Az eNET Internetkutató és Tanácsadó Kft. partnere arra számít, hogy az adatátvitel bitre vetített ára a következő időszakban továbbra is csökkenni fog, miközben az ügyfelek egyre nagyobb sávszélességű szolgáltatásokhoz juthatnak. Minderről annak kapcsán nyilatkozott, hogy a KSH árstatisztikái szerint az elmúlt évben csekély mértékben, 1,1 százalékkal nőttek a hírközlési szektorban az árak.
[caption id="" align="alignleft" width="600"] Az eNET Internetkutató és Tanácsadó Kft. partnere arra számít, hogy az adatátvitel bitre vetített ára a következő időszakban továbbra is csökkenni fog Kép: MW[/caption]A tavalyi kismértékű árnövekedés elsősorban a 2015 közepén a mobilhang- és internetszolgáltatás körében lezajló, átfogó áremelések áthúzódó hatásából eredt, a tárgyévi piaci folyamatok minimális hatást gyakoroltak az árindexre – indokolták a drágulást a statisztikusok. Tavaly a legnagyobb árváltozást az egységes Eurotarifáról a szabályozott európai roamingtarifára történő áttérés okozta. Ennek hatására az előfizethető mobiltelefon-díjcsomagok döntő többségénél csökkentek a roamingpercdíjak. Ez az áresés azonban összességében nem gyakorolt jelentős hatást az ágazati árszínvonalra, mivel a hazai telefonálási szerkezetben csekély a roaming részaránya.
A roamingdíj csökkenésén kívül két vezetékes szolgáltató – a UPC és az Invitel – változtatott telefonos tarifáin. A távközlési szolgáltatások kínálatában tavaly a legjelentősebb változtatások többségét egyetlen hírközlési társaság hajtotta végre: a 2016-ban bevezetett 71 telefon- és internetdíjcsomag háromnegyede a Vodafone-hoz kötődik. A 71 új csomaggal szemben 60-at zártak le – derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság elemzéséből.
A Telenor a mobilhangajánlatainak összetételét alakította át, a Magyar Telekom pedig új internetcsomagokat dobott piacra és régi mobiltelefon-csomagokat vont ki az értékesítésből. Az Invitel vezetékestelefon- és internetkínálatának palettáját rendezte át, a UPC viszont nem változtatott szolgáltatási portfólióján. Terjedő tendencia, hogy a szolgáltatók több adattartalmat nyújtanak díjcsomagban foglalt forgalom, opciók vagy akciók keretében, akár változatlan árért is.
A szakemberek szerint a következő három-négy évben a Vodafone és a Digi indukálja a legnagyobb változást. Az előbbi mint Európa legnagyobb mobilszolgáltatója várhatóan Magyarországon is belép a vezetékes piacra, részben költséghatékonyság szempontjából, másrészt ezáltal mindazokat – vezetékes és mobilhang-, adat- és televíziós – a szolgáltatásokat képes lesz nyújtani, amelyeket a Telekom. A Vodafone lépése nem lenne meglepő, hisz ahol jelen van, valamilyen módon beszáll – például a hálózatok felvásárlásával – a vezetékes szolgáltatások piacára. A Digi pedig előbb-utóbb megjelenik a mobilpiacon. A várakozások szerint a mobilpiacon „fapados” szolgáltatóként indul, és saját ügyfélkörében népszerű lesz. Mind a Digi, mind a Vodafone lépései várhatóan hatással lesznek a teljes piacra, vagyis a többi szereplő árazásaiban is érzékelhető hatást érnek el.