Cégvilág

Gasztroboom a cégeknél

Az induló vállalkozásokat segítő pályázatok mellett az oktatás átalakítása is szükséges ahhoz a Fivosz elnöke szerint, hogy megtörténjen a generációváltás a versenyszférában.

Az éttermi és mozgó vendéglátás az egyik legnépszerűbb területté nőtte ki magát a fiatalok körében, ma már csak az üzletviteli és egyéb tanácsadást, illetve a számviteli, könyvvizsgálói, adószakértői tevékenységet választják többen – mondta lapunknak Kovács Patrik, a Fiatal Vállalkozók Országos Szövetségének (Fivosz) elnöke. Látványos a gasztroboom, de továbbra is az élmezőnyben van a lakó- és nem lakóépületek építése, a mérnöki tevékenység és a műszaki tanácsadás. Hozzávetőleg minden negyedik szereplőt az új generáció adja: az Opten adatai szerint Magyarországon 775 ezer vállalkozó magánszemély van bejegyezve, 27 százalékuk, mintegy 210 ezer fő 18 és 40 év közötti.

A Fivosz vezetője szerint az induló cégeknek kedvező állami pályázati lehetőség a Lépj a piacra! program, akárcsak az uniós Fiatalok vállalkozóvá válása felhívás, melyeknél 2, illetve 3–6 millió forintnyi kezdőtőkéhez lehet jutni. Utóbbinak lesz egy következő fázisa az év második felében, amely több mint kétezer termelő, szolgáltató cég elindulását segítheti. Kovács Patrik szerint célszerű lenne generációváltást segítő pályázatokat is kiírni, hiszen hazánkban jelenleg 19 ezer olyan vállalkozás van, amelynek valamennyi tulajdonosa 65 év feletti. Ha a cégvezetők elöregedése tendencia marad, az a magyar kkv-k harmadánál súlyos problémákat okoz öt éven belül. Az is nagyban segítené a fiatal vállalkozókat, ha az oktatásban hangsúlyosabb lenne a közösségben való munka, az önismeret, a logikus gondolkodás és a nyelvismeret.

Divatos kifejezés a startup, de a magyar gazdaságpolitika innovatív mikrovállalkozásként tartja számon az újonnan alapított ambiciózus cégeket. Ám Magyarországon tízből kilenc elbukik, mert nem áll rendelkezésére elegendő kezdőtőke. Ezért egyre népszerűbb megoldás, hogy a cégek startupgyárhoz fordulnak, amely több startupot épít egyidejűleg, a központosított erőforrásokat valamennyiük rendelkezésére bocsátva. Bohner Tamás, a Drukka Startup Stúdió alapító-ügyvezetője szerint a shared economy a jelen, az online marketing és a mesterséges intelligencia a jövő.

Ha egy koncepció sikeres, befektetőt keresnek hozzá, amint sikerül megtalálni, kiszervezik a startupot, onnantól a saját lábára állhat. Mintegy 20-25 elképzelés közül választották ki azt a tíz vállalkozást, melynek a hóna alá nyúltak – köztük tisztító-takarító, jegyközvetítő-asztalfoglaló cégekkel –, 60 százalékuk azóta 50–130 millió forintos befektetést kapott.

A magánbefektetők mellett az állami támogatásnak is fontos szerepe van, utóbbiban mérföldkő a Hiventures Kockázati Tőkealap-kezelő Zrt. indulása.

A rendelkezésre álló 50 milliárd forintból 10 milliárdot az inkubációs ötletek támogatására juttatnak, 16 milliárdot a magvető fázisú, 24 milliárdot pedig a startup vállalkozások számára. Az Enterprise Hungary idén már a Hivanturesszel együtt hirdette meg a vállalkozói programját Londonban: Nagy-Britanniában élő, 18 és 30 év közötti, vállalkozói motivációval, üzleti ötlettel vagy startuppal rendelkező magyar fiatalok jelentkezését várják.

Fivosz
Kapcsolódó cikkek