelenti, hogy az erősebb tavasz és a második fél év alátámasztja az MGE-előrejelzés realitását, de inkább óvatosságát. Az MGE abban bízik, hogy folytatódik a magánvásárlók visszatérése és a vállalati gépjárművek cseréje.

A magánvásárlók jelenleg inkább a használtautó-kínálatból elégítik ki igényeiket, bár valószínűsíthető az is, hogy a céges vásárlások egy része (különösen az egy-három autós céges vásárlások) magánvásárlásnak tekinthető, csupán az áfa-visszaigénylés lehetősége miatt kerül az adott autó céges vásárlási körbe és finanszírozásba. Az MGE szerint sajnálatos és senkinek az érdekeit nem szolgálja, hogy a drasztikusan növekvő és az újautó-import volumenét jelentősen meghaladó importált használt személyautók átlagéletkora 11 évnél több, ami az autópark öregedésének folytatódását, a károsanyag-kibocsátás növekedését, közlekedés biztonságának csökkenését okozza, miközben a használtautó-import a joghézagok kihasználásával élen jár az áfa meg nem fizetésében.
Júniusban és az első fél évben is az Opel vezette az eladási listát, a további helyeken viszont némi átrendeződés figyelhető meg a havi, illetve a féléves adatokban. Júniusban a második helyen a Ford állt, a harmadikon a Volkswagen, a féléves összesítésben viszont eggyel-eggyel lentebb csúsztak, s a Škoda beelőzte őket.

Az idei első fél évben eladott 37 ezer új személyautó 35 százaléka az alsó középkategóriából került ki, vagyis csaknem 13 ezer ilyen jármű talált gazdára. Az alsó középkategóriás autók piaci részesedésében nincs elmozdulás. Ahol arányaiban szembetűnőbb az elmozdulás, az a SUV (városi terepjárók) kategóriája. Idén az első fél évben ezekből mintegy 8500-at értékesítettek, ami 22,9 százalékos piaci részesedés, míg a tavaly első hat hónapi 6292 az összes eladások 19 százalékát tette ki.

A SUV-ok feljövetele részben a divatnak köszönhető – mondta a Világgazdaságnak Erdélyi Péter, az MGE ügyvezető elnöke. A növekedés annak tudható be, hogy mindazon márkáknak, amelyeknek van négykerék-meghajtású SUV-ja, ma már megtalálható a kétkerék-meghajtású „változata” is, ami árban sokkal kedvezőbb – ötmillió forint körüli áron is beszerezhető –, mint a „nagy párja”. Erdélyi szerint az sem állítható, hogy a SUV-ok népszerűsége az utak állapotával lenne összefüggésben, és az sem, hogy a második járműként vásárolnák ezeket. Idén a luxus- és sportautók értékesítése, ha minimálisan is, de csökkent, bár itt összességében százas nagyságrendű eladásokról van szó.