Cégvilág

Kész a teljesen önvezető autó, sofőr nélkül is boldogul a Tesla

A Trump-Clinton elnökjelölti záróvita elé időzítette újabb bejelentését a Tesla. Bár a show-t nem vitte el, Elon Musk így is nagyot dobott robottechnikai újdonságaival.

Nagy bejelentésre készült a Tesla alapító-vezérigazgatója, akitől az új, Model Y-ról szóló híreket várták leginkább az elemzők, de nem okozott csalódást azzal sem, hogy kézzel fogható közelségbe hozta az önvezető autózást. Az innovátor bemutatta robotpilóta rendszerük, az Autopilot tökéletesített változatát, amelyet ezentúl valamennyi Teslába beépítenek majd –alapfelszerelésként. A Tesla azonban keresni is akar a bolton, ezért a számítógép önvezetéshez szükséges fukkcióit az ügyfél kívánságainak megfelelően telepíti fel. Musk elmondta, hogy két választás van: vagy a továbbfejlesztett Autopilot rendszerrel, vagy egy full extrás önvezető változattal szerelik fel a kocsit. Utóbbi 8 ezer dollárba kerül majd. És ezt a legtöbben ki is fogják fizetni, mert – egy példával érzékeltetve - akinek csúcsminőségű hifi berendezés van az autójában, az nem Szokol rádió minőségben akarja az Útinformot hallgatni. A mindentudó berendezés passzív üzemmódban is az autós társadalmat szolgálja, mivel attól függetlenül, hogy a sofőr használja vagy sem, folyamatosan küldi a közúti információkat a központi rendszerbe.

A fejlesztéssel a Tesla ismét előnyre tehet szert versenytársaival – különösen a BMW-vel és a Forddal – szemben. Utóbbiak megfontoltan haladnak a Tesla által kikövezett úton, de csak 2020 környékére ígérik azt, amit az amerikaiak már most tudnak. A Teslák az új számítógépéhez nyolc „térfigyelő” kamerát csatlakoztatnak, ezek 250 méterre látnak előre, azaz egy váratlan akadály felbukkanása esetén is nagy sebességről is biztosan le tudják fékezni az autót. Az érzékelők számát 12-vel növelték, ezekkel 360 fokban minden apró rezdülést regisztrálni tudnak. Holttér nincs, s a radar- és az ultrahang technika alkalmazására is nagyobb hangsúlyt helyeztek. A korábbi modellnél negyvenszer erősebb fedélzeti komputert az Nvidia szállítja – írja a Bloomberg.

Továbbfejlesztették a májusi floridai halálos balesetért felelőssé tehető szoftvert is, akkor egy önvezető üzemmódba kapcsolt Tesla Model S fékezés nélkül belehajtott egy szemből nagy ívben balra elé kanyarodó kamionba, amely letarolta a kocsi tetejét, halálra sebezve annak vezetőjét. A tragédia oka az volt, hogy az automata kamerarendszer a kamion fehéren fénylő oldalát égként azonosította, ezért nem észlelte a valós veszélyt. A folyamatos fejlesztések révén a technika annyira kifinomulttá válik, hogy Elon Musk ígérete szerint már jövőre képes lesz bármelyik Tesla „érintés nélkül” megtenni a Los Angeles-New York közötti utat. A 2014 októbere óta sorozatgyártott Autopilot vezetőasszisztens világszerte 114 ezer Teslában a segíti a sofőröket, s eddig 222 millió mérföldnyi megtett útról szolgáltatott hasznos információkat. A Tesla tulajdonosok számára viszont rossz hír, hogy bár az új hardver beépíthető lenne a régi modellekbe, annak komplexitása és biztonsági megfontolások miatt ez a cég nem teszi lehetővé. A várhatóan a jövő év őszétől gyártandó családi Model 3-at is ezzel szerelik majd. Az átszámítva 10 millió forint körüli áron kínált elektromos autóra 373 ezer, darabonként ezer dolláros előrendelés érkezett májusig. (Azóta nem frissítették a számokat.) A gyártókapacitás kiépítésével is időarányosan halad a Tesla, s remélik, hogy a jelenleg kétéves várakozási időt jelentősen csökkenteni tudják.

Az újdonságok bejelentésére 2,2 százalékot erősödött a Tesla árfolyama, amely az év eleje óta 15 százalékkal lett karcsúbb, elsősorban annak a hatására, hogy a veszteséges cég felvásárolja az állandó anyagi nehézségekkel küzdő SolarCity napelemgyártót, amely ezer szállal kötődik a Teslához, s melyek elnöke is közös: Elon Musk.

önvezető autó Tesla
Kapcsolódó cikkek