Cégvilág

Megint bajban van az Alitalia

Az olasz kormány azt kéri az Alitalia vezetésétől, hogy néhány héten belül tegyen le az asztalra egy részletes, a részvényesekkel és a hitelezőkkel egyeztetett üzleti tervet – ezzel a közleménnyel zárta le tegnap az olasz gazdaságfejlesztési minisztérium a nemzeti légitársaság vezetésével folytatott egyeztetést. Eredetileg arról volt szó olasz sajtóértesülések szerint, hogy az Alitalia mára prezentál egy ilyen tervet, miután december 22-én a vezérigazgató, Cramer Ball rendkívüli közgyűlésen megállapodott a légitársaság befektetőivel a rövid távú finanszírozási kérdésekről, egyben közölte, hogy a talpon maradáshoz 60 napon belül el kell fogadni egy költségcsökkentési tervet, illetve át kell alakítani az üzleti modellt.

Az Alitalia számtalan – olykor közvetlen állami részvétellel lezajló – mentőakción van már túl, 2008-ban csődbe ment, és közel állt ehhez 2014-ben is. Az olasz Mediobanca egy korábbi elemzése szerint 1974–2014 között 7,4 millliárd euróba került az államnak a légitársaság életben tartása. A legutóbbi menet főszereplője az egyesült arab emírségekbeli Etihad volt, amely 2014-ben 49 százalékos részesedést szerzett az Alitaliában, a többségi tulajdon pedig egy olasz konzorcium kezébe került (meghatározó tagjai az Intesa Sanpaolo bank, az olasz állami posta, valamint az UniCredit bank). Az Etihad a színre lépésekor azt ígérte, hogy 2017-re nyereségessé teszi az olasz légitársaságot, Róma pedig fontos nemzetközi csomópont lesz, sok hosszú távú járattal. Ehhez képest 2015-öt az Alitalia csaknem 200 millió euró veszteséggel zárta, a tavalyi deficit pedig 400 millió euróhoz közelíthet – tudta meg a Bloomberg a céghez közel álló forrásoktól.

Az Etihad, illetve az Alitalia vezetése most ahhoz akar kormányzati jóváhagyást szerezni, hogy újabb 1600 fővel csökkentsék a légitársaság létszámát, ami várhatóan komoly szakszervezeti ellenállásba ütközik. Tovább akarják faragni a veszteséges rövid, illetve közepes távú járatok számát is – írta a Corriere della Sera –, miután az elmúlt néhány hónapban már beszüntettek egy sor kelet-európai járatot, december elseje óta nem repülnek Isztambulba, februártól pedig Bukarestbe se.

Nagy változásokra készülnek Milánóban is, ahol a Malpensa repülőtérről hétfő óta csak öt Alitalia-járat indul, ebből három a fővárosba. Februártól viszont már egyáltalán nem működtetik a korábban nyereséges Milánó–Róma járatot, amelynek forgalmát elvitte, hogy az olasz gazdasági és politikai élet két központja között kiépült a nagysebességű vasút. Milánónak két repülőtere is van, az Alitalia visszatérő tervei közé tartozik, hogy csak a városhoz jóval közelebb levő Linatét használják.

etihad Alitalia
Kapcsolódó cikkek