Tavaly karácsonykor elmaradt az óriási roham az üzletekben, amelyet a piaci elemzők és szereplők egyaránt vártak. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) második becslése szerint decemberben a naptárhatástól megtisztítva 3,3 százalékkal nőtt a forgalom a novemberi 4,5 után. Ennél tavaly csupán egyetlen hónapban, októberben (2,6 százalék) volt gyengébb a kiskereskedelem teljesítménye. Ez most azért is kedvezőtlen, mert a magyar gazdaság egyik húzóereje a lakossági fogyasztás, most pedig úgy tűnik, hogy nem tud nagyobb lendületet venni a belső kereslet.
Decemberben az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelmi üzletekben 3,2, az iparcikküzletekben 3, az üzemanyag-kiskereskedelemben 4,3 százalékkal emelkedett az értékesítés naptárhatástól megtisztított volumene. Az élelmiszerboltok az év többi hónapjához képest még nem is teljesítettek olyan rosszul decemberben, hiszen a januári forgalomcsökkenés után sorra gyenge adatokat produkáltak, ám a karácsonyi sütés-főzés meglepően szerényen húzta feljebb a novemberi 2,3 százalékos ütemet. Az iparcikkek forgalma pedig még vissza is esett az ajándékozás hevében a novemberi 7,4 százalékról.
A tavalyi év egészében 4,6 százalékkal nőtt a kiskereskedelmi forgalom az előző évi 5,8 százalék után. Egy évvel korábban az online kasszák jelentős fehéredést hoztak, ennek a hatása 2016-ban már mérséklődhetett, így érdemes óvatosan kezelni a növekedési ütem lassulásának mértékét. Az elemzők szerint a decemberben látott lassulás átmeneti jelenség lehetett, hiszen az átlagkeresetek gyorsuló tempóban nőnek, így az idén tovább gyorsulhat a kiskereskedelmi forgalom bővülése, amely a TakarékBank előrejelzése szerint megközelítheti az 5 százalékot is. Az élelmiszer- és vegyiáru-piacon a Nielsen piackutató értékben 4,5 százalékos kiskereskedelmi forgalomnövekedést mért 2016 utolsó negyedévében az előző év azonos időszakához képest. Ezzel jócskán elhúzunk az európai 1,8 százalékos utolsó negyedévi átlag mellett.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.