BUX 43,662.95
-1.10%
BUMIX 3,808.63
+0.43%
CETOP20 1,884.01
+0.01%
OTP 9,358
-1.70%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
-0.29%
0.00%
ZWACK 17,500
+1.16%
0.00%
ANY 1,565
-0.95%
RABA 1,120
+1.82%
0.00%
+0.78%
0.00%
+1.43%
-1.17%
-6.53%
+0.90%
0.00%
+0.43%
OTT1 149.2
0.00%
0.00%
MOL 2,886
-2.30%
+0.39%
ALTEO 2,950
+3.51%
0.00%
+0.22%
0.00%
-5.08%
+0.80%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+0.17%
0.00%
0.00%
SunDell 45,600
-0.44%
+0.51%
+0.43%
-1.21%
-2.86%
+1.93%
+0.92%
GOPD 12,400
0.00%
OXOTH 3,500
0.00%
0.00%
NAP 1,190
0.00%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Megint bajban van az Alitalia

Az olasz kormány azt kéri az Alitalia vezetésétől, hogy néhány héten belül tegyen le az asztalra egy részletes, a részvényesekkel és a hitelezőkkel egyeztetett üzleti tervet – ezzel a közleménnyel zárta le tegnap az olasz gazdaságfejlesztési minisztérium a nemzeti légitársaság vezetésével folytatott egyeztetést. Eredetileg arról volt szó olasz sajtóértesülések szerint, hogy az Alitalia mára prezentál egy ilyen tervet, miután december 22-én a vezérigazgató, Cramer Ball rendkívüli közgyűlésen megállapodott a légitársaság befektetőivel a rövid távú finanszírozási kérdésekről, egyben közölte, hogy a talpon maradáshoz 60 napon belül el kell fogadni egy költségcsökkentési tervet, illetve át kell alakítani az üzleti modellt.

Az Alitalia számtalan – olykor közvetlen állami részvétellel lezajló – mentőakción van már túl, 2008-ban csődbe ment, és közel állt ehhez 2014-ben is. Az olasz Mediobanca egy korábbi elemzése szerint 1974–2014 között 7,4 millliárd euróba került az államnak a légitársaság életben tartása. A legutóbbi menet főszereplője az egyesült arab emírségekbeli Etihad volt, amely 2014-ben 49 százalékos részesedést szerzett az Alitaliában, a többségi tulajdon pedig egy olasz konzorcium kezébe került (meghatározó tagjai az Intesa Sanpaolo bank, az olasz állami posta, valamint az UniCredit bank). Az Etihad a színre lépésekor azt ígérte, hogy 2017-re nyereségessé teszi az olasz légitársaságot, Róma pedig fontos nemzetközi csomópont lesz, sok hosszú távú járattal. Ehhez képest 2015-öt az Alitalia csaknem 200 millió euró veszteséggel zárta, a tavalyi deficit pedig 400 millió euróhoz közelíthet – tudta meg a Bloomberg a céghez közel álló forrásoktól.

Az Etihad, illetve az Alitalia vezetése most ahhoz akar kormányzati jóváhagyást szerezni, hogy újabb 1600 fővel csökkentsék a légitársaság létszámát, ami várhatóan komoly szakszervezeti ellenállásba ütközik. Tovább akarják faragni a veszteséges rövid, illetve közepes távú járatok számát is – írta a Corriere della Sera –, miután az elmúlt néhány hónapban már beszüntettek egy sor kelet-európai járatot, december elseje óta nem repülnek Isztambulba, februártól pedig Bukarestbe se.

Nagy változásokra készülnek Milánóban is, ahol a Malpensa repülőtérről hétfő óta csak öt Alitalia-járat indul, ebből három a fővárosba. Februártól viszont már egyáltalán nem működtetik a korábban nyereséges Milánó–Róma járatot, amelynek forgalmát elvitte, hogy az olasz gazdasági és politikai élet két központja között kiépült a nagysebességű vasút. Milánónak két repülőtere is van, az Alitalia visszatérő tervei közé tartozik, hogy csak a városhoz jóval közelebb levő Linatét használják.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek