BUX 38,644.57
-1.50%
BUMIX 3,853.23
+0.02%
CETOP20 1,945.79
-0.35%
OTP 8,530
-5.33%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
-1.40%
+0.42%
ZWACK 17,450
+0.29%
0.00%
ANY 1,600
-0.62%
RABA 1,145
-1.72%
0.00%
-3.62%
-1.35%
+0.47%
0.00%
-5.14%
-1.90%
0.00%
-0.54%
OTT1 149.2
0.00%
-2.24%
MOL 2,560
+2.24%
+0.77%
ALTEO 2,270
+3.18%
0.00%
+1.87%
EHEP 1,545
-3.13%
0.00%
+0.79%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+0.35%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
0.00%
-1.16%
-7.46%
0.00%
+0.96%
NUTEX 10.85
+2.36%
GOPD 12,000
0.00%
OXOTH 3,700
+9.79%
+4.53%
NAP 1,188
-1.49%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Küszöbön a megegyezés

Elvarrhatják a dízelbotrány amerikai szálait, a Volkswagen csoport ugyanis autó­juk visszavásárlásával és több ezer dolláros bánatpénzzel engesztelné ki félmillió csalódott ügyfelét.

Visszavásárolja a dízelbotrányban érintett félmillió, Amerikában futó autóját a Volkswagen (VW) – értesült a Reuters. Pontosabban ezt a lehetőséget is felajánlja a San Francisco szövetségi bíróság elé csütörtökön terjesztett egyezség tervezete szerint. A cég ehhez létrehoz egy kárenyhítési alapot több mint egymilliárd dollárral. Arról, hogy milyen módszer alapján vásárolnák vissza a gépkocsikat, arról annyit tudott meg a Reuters, hogy a járműnek az emissziós botrányt megelőző napokban számított értékét veszik alapul, de erre még „rápakolnak” egy nem részletezett összeget. A Die Welt egységesen 5000 dollárról tud, de ezt nem erősítették meg a lapnak. A Kelley Blue Book kutatócég 7 milliárd dollárra teszi visszavásárlás teljes számláját.

Kárenyhítést azok a tulajdonosok is kapnak, akik megtartják autójukat a hiba – VW költségére történő – kijavítása után is. Nem kell sietni: a tulajdonosoknak két évük lesz rá, hogy döntsenek járművük sorsáról. Az viszont még nem tudható, hogy a visszavásárolt autókat újraértékesítheti-e az Egyesült Államokban a VW. Az optimális javítási technológiában sem jutott még egyezségre a VW az amerikai környezetvédelmi hatósággal (EPA).

Mint ismert, az európainál szigorúbb amerikai károsanyag-kibocsátási előírásokat csak egy csaló szoftver közbeiktatásával tudta teljesíteni a Volkswagen-csoport, ám tavaly szeptember közepén fény derült a manipulációra, és világbotrány lett az ügyből. A Volkswagen beismerte a csalást, az árfolyam megroppant, a vezetés felállt, s a cégnek gigantikus kártérítést kell majd fizetnie, nem is szólva a műszaki javítás horribilis költségeiről. Első körben a VW-csoport 6,4 milliárd eurót tartalékolt a kiadásokra, de ez nyilvánvalóan kevés lesz. Egyedül az amerikai kötelezettségek teljesítése többet visz el, ha a kiszabható bírság maximális, 18 milliárd dolláros értékét nézzük. Igaz, ez precedens nélküli lenne, és elemzők szerint nagyobb kárral járna, mint amekkorát a levegőbe juttatott pluszszennyezés okozott. (Megjegyzendő, hogy a VW csalással érintett autói hét hónappal lelepleződésük után is korlátozások nélkül róhatják az amerikai utakat.) Az eddigi legnagyobb bírságot a Hyundai-Kia kapta tavalyelőtt, a dél-koreaiak 100 millió dollárt fizettek a levegőtisztasági szabályok megsértéséért – írja a Bloomberg.

A cserelehetőség a 2009 óta forgalomba helyezett 2.0 literes Golfokat, Jettákat és Audi A3-asokat érinti, de nem vonatkozik a 3.0 literes motorokkal szerelt 80 ezer Audi, Porsche és VW városi terepjáróra (SUV), az már vállalhatatlanul nagy terhet jelentene a cégnek. A tőzsdén jól fogadták a fejleményeket, a VW Amerikában jegyzett részvényei 6 százalékkal értékelődtek fel.

Nem tisztázott, hogy a bíróság előtti megegyezés az érintettek mely körére terjed ki. Az EPA és a közlekedési hatóságok mellett a károsultak megbízásából fellépő egykori FBI igazgató, Robert Muller is részt vesz az egyeztetéseken. Az sem tudható, hogy a küszö­bönálló egyezség mennyiben befolyásolja az Igazságügyi Minisztérium által januárban, a fogyasztók megtévesztése miatt indított per kimenetelét. A felelősség megállapítására irányuló bűnügyi vizsgálat természetesen független a San Franciscó-i bíróság döntésétől. Mindenesetre Martin Winterkornról, a VW-csoport botrányba belebukott vezérigazgatójáról kiderült, hogy már 2014-ben tudott a csalássorozatról, de azt a botrány kipattanásáig eltitkolták a közvélemény elő. A VW-csoport modelljei közül 11 milliót érint a csalás, közülük 8,5 millió Európa útjain fut.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek