Cégvilág

Jogi kiskapuk során sétált át a Green Holidays

A Green Travel simán kijátszhatta a hazai szabályozási kiskapukat, így eshetett meg, hogy a cégcsoport idén aktivizált másik cége, a Green Holidays most bedőlt. Szakértők szerint a megoldás a tényleges forgalomhoz kapcsolt, a hazaszállítást garantáló biztosítékrendszer lenne, az EU viszont teljes kártalanítást akar.

Jogi kiskapuk sorozatán sétálhatott át a Green Holidays, amely vasárnap csődöt jelentett. A Törökországra specializálódott utazási iroda valójában annak a Green Travelnek a nyomdokaiba lépett, amelynek tavaly vonták be utazás­szervezői engedélyét az előírt összegű vagyoni biztosíték igazolásának hiánya miatt. Bár a társaságnak már tavaly is voltak kinn rekedt utasai, de valahogy még megoldották a hazaszállításukat.

A Green Travel tehát hivatalosan nem dőlt be, még most is létező cég, nem áll felszámolás alatt, és nem indult ellene csődeljárás, így a csődtörvény sem vonatkozik rá, amelynek értelmében vezetőjét öt évre eltilthatnák a cégvezetéstől. A két cégnek nem is ugyanaz a tulajdonosa, igaz, családtagokról van szó, és a cég kapcsolt vállalkozásai sorában még öt cég szerepel. Ugyanakkor érdekes, hogy mindkét társaság – tehát a Green Holidays és a Green Travel is – rendszeresen munkát adott a végrehajtásokat elrendelő bíróságoknak.

Forrás: MTI

A Green Travel története rámutat arra, hogy tarthatatlan a jelenlegi szabályozás. A cég, amely tulajdonosi körén keresztül 90 százalékban török utakat értékesített, a Törökország mint célország iránti megcsappant kereslet miatt egyszerűen képtelen volt teljesíteni a 2015-ös adatokon alapuló kauciófeltételeket: 1,6 milliárdos vagyoni biztosítékot kellett volna felmutatnia, miközben forgalma tavaly a töredékére esett.

A szabályozás ugyanakkor minden további nélkül lehetőséget ad arra, hogy új utazásszervezőt gründoljon bármely cég, ha rendelkezik a szükséges dokumentumokkal, amelyek között kiemelt helyen áll a kaució összegének letétbe helyezése vagy a kaucióbiztosítás igazolása. (A cégháló vizsgálata, illetve az elrendelt felszámolások, úgy fest, nem tartoznak ebbe a körbe.) Ugyanakkor ilyen esetben csak az előre várt forgalommal arányos összegre kell biztosítania magát az új utazásszervezőnek. Így jött a képbe a Green Holidays, amely egyébként 2011 óta „létező” cég évi 30 millió forint körüli árbevétellel, és amelynek várható forgalmára a tulajdonos török–magyar házaspár 500 milliós vagyoni biztosítékot igényelt.

Hazahoznak, és csak utána számolnak

Ma még nem tudható, hogy a Green Travel 500 milliós fedezeti összege elegendő lesz-e a teljes kártalanításra. Vereczki András, a kaucióbiztosítást kezelő Uniqa Biztosító lakossági és kárrendezési területért felelős vezetője elmondta, egyelőre annak a közel ezer utasnak a hazatérését kell megszervezni, akik jelenleg Törökországban vannak – jó részüknek mind a kint tartózkodása, mind a hazautazása még biztosított. A legnagyobb gondja annak a 370 utasnak van, akik szombaton és vasárnap utaztak ki – a vasárnapi turnust már transzferbusz sem várta, és a szálloda is csak helyszíni fizetés ellenében adott volna szobát. (Az némiképp meglepő, hogy a most kiutazók között a hírek szerint van olyan, aki egyáltalán nem tud fizetni még az ételért sem.) A hazautazás lebonyolítása után fennmaradó összegből kell arányosan fizetni a lerövidült utazások miatti károkat, illetve azokkal elszámolni, akik eddig még nem utaztak, csak előleget fizettek.

Aligha járható út, hogy a jövőben tényleges anyagi fedezetet kérjenek az utazási irodáktól, a kisebb szervezők ugyanis ezzel biztosan bezárhatnának – mondta el a Világgazdaságnak Horváth Péter, a Magyar Biztosítók Szövetségének (Mabisz) területvezetője. A biztosítók számára ugyanakkor orosz rulett jellegű a kaucióbiztosítások piaca, s ezen az se nagyon segít, hogy a biztosítóval szerződő utazási iroda jó eséllyel az adott társaság utazási biztosítását értékesíti.

Horváth szerint a megoldás az lenne, ha az utazási irodák csak a tényleges hazautazás megszervezésére kötnének kaucióbiztosítást (szó szerint returszerződést), amelyet mindig az aktuálisan kinn tartózkodókhoz lehetne igazítani, vagyis sem túl-, sem alulbiztosítottság nem fordulhatna elő. A többi felmerülő kárra – le nem nyaralt napok, befizetett előlegek – ugyanakkor maguknak az utazóknak kellene szerződniük a biztosítótársaságokkal. Vérmes remények ugyanakkor nem lehetnek a fogyasztói tudatossággal kapcsolatban, ezt jelzi például, hogy sztornóbiztosítást ma csak az irodákkal utazók talán 10-20 százaléka köt.

A szabályozás ugyanakkor nem ebbe az irányba halad: ha minden igaz, már jövőre hatályba léphet az az EU-irányelv, amely a mai magyar gyakorlatnál is lényegesen komolyabb: minden fogyasztó számára teljes kártalanítást irányozna elő. Azaz a kaucióbiztosításnak az összes felmerülő kárra kiterjedne a védelme – ez jelentősen megnövelheti a kaució összegét és így díját is. (Nyugat-Európában ugyanakkor a magyarnál általában magasabb limitek vannak – a chartereket is üzemeltető cégeknek a forgalom 20 százalékára, a kiutaztatóknak 12, a belföldi szolgáltatóknak 3 százalékára kell biztosítékot felmutatniuk.)

Figyeljünk a jelekre!

Noha úgy tűnik, mintha csaknem minden évre jutna egy-egy utazási irodai csőd kinnrekedt vagy elutazni már nem tudó utasokkal, Bakó Balázs a szakma védelmében leszögezi: messze nem beszélhetünk évenkénti utazásszervezői csődökről, az utaztatásban a gazdaság más ágazataihoz képest jóval alacsonyabb a bedőlések aránya, és az engedéllyel rendelkező utazási vállalkozások működése kontrollált. Ugyanakkor a Magyar Utazási Irodák Szövetségének (MUISZ) mint szakmai érdekvédelmi szervezetnek sem joga, sem lehetősége nincs beavatkozni a cégek működésébe. Nagyon fontos megemlíteni, hogy a Green Holidays nem volt tagja a MUISZ-nak. A MUISZ az utazóközönséget igyekszik minél hatékonyabban tájékoztatni, éppen idén januárban fogalmazták meg felhívásukat, amelyben a gyanús jelekre figyelmeztették az ügyfeleket. Mint Bakó Balázs emlékeztetett: ha egy-egy utazásszervező irreálisan alacsony áron, nagy tömegben és hetekkel-hónapokkal a tervezett indulás előtt dob piacra utakat, az általában nem jó jel. A Green Holidays esetében is utólagosan intő jelnek bizonyul a nagy árengedményt jelentő „Black Friday” akció.

 

Green Holidays csőd Törökország utazási iroda
Kapcsolódó cikkek