Cégvilág

Dübörög a karácsonyi szezon a játékpiacon

Már november elején elkezdődött a karácsonyi vásárlás, az az időszak, amely a játékpiacon az éves forgalom 60-70 százalékát adja – mondta lapunknak Borhi János, a Formatex Kft. ügyvezetője. Míg év közben 3-5 ezer forint az átlagos vásárlói kosárérték, addig az ünnepek közeledtével már 8-10 ezer, a webáruházban pedig 12 ezer forint.

Ezekben a napokban minden évben a Black Friday, azaz a fekete péntek tartja lázban a kereskedőket. A játékpiacon is fajsúlyos tényezővé vált?

Tapasztalataink szerint már november 3-án, az internetes vásárlás napján is négyszeres forgalmat lehet elérni, a fekete pénteki roham pedig harmincszoros árbevételt is hozhat a webáruházaknak egy átlagos no­vemberi naphoz képest. A játékpiacon egyre jelentősebb az internetes értékesítés szerepe, sokáig fontos marad még azonban, hogy a gyerekek megfoghassák, kipróbálhassák a játékokat a boltokban, a széles választék miatt a szülőknek pedig sokat segítenek az eladók a választásban. Ezzel együtt az online szegmens növekedése becslésünk szerint idén is két számjegyű lesz, ezt a saját hálózatunk dinamikus fejlődése mellett az internetes áruházzal rendelkező partnerek rendeléseinek növekedésére alapozzuk.

Hogyan oszlik meg a forgalom a különféle értékesítési csatornák között?

A Formatex bevételeinek mintegy 35 százaléka a hipermarketekben eladott játékokból adódik, a játékszaküzletláncok és független szakjátékboltok pedig 33 százalékos részt fednek le. A fennmaradó részen az internetes értékesítés és a saját Játéksziget-hálózat osztozik 18, illetve 14 százalékos arányban. A szülők egyre nagyobb része vásárol webáruházban a kényelem, a kedvezményes árak vagy a visszaküldési garancia miatt, azt azonban kevesen tudják, hogy a garancia minőségi kifogás esetén az üzletekben is ugyanúgy érvényes számla ellenében, mint online.

Borhi János szerint a kényelem is a webes értékesítés mellett szól
Fotós: Kallus György

Mit várnak idén az ünnepi szezontól?

Már november elején elkezdődött a karácsonyi vásárlás, az éves forgalom 60-70 százalékát ez az időszak adja. Év közben 3-5 ezer forint az átlagos vásárlói kosárérték, az ünnepek közeledtével azonban 8-10 ezer, a webáruházban pedig 12 ezer forint. Évek óta az építőjátékok és a társasjátékok a legnépszerűbbek, a gyerekek leginkább azokra a játékokra vágynak, amelyeket tévéreklámokból vagy kedvenc vloggerüktől ismerhetnek, esetleg moziélményük kapcsolódik hozzá. Az idei karácsony újdonsága az Engino, amely abban tér el más építőjátékoktól, hogy nemcsak kocka vagy hasáb alakú blokkokból építkezhetünk függőlegesen és vízszintesen, hanem a speciális építőelemek segítségével a tér minden irányában és bármilyen szögben. Az Ország Játéka versenyt azonban idén újra a mágneses építőkészlet, a Geomag nyerte, amely egyre inkább nyit a lányos családok felé is. A családok évente három-négy társasjátékot vesznek, az ügyességi játékok mellett a kvízek is keresettek. Töretlen a Sylvanian Families figuráinak népszerűsége is, a sorozat újabb kisállatokkal, házikókkal bővült.

A digitalizáció minden ágazatot beszippant, a játékpiacra milyen hatással van?

Tisztában vagyunk a számítógépek, a tabletek, a mobilok és a televízió csábításával, a gyerekek egyre fiatalabb korban kezdenek el különféle kütyükkel játszani. Ezért az a legnagyobb kihívás a játékgyártóknak, hogy segítsenek a szülőknek a hagyományos és az elektronikus játékok közti egyensúly megtalálásában, egyúttal érzékeltessék, hogy nemcsak szórakoztató, hanem képességfejlesztő és tanulási forrás is az, amikor együtt játszik a család. A Játéksziget csapatának munkáját is vélhetően azért ismerték el idén Magyar Brands díjjal, mert időben ismertük fel, mikor milyen játékra lesz igény, és töretlenül hiszünk abban, hogy a magas játszóértéket hordozó minőségi játékok kötik le leginkább a gyerekek és a családok figyelmét.

Legutóbb a Fidget Spinners pörgettyű váltott ki elsöprő játékőrületet, mi lehet a következő sláger?

A Fidget Spinners, amilyen gyorsan jött, olyan gyorsan ment, három-négy hónap alatt kifutott. De rövid idő alatt is szédületes népszerűségre tett szert, a forgalom, amelyet generált, jót tett az üzletágnak. Kicsi a valószínűsége, hogy rövid távon ismét ekkora őrület érje el a játékpiacot, de megvan a potenciál a térhódításra az illatos, összenyomható, memóriahabból készült ételutánzatokban, mint ahogy meglepetésfaktorra építő gyűjthető játékokban is.

Fejtörést okoznak az ünnepi kiadások

A Regio Játék játékáruházlánc felmérése szerint a karácsonyi szezonban online vásárláskor átlagosan 8 ezer forint, bolti beszerzéskor 6500 forint értékben kerül játék a magyar szülők, nagyszülők kosarába alkalmanként, de minden második gyermek legalább 10 ezer forintnyi ajándékot kap. Tízből nyolc családban fejtörést okoznak az ünnephez köthető kiadások, ennek ellenére az idei utolsó negyedévben is az éves eladások mintegy 50 százaléka realizálódik a játékpiacon.

 

Borhi János játékpiac játék játékáruház
Kapcsolódó cikkek