BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A negyedik felszámolást már nem élte túl az acélmű

Az egykor hatalmas diósgyőri acélmű tetemes adósságot hagyott maga után.

A negyedik felszámolást nem élte túl, törölték a cégjegyzékből a DAM 2004 Acél- és Hengermű Kft.-t, éppen nyolc évvel azután, hogy legutóbb fizetésképtelenné vált a diósgyőri acélmű. A zárómérleg és a korabeli közlések alapján összességében tízmilliárd forintnál is többet buktak az egykori acélipari fellegvár hitelezői, köztük az adóhivatal. A felszámolást 2014-ig menedzselő felszámolóbiztos, Perpék Ildikó nem kívánt pontos mérleget vonni a Világgazdaságnak, hogy mennyiért sikerült túladni az acélmű eszközein, és a bevételből mennyit sikerült kiegyenlíteni a hitelezők követeléseiből. Utódja, a felszámolás végjátékát vezénylő Muth Ferenc pedig nem reagált megkeresésünkre.

Némi támpontot ad ugyanakkor a DAM tevékenységet lezáró, 2009 augusztusi mérlege. Eszerint a cég mintegy 8 milliárd forintnyi eszközt – készletet és követelést, illetve tárgyi eszközt – tartott nyilván a könyveiben. A saját tőkéjét 11,5 milliárd forintra fogyasztotta, kötelezettségei megközelítették a 18,4 milliárd forintot. A 2007-ben még 25,7 milliárd forint árbevételű DAM 2008 decemberében befejezte a termelést, és a fizetésképtelenné vált cég 878 dolgozója veszítette el a munkáját.

Elbocsátott dolgozók tüntettek 2006-ban. Forrás: MW/Archív

Annyi biztos, hogy az eszközöket annak idején 8,3 milliárd forintos irányáron hirdette meg eladásra a felszámoló, és a korabeli közlések szerint végül mintegy 4 milliárd forintért vette meg az Öko-Ferr Kft. 2010 májusában. Ebből azonban csak a jelzáloggal biztosított hitelezők láthattak pénzt, ami a köztartozásokat illeti, arról akkoriban úgy nyilatkozott a HVG-nek a felszámoló, hogy az adóhatóság keresztet vethet a pénzre.

Mégpedig jó sokra, legalábbis a DAM 2010 negyedik negyedévében 12,7 milliárd forinttal vezette az adóhivatal legnagyobb, fél évnél régebben tartozó adósainak listáját. Az ellenőrzés 6,7 milliárd forint adóhiányt állapított meg, a köztartozás a büntetésekkel együtt ennek csaknem a duplája volt. De a zárómérleg alapján összességében a DAM-mal szembeni hitelezői követelések negyede sem térülhetett meg.

Az eszközöket megvevő Öko-Ferr a dunaújvárosi vasművet, a Dunaferrt privatizáló ukrán Donbassz érdekeltsége volt. Elég különös felállás bontakozott ki: a felszámolás elrendelésekor a DAM tulajdonosa a Brit Virgin-szigeteken bejegyzett Ree­ferway Ltd. ugyancsak a Donbassz érdekeltségébe tartozott. Vagyis egy másik Donbassz-cég jutott a DAM eszközeihez, úgy, hogy az adósságot nem kellett tovább cipelnie. A diósgyőri acélmű azonban nem éledt újjá, a bevásárlás után mérlegcsúfító tétellé vált. Az Öko-Ferr révén a Dunaferr konszolidált mérlegében bukkant fel, s a DAM-vagyonra 2012 végéig 3 milliárd forint értékvesztést számoltak el.

Felszámolások története

1998: A kassai Kelet-szlovákiai Vasmű megnyeri a Diósgyőri Acélművek Rt. (DAM) privatizációs pályázatát. A vételár 1 dollár, a vevő 6 milliárd forint adósságot vállal át.

2000: Felszámolási eljárás, 7,7 milliárd forintért hirdetik meg a vagyont.

2001: Az olasz Cogne csoport 4,3 milliárd forintért megveszi az eszközöket, DAM Steel Kft. néven új céget alapít.

2003: Felszámolási eljárás, 5,35 milliárd forintért hirdetik a vagyont.

2004: Az eszközöket az Arkadij Gupalo érdekeltségébe tartozó Európahíd 2003 Kft. veszi meg 1,6 milliárd forintért. DAM 2004 Acél- és Hengermű Kft. néven új céget hoz létre.

2005: Az új tulajdonos a Brit Virgin-szigeteken bejegyzett Reeferway Ltd., a dunaújvárosi vasművet is birtokló ukrán Donbassz érdekeltsége.

2009: Felszámolási eljárás, 8,3 milliárdért hirdetik meg a vagyont.

2010: Az eszközöket 4 milliárd forintért megveszi a Donbassz érdekeltségébe tartozó Öko-Ferr Kft.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.