Az uniós tagországoknak 2020-ra tízszázalékosra kell növelniük a megújulók arányát a közlekedési célú energiafelhasználáson belül. „Ennek érdekében Magyarországon növelni kell majd a dízelolaj 4,9 százalékos biodízel-, illetve a motorbenzin ugyanekkora bioetanol-arányát” – válaszolt a Világgazdaságnak Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára. A szabályozás szerint a benzin bioetanol-tartalma legfeljebb 5, illetve 10 százalék lehet (az ilyen összetételű üzemanyag neve E5, illetve E10). A gázolajnál a maximális zöld arány 7 százalék. A piacon azonban még az E5-ös és az E10-es se nagyon fogy, mert az autósok tartanak a zöld adalékok esetleges káros hatásától. Főleg nem kelendő a speciális, E85-ös benzin, amelyet 2010-ben még több mint négyszáz töltőállomáson kínáltak, 2017 tavaszán már csak százhúszon – holott 2015 óta bőségesen van bioetanol.
A biodízel esetében segíthet az uniós norma teljesítésében, ha olyan zöld összetevőt adagolnak a gyártók az üzemanyaghoz, amely hulladék (például használt háztartási étolaj) feldolgozásával készült. Az ilyen biodízel mennyiségének ugyanis a kétszeresét lehet elszámolni az uniós szabályok szerint – magyarázta Grád Ottó. Segíthet az arány növelésében a cseppfolyósított biogáz is.
Úgy tűnik, hogy az Európai Bizottság már nem erőlteti annyira a bioösszetevők keverési arányának növelését, mint ahogy a 2009-es irányelvek megfogalmazásakor tette. Ez derül ki az EU közelmúltban közzétett, második Tiszta Mobilitás Csomagjából is – hívta fel rá a figyelmet Domanovszky Henrik, a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület elnöke. A cél persze továbbra is az alternatív üzemanyagok elterjesztése, de szembe kell nézni a kínálati korlátokkal is. Magyarországon Domanovszky Henrik szerint is van bőven bioetanol, épp ezért a termék hazai előállítóinak nagyon fontos lenne, hogy az uniós szabályozás tartsa fenn a bioetanol benzinbe való kötelező keverésének mostani arányát. A szakember úgy látja, hogy biometánból is van annyi, amennyire szükség van. Ez nem nagy tétel: az évi 200-240 ezer köbméteres felhasználás az évi 12,4 millió köbméteres sűrítettföldgáz-felhasználásnak csupán 2 százaléka. Pedig a biometán égetésekor nem keletkezik szén-dioxid, vagyis e gáz használata kiváló eszköz az uniós kibocsátáscsökkentési céljaink teljesítéséhez. A szakember szerint a magyarországi termelési lehetőségekkel – persze komoly beruházások árán – elvben ki lehetne elégíteni a teljes hazai közlekedés háromnegyedének-négyötödének energiaigényét.
A magyarországi piacon nem nagyon keresettek már a sok bioösszetevőt tartalmazó járműhajtóanyagok
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.