BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Állami támogatással épülhet a TAP

Már 2020-tól érkezhet kaszpi-térségbeli és közép-ázsiai földgáz Dél- és Délkelet-Európába, onnan pedig akár a térségünkbe is.

Az Európai Bizottság áldását adta arra, hogy a Transz-Adria-vezeték (TAP) lefektetésének görögországi kiadásaiba beszálljon a görög állam is, de csak a legszükségesebb mértékig. Azért kaphat állami támogatást a projekt, mert – mint közleményében Margrethe Vestager versenyügyi biztos kijelentette –, a sokmilliárd dolláros beruházás révén új forrásból érkezhet gáz Európába, így javul a földrész ellátásbiztonsága is. Maros Sefcovic, az EU energiáért felelős elnökhelyettese a déli gázfolyosó kiépülésének újabb lépcsőjét látja a TAP-ban.

A Görögország után Albániát is átszelő vezeték végpontja Olaszország lesz, vagyis a nyomvonal több pontjáról is létesíthető olyan leágazás, amelyen Magyarországra is el lehet majd hozni a déli térség, köztük Azerbajdzsán gázát. Azerbajdzsán azért kiemelendő, mert a TAP terve két éve a magyar részvétellel tervezett Nabuccóét ütötte ki a nyeregből azzal, hogy az azeriek úgy döntöttek: nem a Nabuccón, hanem a TAP-on küldik majd a gázukat Európába. Ugyanakkor egyáltalán nem biztos, hogy térségünknek ma is szüksége lenne az azeri gázra. Piaci szempontból korábban sem volt, de a Nabucco tervének megszületésekor a döntéshozók még reális veszélynek tartották térségünk oroszországi importjának elakadását egy kisebb és egy komolyabb szállításleállítás tapasztalatából tanulva.

"Most nincsenek döntéskényszerben a politikusok, és gazdasági okokból Oroszország sem engedheti meg magának, hogy csökkentse Európa szénhidrogén-ellátását. Az ellátásbiztonsági szempontok persze sohasem hagyhatók figyelmen kívül, de a megoldás nem a sokmilliárd dolláros, óriásvezetékek építésében keresendő” – válaszolt a Világgazdaságnak Hegedűs Miklós, a GKI Energiakutató igazgatója. A szakember emlékeztetett, hogy a Nabucco is azért vérzett el közel tízéves huzavona után, mert gazdaságilag életképtelen volt, és nem lett semmi a piac által szintén nem igényelt Déli Áramlatból sem. Kihasználatlan Magyarország több olyan vezetéki összeköttetése is, amely nem kereskedelmi, hanem ellátásbiztonsági megfontolásból létesült, de a beruházási költségek ettől még felmerültek.

"Európában túlkínálat van gázból. Az előrejelzések szerint ráadásul alig fog nőni a kereslet, amikor terjednek az alternatív üzemanyagok, és takarékoskodunk az energiával. A TAP-hoz is azért kell állami támogatás, mert a befektetés nem eredményezné a várt hozamot” – mutatott rá Hegedűs Miklós.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.