Donald Trump, az Egyesült Államok elnöke – legjobb tudása szerint – mindent megtesz a hagyományos autógyártók megmentése érdekében, de a piaci erők ellen dolgozik. Miközben a környezetbarát vagy az önvezető autók iránti kereslet folyamatosan nő, továbbá terjed a telekocsi-kultúra is, a három nagy gyártó – a General Motors, a Ford és a Chrysler – kilátásai sivárak.
A hagyományos autógyártóknak és alkatrész-beszállítóknak komoly kihívásokkal kell szembenézniük, ráadásul úgy, hogy az automatizált és elektromos járművek szegmensét jellemző tőkeerőnek és szakértelemnek is híján vannak – áll a BlackRock összefoglalójában. A hagyományos autógyártás jóval alacsonyabb haszonkulccsal dolgozik, a technológiai vállalatok megjelenése zavart okoz – szögezték le.
A hibridjárművek már nemcsak egy hóbortot jelentenek, hanem a társadalom megváltozott preferenciáit tükrözik. A 2016-os párizsi megállapodás, amely a globális felmelegedés lassítását célozza, az autóiparra is nyomást gyakorol. A közlekedési ágazat egyike azoknak, ahol a leggyorsabban nő a károsanyag-kibocsátás, a szektornak 2050-ig 20 százalékkal kell hozzájárulnia az üvegházhatást okozó gázok és az energiafelhasználás mérsékléséhez.
Trump azonban – meghallva a legnagyobb autóipari szereplők panaszait arról, milyen hatalmas költséget jelent számukra, hogy 2012 és 2025 között megfeleljenek a szabályozásnak – lazítaná az Obama-kormány szigorú környezetvédelmi előírásait. Teszi ezt akkor, amikor négy nagyváros – Párizs, Madrid, Athén és Mexikóváros – azt vállalta, hogy 2025-ig kitiltja útjairól a dízelüzemű járműveket.
Mindeközben a technológiai fejlesztéseknek köszönhetően csökkennek a bekerülési költségek és javul az ellátási lánc hatékonysága, ami az egész iparágban lejjebb nyomja a profitokat. Számos fejlett vezetői segédrendszer alapfelszereltséggé válik, nyomást gyakorolva az összeszerelő üzemekre is.
Felrázta a piacot – jól mutatva a változásokat – a Tesla-részvények április eleji emelkedése, amivel a világ legértékesebb járműipari vállalata lett, annak ellenére, hogy még nem termel profitot. Ebben a BlackRock elemzése szerint szerepe van – az emberi tényező kiiktatása érdekében – azon lépéseknek is, melyekkel csökkenthetők a balesetek. Különösen arra tekintettel, hogy 2016-ban már második éve nő az emberi hiba miatt bekövetkező közúti balesetek száma, amelyek között az egyik fő ok a mobiltelefon használata.
Bár Trump igyekszik mindent megtenni annak érdekében, hogy megmentse az autóipari munkahelyeket az USA-ban, egyre több tényező mutat abba az irányba, hogy erőfeszítései hiábavalók, mert a társadalmi igény a hibrid- és a környezetbarát autók felé tolódik el. A változásokat mutatja az Uber vezette telekocsi-megoldások térnyerése is: van már olyan lakás San Franciscóban, melyet ingyenes Uber-túrákkal kínálnak (nincs szükség parkolóhelyre). Mindezek alapján az elemzés úgy összegzi megállapításait: egyértelmű a paradigmaváltás.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.