Cégvilág

Újra nyílnak a szalonok

A várakozásoknak megfelelő ütemben bővül az új személyautók piaca, de ettől még nem nyílnak tömegesen új szalonok, inkább a piac stabilizációjáról lehet beszélni.

Júliusban tovább folytatódott az új személygépkocsik értékesítésének növekedése, az előző hónapban ugyanis a bázishoz képest 14 százalékkal több, 7012 új jármű talált gazdára – derül ki a DataHouse adataiból. A Suzuki erősen megindult felfelé, ami vélhetően a Vitara modellnek is köszönhető.

A júliusban eladott 740 Suzukiból ugyanis 425 volt a Vitara. A japán márka előző hónapban eladott járművei közül 472 magánvásárlóhoz került, és nagyjából ez figyelhető meg az első héthavi adatoknál is: idén ugyanis 3609 Suzukit értékesítettek, ebből 1988 a privát körbe került. Júliusban az új személygépkocsik eladásánál a Suzuki és az Opel fej fej mellett volt, és ez 10,5 százalékos piaci részt jelent a márkáknak. A sorban a harmadik a Škoda.

Idén az első hét hónapban 44 035 új személyjárművet értékesítettek, ami 12,5 százalékos gyarapodás az első év hasonló időszakához képest. Tavaly egész évben 67 495 személygépkocsi talált gazdára, idén pedig 75 ezerrel számol a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE).
Ha pedig a személy- és a kishaszonjárműveket együttesen nézzük, akkor az látható, hogy ezekből júliusban összesen 8325 darabot adtak el, ami 10,8 százalékos növekedés eredménye.

Az év eddig eltelt szakaszában pedig 53 527 személy- és kishaszonjármű talált gazdára, és ez 12,6 százalékkal több, mint az előző év hasonló időszakában. A DataHouse adatai szerint a személy- és kishaszonjárművek együttes eladásában az első helyen a Ford áll 896 darabbal, míg az Opel a második helyen, ebből 831 fogyott.
A piaci növekedés az előrejelzésnek nagyjából megfelelő nagyságrendben folytatódott – állapította meg a MGE.

Az időarányos teljesítmény, az erősebb tavasz és a második fél év alátámasztja az MGE-előrejelzés realitását, de inkább óvatosságát. A szakmai szervezetnél abban bíznak, hogy folytatódik a magánvásárlók visszatérése és a vállalati gépjárművek cseréje is.

Az MGE továbbra is úgy látja, hogy a magánvásárlók jelenleg inkább a használtautó-kínálatból elégítik ki igényeiket, bár valószínűsíthető az is, hogy a céges vásárlások egy része (különösen az egy-három autós céges vásárlások) magánvásárlásnak tekinthetők, csupán az áfa-visszaigénylés miatt kerül az autó vállalati vásárlási körbe és finanszírozásba. Érdekes megfigyelni, hogy a piacon korábban tapasztalt erős szezonalitás megszűnt, gyakorlatilag minden hónapban közel azonos méretet mutat az új gépjárművek értékesítése, így e tekintetben is jelentősen közeledtünk a fejlettebb piacok szokásaihoz.

Az új személyautók eladásának terén egy ideje tapasztalható fellendülés még nem gyakorolt érdemi hatást az autókereskedéssel foglalkozó piacra, legalábbis ami a számukat illeti – mondta a Világgazdaságnak Erdélyi Péter, az MGE elnöke. Amennyiben a szervizeket is figyelembe vesszük, akkor enyhe emelkedés tapasztalható, de határozott fellendülésről még nem lehet beszélni – emelte ki Erdélyi.

Hasonlóan látja a piacot Knezsik István, az Autós Nagykoalíció elnöke is, aki szerint is stabilizálódni látszik az autókereskedéssel foglalkozó cégek piaca, és ha kismértékben is, de növekszik a társaságok nyeresége. Jelenleg körülbelül háromszáz tulajdonos kezében 400-500 márkakereskedő-szalon található az országban, és 10-11 ezer szerviz működik. Ahhoz képest viszont kimondottan kedvezőek a jelenlegi folyamatok, hogy a gazdasági válság idején gyakorlatilag minden második „üzlet” bezárt – tette hozzá Erdélyi.

Most pedig már újak is nyílnak. A legnagyobb magyarországi dílerhálózattal rendelkező Suzuki az utóbbi időben több helyen is nyitott üzletet: legújabb szalonjukban, Szolnokon nemrég kezdték meg az értékesítést, korábban pedig Fóton, Esztergomban, Csepelen és Egerben nyitottak Suzuki-üzleteket, amelyeknek a száma így már 77 – mondta lapunknak Ruska Viktória, a Magyar Suzuki Zrt. vállalati kommunikációs igazgatója.

Tízezernél kevesebb aktív

Június végén 12 064 olyan cég működött Magyarországon, amelyeknek a bejegyzett fő tevékenysége a személygépjármű-, könnyűgépjármű-kereskedelem, illetve egyéb gépjármű-kereskedelem – közölte lapunkkal a Bisnode nemzetközi cégminősítő. Ebben szerepelnek a bírósági eljárás alatt lévő cégek is. Ezeket levonva, 9900 aktív cégről beszélhetünk. Közülük éves átlagban közel 500 ellen indul felszámolási eljárás, ez az elmúlt 12 hónapban mintegy 4 százalékos bedőlési arányt jelent, amely magasabb, mint az országos 2,75 százalékos arány. A legrosszabb helyzetben 2010-ben voltak a gépjármű-kereskedők, akkor a csődbe jutott cégek aránya 5,8 százalék volt, miközben az országos átlag csak 3,2 százalékot tett ki. A 2010-es év valamilyen szinten egyedi volt, hiszen az ország akkor volt a válság legrosszabb időszakában. Mind az új autók iránti kereslet csökkenése, mind a hirtelen megugró svájcifrank–forint-árfolyam komoly gondot jelentett a szektornak.

A gépjármű-kereskedelmi iparágban a számlák 69 százalékát fizetik ki időben, ami gyakorlatilag azonos az országos átlaggal. A fizetési késedelmek szintén a magyar átlag körül alakultak, az elmúlt évben átlagosan 16 napot csúsztak az autókereskedő cégek a fizetéssel. A gépjármű-kereskedői szektorra jellemző fizetési határidők azonban rövidebbek, mivel a szállítók gyorsabb számlafizetést várnak az iparág szereplőitől, ami az iparággal szemben még mindig fennálló bizalmatlanságra utal – hangsúlyozza a Bisnode.

A gépjármű-kereskedelmi iparágban a számlák 69 százalékát fizetik ki időben, ami gyakorlatilag azonos az országos átlaggal. A fizetési késedelmek szintén a magyar átlag körül alakultak, az elmúlt évben átlagosan 16 napot csúsztak az autókereskedő cégek a fizetéssel. A gépjármű-kereskedői szektorra jellemző fizetési határidők azonban rövidebbek, mivel a szállítók gyorsabb számlafizetést várnak az iparág szereplőitől, ami az iparággal szemben még mindig fennálló bizalmatlanságra utal – hangsúlyozza a Bisnode. -->

jármű autó szalon
Kapcsolódó cikkek