Míg a nemzetközi műtárgypiacon inkább megtorpanásról beszéltek az év végén, addig a magyarországi emelkedő tendenciát mutatott. A legszembeötlőbb elem a vásárlók visszatérése: az aukciókon egész évben élénk volt a vételi kedv, decemberben pedig látványos sikerekben csúcsosodott ki, így a két vezető ház összforgalma meghaladta az egymilliárd forintot.
A hazai piac azonban változatlanul sérülékeny, sok benne az esetlegesség. Aktuálisan ugyan pénz áramlik erre a területre, de még mindig nagy a hullámzás. Ami egy tavaszi árverésen jól ment, az a hasonló őszin vagy télin bennragadt, miközben egy egészen más tárgytípus vagy stílus minden előzmény nélkül elszállt. A csillagszóróként felvillanó árak a látszat ellenére nem jók, mert nem mutatnak stabil rendszert. Kevés a kapaszkodó, a becsértékes módszer nem gyökeresedett meg, és nem szolgál iránytűként a befektetésekhez. Túl sokszor ütik le a becsértékes sáv alatt a tételeket, de az is a bizonytalanságot fokozta, amikor decemberben gyakran a becsérték sokszorosáért mentek el közepes tételek.
Általában azért elmondható, hogy a gyűjtői darabokat, a csúcstételeket jó áron elvitték, a specialitások üzembiztosan gazdára találtak. A forgalom nagy részét továbbra is a 20. század első felének műtárgyai adják, a festményszegmens, azon belül is az olaj-vászon prioritását nem fenyegeti semmi, de már nem hagyható figyelmen kívül a gyűjtői ízlés változása. Egyre fiatalabb generációk szállnak be vevőként, és nemcsak a szemléletük, befektetési szempontjaik változtak, hanem az ingatlanok, a terek is, ahová bekerülnek a műtárgyak.
Már az első fél év árverései is növekvő forgalmat és magasabb leütési árakat produkáltak: a tavaszi csúcs a Kieselbach Galériánál született, amikor májusban 95 millió forintért (jutalékkal együtt 114 millió) kelt el Rippl-Rónai József Stilizált virágok özöne című képe, ez a művész aukciós életműrekordja, egyben az év második legdrágább festménye. A kukoricás stílusú csendélet amúgy jó példa az esetlegességre: idei leütési ára a becsérték duplája lett, miközben 2014-ben a Virág Judit Galéria árverésén 15 millió forintos kikiáltás mellett visszamaradt, noha mind stílusa, mind alkotója miatt a piac többé-kevésbé kiszámítható árú blue chipjének kellene lennie.
A teljes év legmagasabb leütése is a Kieselbach Galériához kötődik: decemberben Tihanyi Lajos párizsi
fauve-os látképe, a Pont St. Michel kelt el 170 millió forintos leütéssel (jutalékkal együtt 204 millióért). Ilyen magas ár négy éve nem született hazai aukción, Tihanyi eddigi árszintje pedig a közelében sem járt. A kulcsszó ez esetben a fauve, azaz a „vadak”. Egy évtizede, 2006-ban azért szerveződött a Magyar Nemzeti Galériából európai turnéra induló, a magyar vadakat bemutató kiállítássorozat, hogy beemelje a köztudatba a francia fauve-ok magyar megfelelőit, és rámutasson: azon ritka helyzetek egyikéről beszélünk, amikor a magyar festészet nem követői pozícióban volt, hanem együtt mozgott a legfrissebb irányzatokkal. Berény Róbert, Czóbel Béla, Perlrott Csaba Vilmos, Bornemisza Géza telente francia mesterektől tanult, nyárra pedig visszatért Nagybányára, Nyergesújfalura vagy Budapestre. Olyan új szín- és formakultúrát teremtettek a magyar művészetben, amely átjárót is képez a ma nagyon divatos gyűjtői terület, az avantgárd felé. Ennek a kiállításnak a piaci hatása érett most be. A 2009 utáni válság lassította ugyan az áttörést, de a magyar vadak árai mára szintet léptek. A Virág Judit Galéria decemberi árverésén is egy fauve-kép lett a listavezető: Boromisza Tibor Rőzsehordók a ligetben című nagybányai műve 87 millió forinttal lett életműrekord. A műkereskedelemben valószínűleg folytatódik a magyar vadak drágulása; ugyanaz fog történni, mint a Mednyánszky-kiállítás után, vagyis az életművek beárazódnak, a külföldön lappangó képek hazakerülnek. (Mindkét decemberi sztárkép külföldről jött vissza, száz év lappangás után.) A Nemzeti Galéria most megnyílt Ország Lili-életműkiállítása is hosszabb távon fejti majd ki hatását, de már most 14 millió forintért kelt el a Megkövült múlt című kép a téli Kieselbach-aukción.
A BÁV tartja piacvezető szerepét az ékszereknél, ám a festményeknél is erősített, őszi árverésén Rippl-Rónai kukoricás Róma-villája 52 milliós leütési árat ért el, Czóbel Béla Körhintája pedig 36 millió forintot. A műtárgynapon igazi kultúrtörténeti ritkaság is szerepelt: a Vinca terrakottafigura 19 milliós leütésig jutott. A BÁV erős kortárs anyagot is felvonultatott, és volt két tisztán kortársakkal foglalkozó aukció is. A Contempo Auctions az Európai Iskolától a nyolcvanas évekig válogatott grafikai műveket, közülük Hajas Tibor 1980-as plakátterve lett a legdrágább, 600 ezer forinttal. A Blitz Galéria tavaszi kortárs árverése jól sikerült 80 millió forint feletti összforgalommal, az olasz Luigi Rocca New York-i utcaképe 10 millió forintért, nemzetközi értéke alsó sávján kelt el, a magyar alkotók közül Keserü Ilona Átfestett rákját és Csernus Tibor 1978-as Aveyroni tájképét egyaránt 8,5 millióért vitték el. A téli Blitz-árverésen ugyan 9 millióért adták el a külföldi gyűjtőkkel is rendelkező Frey Krisztián 1969-es Térképét, de a hazai alkotók többsége beragadt, a legdrágább Földi Péter Major udvar I. című képe lett, 5 milliós leütéssel.
Az antik képek piaca külföldön is gyengélkedik, Magyarországon pedig nagyon szűk a gyűjtői körük. Tavasszal úgy tűnt, megélénkül ez a terület: a Nagyházi Galéria nagy értékű 17. századi festményeket tudott értékesíteni áremelkedéssel, 22, 18 és 15 milliós leütésekkel. Télen még értékesebb antik anyaggal álltak ki, de semmire nem jött vevő, így a 40 millión indított 17. századi barokk törpe sem talált gazdára.
A grafikák műfajában megjelentek az önálló plakátaukciók, a BÁV és a Budapest Poster Gallery a filmplakátokra fókuszált, azzal a céllal, hogy a huszonéveseket is megnyerje. Hiába vannak azonban a területre szakosodott galériák, a csúcsárak itt is a nagy házaknál keletkeznek, idén ezt a Honfoglalás című festményhez készült Munkácsy-vázlat érte el 2,4 millió forinttal a Kieselbachnál.
A Zsolnay kandalló volt a nagy sláger
A műtárgyak közül keresettek a keletiek, főleg az itt élő kínaiaknak köszönhetően, egy-egy értékesebb Buddha-szobornál gyakori az erős licitharc. Továbbra is slágerek a Zsolnay tárgyak, a listavezető ezúttal a BÁV-nál aukcionált kandalló lett, 22 millió forinttal. Tavasszal a Nagyházinál egy 19. századi márványberakásos ékszerdoboz kelt el 8 millió forintért, decemberben egy francia ezüst kandeláberpár 14 millióért. A nemesfém, az ezüstnemű és az ékszerek minden árkategóriában, minden stílusban jól eladhatók, így már a Biksady Galéria is elkezdett ékszereket árverezni; a BÁV-nál 8 millió forintért kelt el egy nagy karátszámú brillgyűrű, Biksadyéknál pedig 5 millióért. A bútorok iránti érdeklődés viszont idén megint inkább csökkenő tendenciát mutatott: főleg a Biksady és a Nagyházi Galéria foglalkozik velük, a nagy értékű, különleges darabokat el tudták adni, de csak nyomott áron.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.