Cégvilág

Új erőre kaptak tavaly a nyomtatott lapok

Évtizedes trend fordult meg: a sajtó nem csak hogy megőrizte helyét a reklámpiaci tortában, hanem növekedni is tudott.

Nyilvánosságra hozta a Magyar Lapkiadók Egyesülete a 2016. évi sajtópiaci eredményeket. Az újságok, magazinok 32,352 milliárd forint reklámbevételt (+118 millió forint) és 58,124 milliárd forint lapeladásból származó bevételt (172 millió forint növekedés) értek el tavaly. A kiadóvállalatok ezen felül 7,708 milliárd forint online hirdetési árbevételt is realizáltak, ami 23 százalékos növekedés az előző évhez képest. A print piac összesített árbevétele  98,184 milliárd forint lett.

A szektor hirdetési bevételeinek 90 százalékát a napilapok, női lapok, ingyenes hetilapok és hirdetési újságok, gazdasági és közéleti magazinok és B2B magazinok reklámbevételei adják. Az olvasottság kutatás (NOK) számai szerint a magyar lakosság 76 százaléka, 6 427 745 lapolvasó olvas nyomtatott terméket. A printhirdetéseket vásárlóképes fogyasztók olvassák, és az alacsony reklámzaj közepette a hirdetőknek jelentős forgalmat és konverziót produkálnak, nem utolsó sorban az imázs építésében is nélkülözhetetlen szerepük van. Míg az A és B státuszúak a lakosság közel 21 százalékát alkotják a mért, 15 évesnél idősebb fogyasztók körében, addig a fizetős magazinok olvasóinak 25 százaléka, a napilapokénak pedig 23 százaléka kerül ki ebből az „elit” célcsoportból.

A Kantar Media adatai szerint a top hirdetők körében is töretlen a print népszerűsége: 2016 első felében a reklámköltések 80 százalékát összesen 155 hirdető közül 137 használta a nyomtatott sajtót. A sajtóban hirdetők száma jelentős növekedést mutat – míg 2014-ben csak 4243 darab, 2015-ben pedig 4340 hirdetőt összesítettek, addig 2016-ra ez a szám már elérte a 4547-et. A nagyon kis hirdetők nem feltétlenül kerülnek bele ezekbe az összesítésekbe, ezért a valóságban sokkal magasabb lehet a sajtóban hirdető cégek száma.

A sajtó nem csak árbevétel, de nyereségesség szempontjából is piacvezető, a Whitereport adatbázisában szereplő, pénzügyi adattal rendelkező közel 800 médiavállalat együttes éves nettó árbevétele legnagyobb része a printvállalatoknál koncentrálódott, ami az árbevételek 45 százalékát jelenti.

média reklámpiac lapkiadás
Kapcsolódó cikkek