A mese hozza, a sport viszi a pénzt
Ráférne egy újabb bombasiker a Walt Disney-re, hogy az amerikai médiaóriás feledtethesse kábeltelevíziós üzletágának szerényebb teljesítményét. A cég irdatlan pénzeket fizet ki az amerikai nézők számára meghatározó bajnokságok kizárólagos közvetítési jogaiért, ám sportcsatornája, az ESPN egyre enerváltabb eredményeket produkál. A Disney kábeltévés üzletágának üzemi eredménye a szeptemberrel zárult negyedévben 1,45 milliárd dollár volt, ez 13 százalékkal kevesebb az egy évvel korábbinál. Az ESPN hirdetési bevételei ugyanilyen arányban csökkentek, de ebben közrejátszott, hogy az olimpia közvetítési jogát a rivális NBCUniversal elvitte előlük.
A záró negyedévet a Disney a vártnál kisebb, 13,14 milliárd dolláros bevétellel fejezte be, ez 3 százalékos éves visszaesést takar. A teljes üzleti évre viszont 6 százalékos pluszt, 55,6 milliárd dolláros forgalmat mutattak ki, 12 százalékkal 9,4 milliárd dollárra duzzadó rekordnyereség mellett. Ez nem kis részben a Csillagok háborúja sorozat tavaly decemberben bemutatott legújabb epizódjának és a hozzá kapcsolódó ajándéktárgyak kiugró forgalmának köszönhető. A másik jelentős friss bevételi forrást a sanghaji új Disneyland szolgáltatta, ennek látogatószámát éves szinten 15 milliósra becsülik az elemzők. Az innen származó bevételt Robert Iger Disney vezérigazgató nem árulta el, de a sikert jelzi, hogy azonnal hozzákezdtek a park kiegészítéséhez: a Toy Story Land várhatóan 2018-ban nyílik meg.
A befektetők azonban továbbra is a kábeltévé-előfizetők számának drámai esése miatt aggódnak. A pontos számot egyelőre homály fedi, annyit lehet tudni, hogy két év alatt százmillió környékéről 92 millióra zuhant az előfizetők száma; mostanában a Nielsen piackutató havi 621 ezres átlagos csökkenést mért, amit a Disney cáfolt. A fiatalok már nem kábeltévéfüggők, inkább mobil eszközökön, streamen szeretnék nézni azokat a műsorokat, sportközvetítéseket, amelyekre kíváncsiak. A többit nem. A Disney lassan, de reagál a piaci kereslet változására, és a fizetős tartalmakat a Hulu és az AT&T/DirecTV bevonásával igény szerint, rendelésre is elérhetővé teszi. Sőt a baseballmérkőzések online követésének kérdése is megoldódott, miután a nyáron a Disney egymilliárd dollárért 33 százalékos részesedést szerzett a liga meccseit közvetítő BAMTechben. Az örömhöz már csak egy új Csillagok háborúja epizód hiányzik, de arra még decemberig várni kell.


