Cégvilág

Öt trend fogja alapjaiban átalakítani a járműipart

Öt trend forgatja fel az autóipart néhány éven belül, és ezekhez a magyar beszállítóknak is alkalmazkodniuk kell. Ha a következő években sikeresen felkészülnek a trend­váltásra, nyertesek lehetnek.

Ha a magyarországi beszállítók időben reagálnak a járműiparra váró változásokra, akkor nyertesei lesznek a folyamatoknak – mondta a Világgazdaságnak Végh Bálint, a PwC Magyarország üzleti tanácsadó részlegének menedzsere. A PwC öt olyan trendet azonosított, amelyek alapjaiban fogják átalakítani a járműipart. Ezek közül a két leginkább ismert az elektromos és hibrid meghajtású járművek elterjedése, valamint az önvezető autók előretörése.

Jelentős változások előtt áll az autógyártás, ami hatással lesz a beszállítókra
Forrás: Shutterstock

A harmadik trend a megosztott autóhasználat, vagyis idővel nem marad domináns az egy tulajdonos, egy használó modell. Mindezek mellett az is jellemző lesz, hogy az autók – az internetnek köszönhetően – kommunikálni fognak egymással és más objektumokkal, vagyis a sofőr számára (például egy önvezető autónál) már nem a jármű vezetése lesz az elsődleges, hanem például az utazás közbeni munkavégzés vagy kikapcsolódás. A negyedik trend tehát a folyamatos internetkapcsolatra épül.

Mindezek mellett néhány esztendőn belül a mostaninál sokkal gyakrabban, akár évente tűnnek majd föl új autómodellek. Más szóval egy ahhoz hasonló trend bukkan fel (ötödikként), mint ami az okostelefon-piacon figyelhető meg, ahol a gyártók egymás után jelennek meg a legújabb, frissített termékváltozatokkal. E trendek a világon minde-nütt, így Magyarországon is teljesen új helyzet elé állítják a járműipari beszállítókat, akik számára kevésbé lesz tervezhető az üzlet – akár egy következő üzleti év is –, mint korábban, hisz az említett trendek miatt csökken a kiszámíthatóság.

A nem is olyan távoli jövőről beszélünk – hangsúlyozta Végh Bálint, aki szerint 2030 körül már az összes trend Magyarországon is tetten érhető lesz. A beszállítóknak tehát a következő öt-hét évben fel kell készülniük a változásokra, új képességeket kell kialakítaniuk, meg kell nézniük, hogy miben a legjobbak. Még a több évtizedes múltú, sikereket elérő kis- és középvállalkozásoknak is szükségük lesz átfogó stratégiára, stratégiai gondolkodásra (amely eddig talán nem jellemzett minden céget), és muszáj majd tudatosan készülniük arra, hogy rugalmasan reagáljanak a piaci kihívásokra.

Ha tehát a beszállítóknak sikerül az új tudásra szert tenniük, és képesek lesznek reagálni a változásokra, akkor a piac nyerteseivé válhatnak Magyarországon is. Az autógyártás a következő években további növekedés előtt áll, és éves szinten több mint 110 millió gépkocsi gördülhet le a szalagokról a jelenlegi 88 millió helyett. Ebben a folyamatban fontos szerepe lesz kontinensünkön belül a kelet-közép-európai térségnek, így Magyarországnak is. (A régióban a mostani 3,7 millió helyett 2020-ra 4,3 millió autó készülhet.)

A járműipar továbbra is kiemelt szerepet szán hazánknak, amit jelez, hogy például az Audi itt indítja el az elektromotor-gyártást, a Samsung ide hozza akkumulátorgyárát, s e folyamatba illeszkedik a zalaegerszegi elektromos autók tesztelésére szolgáló pálya megépítése is. Az utóbbi kormányzati támogatással valósul meg, ami pozitív jel a helyi beszállítóknak. Közben a fejlesztéseket végrehajtó cégek a saját beszállítói láncukat is húzzák magukkal. Tehát a szóban forgó körülmények, bár nyomást helyeznek a beszállítókra, kaput is nyitnak előttük, és a következő évek döntik majd el, hogy a lehetőséggel miként tudnak élni a vállalkozások.

 

 

Várható trendek:

- electrified – elektromos és hibrid meghajtás

- autonomous – önvezető autók

- shared – az autóhasználat megosztása

- connected – folyamatos internetkapcsolattal rendelkező

- yearly updated – 5–8 éves ciklusok helyett rövidülő, akár egyéves ciklusok folyamatos szoftverfrissítéssel

 

Végh Bálint trendek beszállítók PwC autó ipar
Kapcsolódó cikkek