Cégvilág

Árverseny után ismét drágul a repülés

Általában három napra, a kontinens nagyvárosaiba repülnek a magyar üzletemberek. Az üzleti utazásszervezők nem tűntek el az online foglalási rendszerek miatt, inkább élni kezdtek velük.

Az üzleti utazásszervezésre szakosodott társaságokat nem söpörte le a térképről a digitalizáció, de a szerepüket megváltoztatta. Egyre inkább igazi információs és technológiai központokká válnak, követik az iparág trendjeit, elérhetővé teszik a legújabb innovációkat és az új termékeket. Ilyenek például a duty of care típusú applikációk és a cégekhez kihelyezett, online foglalási rendszerek.

Mint a Repjegy.hu-t is működtető Weco-Travel ügyvezető igazgatója, Horváth Balázs a Világgazdaságnak elmondta: az utazási költségek akár az első öt legnagyobb költségcsoportba is tartozhatnak egy-egy cégnél, ezért az üzleti utaztatók szerepe rendkívül nagy a költségcsökkentés terén. Alapkövetelmény a megfelelő riportok, elemzések biztosítása, az utazási költségek transzparenssé tétele. Ezek alapján elemezhető, hogy melyek a frekventált hotelek, légitársaságok, betartják-e az utazók a cég utazási szabályzatát, például időben foglalnak-e.

Forrás: AFP

Az üzleti utazási szokásokat és költségeket is átszabta a diszkont-légitársaságok térnyerése. Ezek a hálózatuk gyors fejlesztésével erős árversenybe bocsátkoztak egymással, aminek végső nyertesei az akár egy távolsági buszjegy áráért utazók lettek. Mára azonban – hosszú idő után – megtorpanni látszik ez a folyamat, és drágulni kezdtek a repülőjegyek – osztotta meg tapasztalatait a Repjegy.hu anyacégének vezetője.

Az üzleti utazók egy része – beosztástól függően – szintén igénybe veszi a fapadosok szolgáltatásait, különösen akkor, ha a járatok időben és desztinációban is megfelelők, és pontról pontra utaznak. Ugyanakkor vannak olyan cégek, amelyek utazási szabályzata tiltja a fapados járatok használatát – különös tekintettel a csatlakozó járatokra.

A Weco-Travel adatai szerint az üzleti ügyben utazók Európán belül sokszor csak a reggel oda, este vissza típusú járatokat keresik, de ha tovább maradnak, akkor átlagosan három napra utaznak el, és tavaly 136 900 forintért – 2016-ban még 128 500 forintért – vásároltak repülőjegyet.

(Az átlagban a pár ezer forintos fapados járatoktól kezdve az utolsó pillanatban lefoglalt, több százezer forintos Business Class jegyek is benne vannak.)

A légitársaságok nagy része – elsősorban a tengeren túlra repülők – folyamatos versenyben vannak a kényelmi szolgáltatások terén, miközben az árverseny és az utazó számára legoptimálisabb menetrend is fontos. A Weco-Travel üzleti utazói 2017-ben a legtöbbször a Wizz Air, a Lufthansa, az Emirates, az Air France, a Turkish Airlines, a Qatar Airways, a KLM és a Swiss járatait vették igénybe. A céges repülős utak többsége Londonba, Párizsba, Rómába, Barcelonába és Berlinbe irányul. Bécs is fontos város, de Budapestről és Prágából autóval is gyorsan megközelíthető.

Út a jövőbe

A technológia fejlődése az utazás teljes folyamatát érinti, a foglalástól kezdve az utazók biztonságán keresztül egészen az utak elszámolásáig. Az egyre sokasodó online, mobilra is optimalizált foglalási rendszer segíti az utazókat a legkedvezőbb megoldások megtalálásában. Az NDC-k (New Distribution Capability) megjelenésével egy új korszak is nyílik: az utazók sokkal rugalmasabban állíthatják majd össze az utazási csomagokat és a kiegészítő szolgáltatásokat. Sőt a légitársaságok akár földi programokat is ajánlhatnak az API (Application Programming Interface) segítségével. A légitársaságoknak is haladniuk kell a korral, a vásárlás hamarosan hangfelismeréssel is lehetővé válik.

 

légi közlekedés turizmus repülés üzleti utaztatás
Kapcsolódó cikkek