Cégvilág

A közúttól is csábít fuvart a GYSEV Cargo

Az év első felében 11 százalékkal kevesebb árut fuvarozott a GYSEV Cargo Zrt., mint az egy évvel korábbi hat hónapban. A visszaesést a menekültválság okozta fennakadásokkal (idomeni határhelyzet, terelő útirány stb.), Románia határtechnológiai problémáival, valamint a hazai és a délkelet-európai pályafelújításokkal magyarázta a Világgazdaságnak Boda János vezérigazgató. Összességében a GYSEV Cargo az idén több kész autót és palettás árut fuvarozott, mint egy éve, viszont kevesebb nyersanyagot és építőanyagot. Érezhetően esett a gabonaszállítás is. Igaz, tavaly a kedvező időjárásnak köszönhetően a hazai termés nagy és jó minőségű volt, az idén viszont az olasz vevők inkább Franciaországból vásárolnak.

A társaság árutonna-kilométerben mért – tehát a szállítás távolságát is figyelembe vevő – teljesítménye csak 2,8 százalékkal esett. Ez részben annak köszönhető, hogy nőttek az anyavállalat hagyományos törzshálózatán kívüli, magánvasúti forgalmak. A GYSEV Cargo ugyanis az áruszállításon kívül logisztikai szolgáltatásokat is nyújt. Idei teljes forgalmán belül tovább nőtt az intermodális (több szállítási megoldást ötvöző) árufuvarozás aránya.

A 2011. január 1-jén alakult társaság – az előző évekhez hasonlóan – tavaly is nyereséges volt. Kedvező földrajzi fekvéséből adódóan kelet–nyugati irányú fordítókorong funkciót szerzett az áruszállításban, de emellett beszállna az európai észak–déli irányú áruszállításba is. E terve összhangban áll azzal, hogy anyavállalata, a GYSEV Zrt. infrastruktúra-beruházásai épp e tengelyre összpontosulnak. A cég továbbá szeretné a legnagyobb forgalmat a közútról a vasútra terelni, miután utóbbinak alacsonyabbak az externális költségei.

2016 nemcsak a GYSEV Cargo, hanem az összes európai vasútvállalat számára is kihívásokat tartogat Boda János szerint. Így például komoly feladat a vasúti liberalizáció miatt erősödő versenyben való helytállás.

Szupergyors vonat az USA-ban

Az amerikai Amtrak vasúti társaság 2,45 milliárd dolláros kölcsönt kap szolgáltatásai bővítésére és javítására. A pénzből többek között kibővítené a Washington DC és a Boston közötti, nagy sebességű hálózatot, amelyen 2021-től állhatnak üzembe az új, óránként 160 – egyes szakaszokon 186 – mérföld megtételére képes vonatok. A kocsikon a jelenleginél harmadával több ülés lenne, és 40 százalékkal több utast szállíthatnának. Az USA-ban a fenti vonalat is tartalmazó északkeleti vasúti folyosó az egyik legforgalmasabb, tavaly 11,7 millióan utaztak rajta.


GYSEV Cargo
Kapcsolódó cikkek