Cégvilág

Meglepő fordulat a PC-piacon

Minimális mértékű növekedést mért a személyi számítógépek globális piacán az IDC az első negyedévben, a piackutató adatai szerint a HP megelőzte a Lenovót

Az év első három hónapjában 60,3 millió hagyományos személyi számítógépet (asztali, hordozható és munkaállomás) adtak el világszerte az IDC legfrissebb adatai szerint, ez 0,6 százalékos növekedést jelent az egy évvel korábbihoz képest. Bár ez még annyira minimális fejlődés, hogy gyakorlatilag a szegmens stagnálásáról lehet beszélni, mégis hatalmas változást jelez.

A személyi számítógépek (PC) esetében ugyanis legutóbb 2012 első negyedévében volt arra példa, hogy nem csökkenést mért az eladott eszközök számában a piackutató cég. Azóta meredeken zuhant az értékesítés, több évben is meghaladta a 10 százalékot a visszaesés mértéke. Tavaly viszont már látványosan lassult a piac zsugorodása, és az előrejelzések is azt jósolták, hogy idén fordulat várható ezen a területen. Az IDC egyébként előzetesen az első negyedévre még 1,8 százalékos csökkenést prognosztizált.

 [caption id="" align="aligncenter" width="600"]Több mint 60 millió gépet adtak el az első negyedévben - Kép: Shutterstock Több mint 60 millió gépet adtak el az első negyedévben - Kép: Shutterstock[/caption]

A vártnál kedvezőbb eredményben meghatározó szerepet játszott az érett piacok jó teljesítménye. Az Egyesült Államokban ugyan csökkent az értékesítés, de az EMEA (Európa, Közel-Kelet, Afrika) régióban fejlődés volt, és Japánban is több PC-t adtak el az első három hónapban, mint 2016 hasonló időszakában. A pozitív fordulat főleg a vállalati beszerzéseknek volt köszönhető, az egyéni fogyasztók körében az okostelefonok és táblagépek még mindig komoly kihívást jelentenek a PC-knek, illetve ebben a körben is egyre népszerűbbek a hibrid eszközök, a személyi számítógépként is használható tabletek.

Az IDC első negyedéves jelentése nemcsak a globális értékesítés alakulását illetően okozott meglepetést, de a gyártói rangsorban is. Az első három hónap adatai alapján ugyanis a HP adta el a legtöbb személyi számítógépet – 13,1 milliót, ami 13 százalékos növekedést jelent éves összevetésben –, és sikerült megelőznie a Lenovót. Ez utoljára 2013 első negyedévében fordult elő, azóta az IBM PC-üzletágát felvásárló kínai vállalat stabilan tartotta vezető pozícióját a gyártók körében, igaz, az utóbbi néhány negyedévben már erősen megközelítette a HP.

Az IDC elemzése szerint az amerikai társaság rendkívül széles portfóliójának és a notebookjai iránti komoly keresletnek köszönhette az előzést. A harmadik helyet továbbra is a Dell birtokolja, a cég az Egyesült Államokon kívül lényegében minden földrajzi régióban növelni tudta PC-eladását, 6,2 százalékos fejlődést tudott felmutatni az első negyedévben 2016 hasonló időszakához képest. Az idei CES-en (Consumer Electronics Show) alaposan kitettek magukért a meghatározó személyiszámítógép-gyártók, és rengeteg modellt mutattak be.

Az újdonságok között több olyan is volt, amely mobilitásával és nagy teljesítményével hívta fel magára a figyelmet. Ezek közé tartozott a Lenovo ThinkPad X1 Carbon, amely annak ellenére, hogy 14,1 hüvelykes IPS kijelzőt kapott, mindössze 1,13 kilogrammot nyom, és 15 órát bír a gyártó közlése szerint. A HP az EliteBook x360-nal jelent meg Las Vegasban, amely a világ egyik legvékonyabb, átalakítható, üzleti célra szánt gépe. A 13 hüvelykes kijelzővel ellátott modell nagyjából 1,5 centiméter „vastag”.

PC-piac dell HP komputerek értékesítés Lenovo infokommunikáció
Kapcsolódó cikkek