Cégvilág

Jól indult az árverési szezon

A Christie’s impresszionista és modern árverése jobb eredménnyel zárult, mint az egy évvel ezelőtti hasonló aukció. A forgalom 136,8 millió font lett. A piac szempontjából megnyugtatóan magas árakkal indult a műkereskedelmi szezon Londonban

A Christie’s hagyományosan szezonnyitó, február utolsó napján tartott impresszionista és modern művészeti árverése 136,8 millió fontos forgalommal zárt. Az árverésen indított 84 tétel közül csak hetet nem sikerült eladni, az elkelt műtárgyak összértéke megközelíti az előzetes becsérték felső határát. Az eredmény 45 százalékkal jobb, mint a tavaly februári: 29 eladott tétel ára meghaladta az egymillió fontot, 36-é az egymillió dollárt, és egy új életműrekord született. (A megadott árak az árverési jutalékkal megnövelt leütési árakat jelentik. A jutalék mértéke 100 ezer fontig 25 százalék, 2 millió fontig 20 százalék, e fölötti összeg esetében pedig 12 százalék.)

A leginkább elszállt tétel Pablo Picasso egy korai szénrajza volt, a Luis Alemany-portréért az előzetesen becsült 300-500 fonttal ellentétben 773 ezer fontot fizetett megvásárlója. Első alkalommal került piacra 13 mű egy neves német gyűjteményből az impresszionista részben, és mindegyiket eladták. Barbara Lambrecht a képeket a németországi Museum of Contemporary Art Siegen Rubens-díja javára értékesítette. Közülük származott Berthe Morisot Nő feketében, illetve Színház előtt címen is ismert portréja, amely 600-800 fontos becsértékét messze felülmúlva, több mint 2 millió fontért kelt el. (A kép először a híres második Impresszionista Szalonon volt kiállítva 1876-ban Párizsban.) Morisot másik festménye, egy balkonjelenet háttérben az Invalidusok aranykupolájával 4 millió fontot ért egy telefonos licitálónak. Szintén ebből a német gyűjteményből származott Claude Monet folyóparti jelenete távolban lebegő vitorlásokkal, a Szajna-part Petit-Gennevilliers-nél. Az 1874-es datálású festmény ára 3,5 millió font lett. A Barbara Lambrecht gyűjteményéből származó 13 mű összértéke kevés híján elérte a 16 millió fontot.

A modern festmények kínálatának felső kategóriájában két Henri Matisse-mű is szerepelt. Az egyik 1944-ben keletkezett, de a Fiatal lány virágok közt című képen nyoma sincs annak, hogy ez időben még dühöngött a világháború

Európában. A kép ára most 8,4 millió font lett, korábban, 2006 decemberében szintén a Christie’s párizsi árverésén még 5,1 millió eurót fizettek érte. A másik Matisse-munka a festő Fauve-időszakában született 1905–1906 körül, ez viszonylag alacsony áron, épp csak elérve az előzetes becsértéksáv alját, 665 ezer fontért cserélt gazdát.

A kiemelt tételek egy része egy ellentmondásos megítélésű orosz műgyűjtő, a műtrágyagyártásból meggazdagodott Dmitrij Ribo­lov­lev kollekciójából érkezett, aki a képek tulajdonjoga körül hosszú és átláthatatlan pereket folytatott egy svájci műkereskedővel. Mindenesetre a hozzá köthető képek közül Pablo Picasso késői, 1970 októberében festett Joueur de flute et femme című olajképe – amely nemrégiben a Gagosian-galéria New York-i aktkiállításán is szerepelt – 4,65 millió fontot ért meg egy telefonos licitálónak. Korábbi sajtóértesülések szerint ezt a művet Ribolovlev 35 millió dollárért szerezte meg a svájci Bouviet-től 2010-ben, a perek éppen a művek túlárazottsága miatt folytak. A katalógus is homályosan fogalmaz, eredetként név nélkül fontos magángyűjteményt jelöl meg. Egy másik Ribolovlevhez köthető tétel, Paul Gauguin trópusi és egzotikus Te Fare (Ház) című festménye 1892-ből 20 millió fontért kelt el (25 millió dollár). 2008 júliusában állítólag egy privát ügylet keretében 85 millió dollárért jutott hozzá az orosz mágnás, mint ahogy René Magritte Le Domaine d’Arnheim című művéről is úgy tudni, Ribolovlevé volt, és 43,5 millió dollárért vette meg 2011 végén, most viszont 10 millió fontot (12 millió dollárt) adtak érte.

Az árverezőház impresszionista és modern részlegének vezetője a sajtó kérdéseire, melyek a korábbi értesülések, újságcikkek alapján Ribo­lovlevhez köthető tételek aktuális tulajdonjogát firtatták, nem válaszolt.
Az árverés kiemelkedő eredményt elérő tételei közé tartozott még Paul Cézanne 1879-es Assisi nők című képe 4,5 millió fontért és Paul
Delvaux hegyi falusi jelenete kosztümös nőalakokkal, a Le village des Sirenes 1942-ből, melyet az Art Institute of Chicago adott el 3 millió fontért.

Az árverés után nyilatkozó Christie’s-vezetők elégedettek voltak az eredményekkel és a piaci bizalommal, valamint kiemelték, hogy változatlanul nagyon magas az ázsiai vásárlók aránya.

árverési szezon árverés Christie’s
Kapcsolódó cikkek