Cégvilág

Csúcson az ásványvíz- és üdítőgyártók

Több mint 380 üdítő és ásványvíz gyártásával foglalkozó vállalkozás működik idehaza, együttes árbevételük már közel 230 milliárd forint.

Több mint 380 üdítő és ásványvíz gyártásával foglalkozó vállalkozás működik idehaza, együttes árbevételük már közel 230 milliárd forint.

A tikkasztó hőségben sok folyadékot kell inni, ez az alapigazság is hozzájárul ahhoz, hogy napjainkban a frissítő italokat előállító cégek az élelmiszer-kiskereskedelem bástyái. Több mint 380 üdítő és ásványvíz gyártásával foglalkozó vállalkozás működött Magyarországon tavaly, közülük átlagosan tízből hét pénzügyi beszámolót is leadott.

Ezekből kiderült, hogy 58,5 százalékuk nyereséget termel – közölte a Világgazdaság érdeklődésére az Opten Kft. A céginformációs szolgáltató tájékoztatása szerint a felmérésben szereplő cégek összesített árbevétele az elmúlt évben abszolút rekordot jelentő 228,8 milliárd forint volt, ez az összeg 5,4 százalékkal haladta meg a tavalyelőttit. Évtizedes távlatban a 2010-es 151,37 milliárd forintos értékesítés jelentette a mélypontot, a piac 2015-ben lépte át a 200 milliárdos álomhatárt.

A lakosság szomját oltó társaságokat forgalmi adatok alapján csoportosítva megállapíthatjuk, hogy a legkisebb szereplők vannak többségben: 228 üdítő- és ásványvízgyártó ért el tavaly 100 millió forint alatti árbevételt, 24 pedig 100 és 500 millió forint között zárt. E fölött gyakorlatilag máris az iparág tőkeerős, technológiailag fejlett élbolyáról beszélünk, hiszen 500 millió és 1 milliárd forint között mindössze hét vállalatot találunk, az 1–5 milliárdos sávban pedig tízet. Akiknek a legnépszerűbb, legkeresettebb márkákat köszönhetjük, azok még kevesebben vannak: tavaly három gyártó büszkélkedett 5–10 milliárd forintos eladásokkal, 10 milliárd felett pedig öt nagyágyúra bukkanunk. A piaci körkép azonban nem lehet teljes, hiszen 107 vállalkozás árbevételéről nincs adat az elmúlt esztendőből. A mikro- és kisvállalkozások fokozott jelenléte azt mutatja, hogy továbbra is sokan látnak fantáziát az alkoholmentes italokban kisebb termelési volumen mellett is, egy-egy igazán fajsúlyos szereplőn kívül azonban feltűnő a közepes méretű cégek hiánya a szektorban.

A Nielsen piackutató szomjoltó italokat lajstromozó adatai szerint tavaly március és idén február között a szénsavas üdítők piaca 66 milliárd forintra volt tehető, az ásványvizeké 63 milliárdra, emellett jeges tea értékesítéséből 17 milliárd forintos forgalmuk volt a boltoknak az említett időszakban. A Tesco arról számolt be, hogy áruházaiban 15 százalékkal több ásványvíz fogy a nyári hónapokban, mint az év többi részében. A hipermarket tapasztalatai szerint a szénsavmentes ásványvíz sokkal népszerűbb, mint a szénsavas, előbbiből több mint 66 millió, utóbbiból közel 46 millió palack fogyott tavaly, míg az enyhe ásványvízből 11 millió palackkal vittek haza a vásárlók. Egyre nagyobb teret hódítanak az ízesített ásványvizek is: tavaly közel 14 millió palackkal értékesítettek belőlük.

üdítőgyártó ásványvíz
Kapcsolódó cikkek