Cégvilág

Csúcsárak és csökkenő forgalom

A világ műkincspiaca az első fél évben a csúcsáraktól volt hangos, a teljes forgalom mégis csökkent. Az egymillió dollár fölött elkelt művek száma nőtt, már 776 alkotás ért meg ennyit a vevőknek.

Az Artnet júliusi, frissen kiadott jelentése szerint a globális műkincspiac 2015 első fél évében 6 százalékos forgalomcsökkenést mutat. A világ aukcióin több mint 140 ezer képzőművészeti alkotás kelt el 8,1 milliárd dollár összértékben. 2014 hasonló időszakában 8,6 milliárd dolláros forgalmat regisztráltak. 2014-ben az indított tételek 65 százaléka talált vevőre, az idei elkelési arány ezzel szemben 62 százalékos.

Bár a csökkenés nem drámai, a számok érdekesek, különösen annak fényében, hogy az első fél év árverésein a nagy nemzetközi aukciós házaknál (elsősorban a Christie’s-nél és a Sotheby’s-nél) sorra dőltek a rekordok, és nagyarányú növekedésről beszéltek. Picasso Algíri nők című festménye 179,36 millió dolláros (49 milliárd forint) árával májusban, New Yorkban a Christie’s árverésén megdöntötte az aukciós világrekordot is. Alberto Giacometti L’homme au doigt (A mutató ember) című életnagyságú szobráért pedig 141,28 millió dollárt (38,6 milliárd forint) adtak ugyanezen az árverésen, túlszárnyalva az eddigi, szintén Giacometti-alkotással beállított szoborrekordot is.

Az ellentmondás feloldása a részletekben rejlik: az amerikai piac forgalma 3,4 milliárd dollárra nőtt a 2014-es 2,9 milliárdos értékről, így Amerika visszaszerezte vezető pozícióját a világ műkincspiacán. Az első negyedévben 19 százalékkal, a második negyedévben 21 százalékkal nőtt a forgalma, és a globális aukciós piac 42 százalékát birtokolja.

Eközben a többi fontos regionális piacon –Nagy-Britanniában, Kínában, Franciaországban és Németországban – 2014-hez képest csökkent az értékesítés. Különösen nagy a visszaesés Kínában, ahol egy év alatt 30 százalékot zuhant az aukciós forgalom, mert a kínai vevők – a többnyire magánmúzeumokat alapító műgyűjtők – inkább nyugati aukciósházakban vásárolnak a hazai piac helyett. 700 millió dollárral kevesebbet költöttek el otthon a kínai gyűjtők. Az amerikai piac élénkülésében pedig szerepet játszik a közép- és dél-amerikai gyűjtők fokozódó aktivitása is.

Az összforgalom csökkenése mellett az egy tételért fizetett átlagár viszont 20 százalékkal emelkedett, 69 ezer dollár jelenleg, ami a nagy értékű elkelt tételek növekedését jelzi. 776 tételt adtak el egymillió dolláros leütési ár fölött, 11 százalékkal többet, mint egy évvel ezelőtt. A 10 millió dollárt meghaladó vételárú tételek száma is nőtt, 63 darabról 71-re.

Az angol piacon minimális a visszaesés, a francia piac viszont nem tudta megállítani a lemaradását, forgalma ismét 21 százalékkal csökkent. A piacra változatanul a Christie’s és a Sotheby’s versenye jellemző, de a Christie’s megőrizte vezető helyét.

A világ most legtöbbet hozó művészei

Az Artnet közreadta a 2015 első fél évének aukcióin leg­drágábban elkelt műveket alkotó művészek listáját is. E szerint Pablo Picasso-műveket több mint 441 millió dollárért értékesítettek a világ árverezőházaiban, őt követi Claude Monet 289 millió dollárral. A listán szerepel még Andy Warhol (288 millió), Alberto Giacometti (204 millió), Mark Rothko (181 millió), Gerhardt Richter ( 152 millió dollár), Francis Bacon (150 millió), Cy Twombly (113 millió), Joan Miró (97 millió) és Jean-Michel Basquiat (94 millió). A kínai művészek közül a legdrágábbak Zhang Daqian és az a Csi Paj-si, akinek A természet igézete című kiállítását június végéig láthattuk Budapesten a Magyar Nemzeti Galériában. Az első fél év top 10 tételéért több mint 800 millió dollárt fizettek, ami a globális piac 10 százalékát teszi ki. A legmagasabb áron elkelt művek 60 százaléka impresszionista és modern árveréseken kelt el, a maradél 40 százalék a háború utáni és a kortárs kategóriából származik.


műkincspiac
Kapcsolódó cikkek