Hatalmas veszteséget hozott a Vodafone-nak az indiai mobilpiac, a brit társaság 5 milliárd eurós leírásra kényszerült a világ második legnépesebb államában kialakult gyilkos verseny következményeként. Üzleti évének szeptemberrel zárult első felében a társaság ugyancsak 5 milliárd eurós veszteséget könyvelt el, vagyis az indiai bukás nélkül nullásra kihozhatták volna az időszakot, ez viszont érdemi javulás lett volna az egy évvel korábbi 2,3 milliárd eurós veszteséghez képest.
A cég valóban nem tehet arról, hogy 22 milliárd dolláros vagyonával India leggazdagabb embere, Mukesh Ambani robbantott az amúgy is telített mobilpiacon azzal, hogy Reliance Jio Infocomm nevű társasága révén átszámítva 600 forintos havidíjas csomaggal tömegével vonzza magához az előfizetőket, sőt ingyenes szolgáltatást is ad az év végéig – írja a The Wall Street Journal. Vittorio Colao Vodafone-vezér ezt példátlannak nevezte, mint mondta: nagyon nehéz olyannal versenyezni, aki ingyen adja a portékáját. Az indiai versenyhatóságnál legalább azt el akarják érni, hogy az ingyenes promóciók ne lehessenek hosszabbak 90 napnál. Az árháború épp akkor érte a Vodafone-t, amikor indiai egységét tőzsdére vitte volna. A piaci körülmények normalizálódásáig azonban jegeli ezt a tervet. A cég számára a közeljövőben továbbra is India jelenti a fő problémaforrást, az európai piacon viszont tartja az erősödő trendjét. Főként a német és az olasz piac ígéretes a Vodafone-nak, előbbinél a komplett szolgáltatási csomag – mobil és vezetékes telefon, internet és kábeltévé – feltételeinek megteremtésével nagyot lépett előre. A cég gyorsjelentésében Magyarországot az „egyéb” kategóriában jegyzi, s ömlesztett adatokat közöl a régiónkról. Ami konkrét, az a mobilelőfizetők szeptember végi 2,832 milliós száma, ez 34 ezerrel több a június véginél, s közel 200 ezerrel haladja meg a két évvel ezelőttit. Szintén kedvező, hogy az „értékesebb” havi előfizetéses ügyfelek aránya egy év alatt négy százalékponttal 61,3 százalékra nőtt.
Az előfizetők száma alapján a China Mobile mögött a világ második legnagyobb mobiltársaságának számító Vodafone bevétele a fél év alatt 3,9 százalékkal 27,1 milliárd euróra mérséklődött, organikus szinten viszont 2,3 százalékos volt a növekedés, ami 24,8 milliárd eurós forgalmat hozott. Ezt a fejlődést díjazták a befektetők is az árfolyam 2 százalékos megacélozásával. Az adó-, kamatfizetés és értékcsökkenési leírás előtti eredmény (EBITDA) 1,7 százalékkal 7,9 milliárd euróra csökkent. Mindkét gyengülés hátterében árfolyamhatások állnak. A bizonytalanságok ellenére a cég az üzleti év egészére tervezett EDITDA-várakozását a 15,7–16,2 milliárd eurós sávba tette, azaz a felső sávhatárt százmillió euróval megemelte.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.