BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kijutottak a gödörből az utazási irodák

Újra elérte, sőt meghaladta az utazásszervező vállalkozások összesített nettó árbevétele a válság előtti szintet – derül ki az Opten cégadatbázisából. A 2008-ban elért 216 milliárd forintos forgalma után a szektor 2009-ben drámai árbevétel-csökkenést volt kénytelen elkönyvelni, az utazási irodák összárbevétele 175 milliárd forinttal elérte a mélypontot, 19,2 százalékkal csökkent a megelőző évhez képest. „Nehéz éveken van túl az utazásszervezési szektor Magyarországon” – magyarázta Pertics Richárd, az Opten céginformációs igazgatója. 2010-ben az összárbevétel lassú növekedésnek indult, de csak 2015-ben sikerült meghaladnia a 224 milliárd forintot.

Az utazásszervezéssel foglalkozó cégek száma 2008-ban 1290 volt, a válság éveiben enyhén emelkedett, majd 2015-ben 1277-re csökkent. (A szóban forgó 2008–2015-ös időszakról a kérdéses vállalkozások 70-80 százaléka számolt be pénzügyi teljesítményéről, így az elemzés megfelelő képet ad az érintett cégek szerepléséről.) A piac lassú tisztulását jelzi, hogy az egy cégre eső átlagos árbevétel 2008-ban 168 millióról 2015-re 176 millió forintra emelkedett. Szinten optimizmusra adhat okot, ha a veszteséges cégek arányát vizsgáljuk az összes szereplőre vetítve: a vesztségesek aránya a szektoron belül 2012-ben meghaladta a 29 százalékot, ami 2015-re 23,7 százalékra csökkent.

Az Opten szerint a kilábalás jeleit mutatja az árbevétel nagyságának vizsgálata is: míg 2008-ban 42 vállalkozás árbevétele haladta meg az egymilliárd forintot, addig 2009-ben és az azt követő években ez a szám 33-ra csökkent, és csak 2014-ben állt vissza a 2008-as értékre. 2015-ben pedig 43 olyan utazásszervező cég működött Magyarországon, amelynek az árbevétele meghaladta az egymilliárd forintot, és ezzel a szektor összárbevételének 67,4 százalékát adták.

„Az ágazat kedvező eredményeit a jövőben a magyarok által kedvelt célországok politikai és biztonsági stabilitása, az utazási irodákat kikerülő internetes szolgáltatások további térhódítása és hazai bérek növekedésének üteme befolyásolhatja érdemben” – foglalta össze a jövő lehetséges kihívásait Pertics Richárd.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.