BUX 42,896.59
+2.36%
BUMIX 3,980.35
+0.50%
CETOP20 1,992.63
+1.63%
OTP 10,775
+1.84%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
+3.46%
+0.56%
+0.20%
ZWACK 17,450
-0.29%
0.00%
ANY 1,640
0.00%
RABA 1,165
0.00%
+3.56%
0.00%
0.00%
+0.46%
OPUS 194.2
+0.52%
+5.88%
-0.61%
0.00%
+5.87%
OTT1 149.2
0.00%
+3.05%
MOL 2,870
+1.27%
-0.75%
ALTEO 2,380
-0.42%
0.00%
+3.83%
EHEP 1,465
-10.94%
-0.70%
-0.76%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+2.11%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
+0.48%
+0.37%
+3.45%
0.00%
-0.31%
+10.71%
GOPD 12,700
+40.80%
OXOTH 3,740
+1.08%
+0.45%
NAP 1,228
+0.16%
+22.22%
-0.96%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Magyarországon is rohamosan terjednek a drónok

Már tízezer forintért is lehet drónt venni, ennek következtében több száz ilyen eszköz röpködhet a magyar légtérben is. A minirepülők komoly veszélyforrást jelenthetnek.

Nincs tudomása a Nemzeti Közlekedési Hatóságnak (NKH) a londonihoz hasonló esetről, amelynek során a napokban valószínűleg drónnal ütközött a brit főváros légterében a British Airways légitársaság egyik repülőgépe. A részletes szabályozás hiánya, valamint a felhasználók tudatlansága, felelőtlensége és nem utolsósorban számuk elképesztő mértékű növekedése megnöveli az ilyen és ehhez hasonló események bekövetkeztének kockázatát – közölte a Világgazdasággal az NKH. Nagy-Britanniában nem ez volt az első ilyen eset, tavaly, a második fél évben hét olyan, csaknem ütközéssel járó eset jutott a UK Airprox Board nevű szakértői testület tudomására, amelyben drónok okozták a veszélyhelyzetet. A testület ezek közül négyet minősített A kategóriás, vagyis különösen veszélyes incidensnek.

Becslések szerint ma már havonta százezer drón talál gazdára a világon. A következő tíz évben a katonai és a civil drónpiac mérete elérheti akár az 59 milliárd fontot, 2035-re a technológia alkalmazása pedig akár a mindennapok részévé is válhat.

A Magyarországon fellelhető drónok pontos számáról nincsenek pontos információk, a kizárólag magáncélú (hobbicélú) felhasználásnál külön hatósági engedély beszerzése pillanatnyilag nem szükséges – ezt csak akkor kell kérni, ha a robotrepülőt igazi munkára fogják. A becsült adatok és az árak csökkenése alapján kimondható, hogy exponenciális növekedésről beszélhetünk – közölte az NKH. A szervezet légügyi hatósága eddig több mint száz kereskedelmi célú drónhasználatra vonatkozó engedélyt adott ki. A tevékenységi engedély díja 19 ezer forint, az eseti légtérengedély pedig háromezer forintba kerül. (A pilóta nélküli légi járművel zajló munkavégzéshez egy tevékenységi és – a munkaterület függvényében – egy eseti vagy korlátozott légtérengedély iránti kérelmet kell a hivatalhoz benyújtani. A tevékenységi engedély legfeljebb három hónapra adható ki, és az érvényesség időtartamán belül kiterjeszthető, illetve a még érvényes engedély meghosszabbítható.)

Engedély tehát nem minden esetben kell, de a légi jármű tulajdonosát teljes körű büntetőjogi felelősség terheli a használat során bekövetkező balesetekért, anyagi kár okozásáért, a légi közlekedés szabályainak megsértéséért. Ennek elkerülése érdekében kifejezetten ajánlott az eszközt a tulajdonos birtokában lévő területen használni, a más természetes vagy jogi személy tulajdonában lévő, illetve közterületeket elkerülni, az emberek fölötti repüléstől pedig szigorúan tartózkodni kell – hangsúlyozta az NKH. A jogszabályok szerint nem történik légtérsértés, ha például a szomszédos országokból berepül egy drón a magyar légtérbe. A már említett engedélyek birtokában ugyanis használhatja a magyar légteret külföldi, pilóta nélküli légi jármű.

Ezeket a pilóta nélküli járműveket többféle módon lehet osztályozni, például a felszálló tömeg, az irányítás módja, a felhasználás célja alapján, de ez az első dolog, amit a készülő jogszabálynak tisztáznia kell, mert ezek a szempontok határozzák meg a használattal kapcsolatos engedélyeket és a hatósági eljárásokat – közölte az NKH. A végleges jogszabály kidolgozása – a párhuzamosan zajló uniós jogalkotási folyamat előrehaladásának figyelembevételével – jelenleg is zajlik. A hatóság közlése szerint az átmeneti időszakban egyébként a már két éve alkalmazott engedélyezési eljárás a mérv­adó. Uniós szinten 2016-tól várható a drónok polgári légtérbe való fokozatos integrációjának megkezdése, aminek eredményeképpen 2018-ra megszülethet az uniós szintű egységes szabályozás is.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek