BUX 41,779.48
+0.74%
BUMIX 3,950.99
+1.32%
CETOP20 1,976.81
+0.33%
OTP 9,904
-3.75%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
+1.14%
-0.61%
ZWACK 17,050
0.00%
0.00%
ANY 1,620
+1.25%
RABA 1,180
+2.16%
-4.29%
-0.24%
+6.16%
-0.92%
OPUS 188.8
+2.61%
+11.11%
-0.74%
0.00%
+2.74%
OTT1 149.2
0.00%
+3.54%
MOL 2,700
-0.59%
0.00%
ALTEO 2,390
+1.70%
-9.09%
+0.40%
EHEP 1,590
+4.95%
0.00%
+0.64%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-1.20%
0.00%
0.00%
SunDell 41,600
0.00%
-0.47%
0.00%
+1.48%
+5.71%
+4.38%
+2.48%
GOPD 12,700
0.00%
OXOTH 3,740
0.00%
+4.09%
NAP 1,190
+1.54%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Közel a verseny a vasúti személyszállításban

Ideiglenes megállapodás született az európai vasúti személyszállító piac 2019-es megnyitásáról az Euró­pai Parlament és Tanács ülésén. A dátum eddig is ismert volt, ugyanis a piacnyitás eredeti időpontjának 2017-et tűzték ki, de a határidő közeledtével kétéves haladékot adtak maguknak a tagállamok. A nyitással az állami társaságok elvesztenék monopolhelyzetüket, ha a szabályozás a nekik járó működési feltételeket megadná a riválisaiknak is.

A verseny két fronton bontakozik majd ki. Egyrészt a tagországoknak 2019. január 1-jétől meg kell nyitniuk személyszállítási piacukat, hogy 2020. december 14-én már az új, uniós menetrendek is életbe léphessenek. Másrészt azokban az esetekben, amikor az állam közszolgáltatási szerződés keretében rendeli meg a vasúttársaságtól a személyszállítást, fokozatosan át kell állni versenyeztetésre. Hat évig még mód lesz a szolgáltató közvetlen kiválasztására, utána már minden közvetlen kiválasztás csak objektív feltételen alapulhat. A vasúttársaságok és a vasúti infrastruktúra kezelői között várható konfliktusok és érdekütközések kezelésére, valamint a pénzügyi átláthatóság növelésére biztonsági intézkedéseket kell hozni. A tagállamok kötelessége arról gondoskodni, hogy pályavasút-társaságaik diszkriminációmentesen bocsássák a szolgáltatók rendelkezésére a hálózatot.

Bár a változással veszélybe kerülhetnek a MÁV-Start pozíciói is, a társaság korábbi tájékoztatása szerint a piac megnyitásával erősödhet az ország és Budapest közlekedési csomópont szerepe. Igaz, ehhez intenzíven kell fejleszteni a szolgáltatásokat. A magasabb műszaki színvonalon lévő, és tőkeerősebb vasutak jelentős versenyelőnnyel léphetnek a liberalizált piacra, de a szolgáltatásaik is drágábbak lesznek a maiaknál. Félő, hogy egyeduralkodóvá válva veszélyeztetik a nemzeti vasúttársaságok fenntarthatóságát, a közszolgáltatásban pedig lefölözhetik a jövedelmezőbb relációkat.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek