BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Módosítást sürgetnek a zöld vállalások

Az uniós tagországoknak 2020-ra tízszázalékosra kell növelniük a megújulók arányát a közlekedési célú energiafelhasználáson belül. „Ennek érdekében Magyarországon növelni kell majd a dízelolaj 4,9 százalékos biodízel-, illetve a motorbenzin ugyanekkora bioetanol-arányát” – válaszolt a Világgazdaságnak Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára. A szabályozás szerint a benzin bioetanol-tartalma legfeljebb 5, illetve 10 százalék lehet (az ilyen összetételű üzemanyag neve E5, illetve E10). A gázolajnál a maximális zöld arány 7 százalék. A piacon azonban még az E5-ös és az E10-es se nagyon fogy, mert az autósok tartanak a zöld adalékok esetleges káros hatásától. Főleg nem kelendő a speciális, E85-ös benzin, amelyet 2010-ben még több mint négyszáz töltőállomáson kínáltak, 2017 tavaszán már csak százhúszon – holott 2015 óta bőségesen van bioetanol.

A biodízel esetében segíthet az uniós norma teljesítésében, ha olyan zöld összetevőt adagolnak a gyártók az üzemanyaghoz, amely hulladék (például használt háztartási étolaj) feldolgozásával készült. Az ilyen biodízel mennyiségének ugyanis a kétszeresét lehet elszámolni az uniós szabályok szerint – magyarázta Grád Ottó. Segíthet az arány növelésében a cseppfolyósított biogáz is.

Úgy tűnik, hogy az Európai Bizottság már nem erőlteti annyira a bioösszetevők keverési arányának növelését, mint ahogy a 2009-es irányelvek megfogalmazásakor tette. Ez derül ki az EU közelmúltban közzétett, második Tiszta Mobilitás Csomagjából is – hívta fel rá a figyelmet Domanovszky Henrik, a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület elnöke. A cél persze továbbra is az alternatív üzemanyagok elterjesztése, de szembe kell nézni a kínálati korlátokkal is. Magyarországon Domanovszky Henrik szerint is van bőven bioetanol, épp ezért a termék hazai előállítóinak nagyon fontos lenne, hogy az uniós szabályozás tartsa fenn a bioetanol benzinbe való kötelező keverésének mostani arányát. A szakember úgy látja, hogy biometánból is van annyi, amennyire szükség van. Ez nem nagy tétel: az évi 200-240 ezer köbméteres felhasználás az évi 12,4 millió köbméteres sűrítettföldgáz-felhasználásnak csupán 2 százaléka. Pedig a biometán égetésekor nem keletkezik szén-dioxid, vagyis e gáz használata kiváló eszköz az uniós kibocsátáscsökkentési céljaink teljesítéséhez. A szakember szerint a magyarországi termelési lehetőségekkel – persze komoly beruházások árán – elvben ki lehetne elégíteni a teljes hazai közlekedés háromnegyedének-négyötödének energiaigényét.

A magyarországi piacon nem nagyon keresettek már a sok bioösszetevőt tartalmazó járműhajtóanyagok

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.