Cégvilág

Százmillió eurót már elvitt a metrófelújítás

Eddig 21 metrószerelvény érkezett vissza Budapestre Oroszországból a felújítást követően, és 19 szerelvény közlekedik az utasforgalomban – tájékoztatta a Világgazdaságot a Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV) Zrt. Eddig 98,9 millió euró értékű számlát fizettek ki, ez 16 szerelvényt és a kapcsolódó szolgáltatásokat (menekítőeszközök, szimulátor, tartalék alkatrészek) tartalmazza. Az orosz cég, a Metrovagonmas összesen 37 szerelvényt, 222 kocsit újít fel, a tervek szerint 2018 második feléig minden kocsi megérkezik.

A felújítás költsége 219,2 millió euró, ezt nem léphetik át. A főváros a metrókocsik felújítására 60 milliárd forint hitelt vett fel egy banki konzorciumtól.

Forrás: BKV

Az első szerelvények márciusban álltak forgalomba, és kezdetben több probléma is akadt velük, szinte naponta ki kellett állítani a járműveket a forgalomból. „A hibák miatt a BKV több mint kétmilliárd forint kötbérigénnyel fog élni a gyártóval szemben, erről folynak a jogi egyeztetések” – mondta még júniusban Tarlós István főpolgármester. Később tovább nőhetett a BKV követelése, Tarlós ugyanis egy szeptemberi sajtótájékoztatón már úgy fogalmazott, hogy a 3-as metró szerelvényeinek felújítását végző céggel szembeni több mint két és fél milliárd forintos kötbérigényből lehet forrás a szerelvények légkondicionáló berendezésekkel történő felszerelésére, valamint a metróvonal állomásainak további akadálymentesítésére. (Az viszont kérdés, hogy utólag miként és mennyiért lehetne légkondicionálókat beépíteni a felújított szerelvényekbe.)

A kötbértárgyalások folyamatban vannak, a lezárásukat követően határozható meg a végleges összeg – közölte most lapunkkal a BKV.

A kötbér kérdéséről a szerződés a cég álláspontja szerint egyértelműen fogalmaz, de ennek értelmezése eltérő lehet a felek között, így további egyeztetésekre van szükség. Ez állhat az elhúzódó tárgyalások hátterében. Így viszont még nem lehet tudni, hogy mekkora kötbért érvényesíthet a BKV, és azt is csak a kötbértárgyalásokat követően határozzák meg, hogy mire fordítják a pénzt.

Korábban nemcsak műszaki problémák adódtak a felújított járművekkel, hanem késve is érkeztek vissza Budapestre. A Metrovagonmas vezérigazgatója nyáron úgy nyilatkozott, hogy a jövőben havi két szerelvény helyett három átadását tervezik, így ledolgozható az a mintegy nyolchetes csúszás, amely a véghatáridőhöz képest akkor számítható volt. Úgy tűnik, ezek a problémák megszűntek, a felújított járművek szállítása ugyanis ütemezve van, a korszerűsített szerelvények havonta érkeznek a BKV Zrt. telephelyére.

Metro felújitás M3-as kötbér
Kapcsolódó cikkek