Cégvilág

Kína lehet az elektromos autók fellegvára

A hét végén az egyik kínai miniszterhelyettes bejelentette, hogy a kormány már tárgyal a gázolaj- és a dízelmeghajtású gépjárművek eladásának betiltásáról Kínában, ez pedig még népszerűbbé teheti az ország autópiacát az elektromos autókat gyártók szemében.

Kína felé fordul a nagyobb autógyártók figyelme az elektromos gépjárművekkel kapcsolatos fejlesztések során: egyre több vállalat fektet be az ázsiai országban elektromos töltőállomásokba, illetve a fejlesztésekhez kulcsfontosságú tudományos és tervezési munkákba – írja a The New York Times.

Sorra nyílnak a töltőállomások az ázsiai országban
Forrás: AFP

Kína már eddig is nyitott volt az elektromos autók iránt, a hét végén pedig újabb lépést tett az újítás felé: Hszin Kuo-bin, az ipari és információtechnológiai minisztérium miniszterhelyettese elmondta, hogy a kormány be akarja tiltani az országban a gázolaj- és dízelmeghajtású személygépkocsik gyártását, valamint értékesítését, már csak az a kérdés, hogy mikor. Nagy-Britannia és Franciaország 2040-re szeretné elérni, hogy csak elektromos gépjárműveket lehessen eladni az országban. Hasonló tilalom bevezetése egy olyan nagy piacon, mint a kínai, kitolódhat 2040 utánra – idézi a Bloomberg a kínai Chery Automobile autógyártó egyik vezérigazgatói asszisztensét.

Kína már több alkalommal is élt azzal a lehetőséggel, hogy beengedte az új technológiát alkalmazó amerikai, európai vagy japán cégeket a piacára, hogy cserébe a kínai vállalatok elleshessék a szükséges fogásokat. Később aztán a kínaiak a tanultak alkalmazásával és tetemes állami támogatással felvértezve átvehetik az irányítást a hazai terepen az adott iparágban a külföldi riválisoktól. Ennek fennáll a veszélye az elektromos gépkocsikkal kapcsolatban is, az autógyártók jelentős része mégis vállalja a kockázatot. „Pillanatnyilag ez a legvonzóbb autópiac a világon” – magyarázta a jelenséget Hubertus Troska, a Daimler kínai részlegének ügyvezető igazgatója. A kínai gépjárműpiac a legnagyobb a világon, majdnem akkora, mint az európai és az amerikai együttvéve.

A Volkswagen jövőre növelni szeretné az elektromosautó-gyártását, és a bővítés alapját a kínai terjeszkedés adná. A General Motors szintén Kínába helyezi az elektromos személygépkocsikkal kapcsolatos kutatásainak, illetve fejlesztéseinek központját, és a Shanghai Automotive Industry Corporationnel együttműködve hibridautókon dolgozik. A Renault–Nissan francia–japán konszern a kínai Dongfeng Motorral együttműködve gyártana elektromos autókat, a Ford Motor pedig hasonló célból kötött előzetes megállapodást a kínai Zotye Auto nevű céggel. A japán gyártókat is vonzza a kínai piac, a Honda Motor jövőre elektromos, a Toyota pedig hálózatról is tölthető hibridautók gyártását tervezi az országban.

A pekingi székhelyű tanácsadó cég, a Gao Feng Advisory becslései szerint Kína 2020-ra 15 milliárd dollárt áldozhat elektromos töltőállomások telepítésére. A kutatás és fejlesztés támogatására az ország 2015-ig több mint egymilliárd dollárt költött, emellett a vásárlók is kaphatnak kedvezményt, ha elektromos autót vesznek. Mindezek hozzájárulnak ahhoz, hogy – az LMC Automotive tanácsadó vállalat prognózisa szerint – 2019-re az elektromosautó-eladások száma Kínában meghaladhatja a 400 ezret.

India rossz közlekedése átszabja a keresletet

Egyre több automata váltós gépkocsit értékesítenek a gyártók Indiában, ami az ország hatalmas forgalmi dugóira vezethető vis­zsza – számolt be a Bloomberg. Az indiai Tata Motors szerint „a sofőrök egyszerűsíteni szeretnék

a vezetést az Indiában tapasztalható közlekedési körülmények mellett”, ezért állnak át egyre többen a kézi sebességváltós megoldásról az automatára. A trend kedvez az autógyártóknak, amelyek így gyorsabban vezethetnek be nemzetközi márkákat az indiai piacra. A Maruti Suzuki 2020-ra megkétszerezné az országban az automata váltós autóinak eladását, a Tata Motors pedig termékeinek kuplungmentes verzióját dobná az indiai piacra.

 

gépjárműpiac elektromos autó Kína
Kapcsolódó cikkek